Dumpventil til konisk gjæringstank.

Kva størrelse bør ein dumpventil i botnen av konen på rustfrie koniske gjæringstankar ha?

Er det i det heile avhengig av tankstørrelse? Er det tilstrekkeleg med 1" tri-clamp med 1" butterflyventil?

Skal brukast til dumping av trub før gjæring og dumping av gjær etter gjæring. Brukar nesten utelukkande pellets i kok og som tørrhumle, men det er dumt å brenne alle bruer og ikkje ha mogelegheit til å bruke blomst.

Kva seier "koneklubben"?
 
Oddvar Demmo skrev:
Er det ikke trykk på tanken så du blåser det lett ut i en 1" ventil ?
Oddvar Demmo skrev:
Er det ikke trykk på tanken så du blåser det lett ut i en 1" ventil ?

Jo, tanken eg lurer litt på er berekna for eit arbeidstrykk opp til 1 Bar. Så om eg brukar litt trykk er det kansje ikkje så lurt at løpet er for stort heller, for då kjem det gjerne plutseleg litt mykje... :)
 
Jeg har brukt litt konetank, fikk lekasje på 1" ventilen satte da på en liten ventil etter 1"eren så du er ikke tapt hvis du starter med 1"eren.
og jeg vet du er en praktisk mann som rekker uansett å stenge ventilen fø tanken er tom, ect. kan du åpne og stenge igjen så fort du kan til truben er borte så jeg ville gått for 1"eren.
 
Har ennå ikke konisk tank, men har lest endel kommentarer fra brukere på amerikanske forum.

1" ventil er minimum av hva som anbefales, kan være greit men noen finner det av og til litt trangt.
1 1/2" ventil ser ut til å være den optimale størrelsen.

Å trykke ut trub/gjær med litt trykk gjør at gjær lett hvirvles opp og skaper uklar væske. Dette er ikke et problem tidlig i gjæringen, men helst ikke etter at gjæringen er nesten over og man ønsker et rent klart øl før videre overføring til fat/flaske. Ellers må man eventuelt vente en liten uke ekstra.

Et annet problem med å trykke ut gjær under trykk er at gjærcellene lett kan sprenges pga den brå trykkforskjellen (co2 inni cellen utvider seg). Da kan ikke gjæren gjenbrukes. For sampling av gjær under trykk i tanken anbefales det å samle opp gjæren (under samme trykk) i en beholder, for så veldig forsiktig og gradvis senke trykket.
Masse info om dette om man søker på fermenting under pressure / pressure fermenting.

Som sagt er dette kun hva jeg har lest om andres erfaringer med dette, men det virker logisk.


Hvilken tank er det du ser på, med arbeidstrykk på inntil 1 bar er det en fra Glacier tanks?
 
Tanken skal produserast etter mine spec. så eg har litt å velge i. Men eg teinkjer at 1" som produsenten har som utgangspunkt er passe. Ville berre sjekke med folket får eg trykker "legg i handlekurv".

Det blir ein 100 L tank + 25% headspace. Innebygd CIP, termometerport, rackingport, 300mm avtagbart lokk på toppen med ein 2" TC til blowoff/CIP og ein 4" TC til inspeksjon/tørrhumling. Butterflyventilar til dump og racking. Produsert i 2mm 304 og blankpolert.

Kjølekappe vart for dyrt så eg må finne ein annan løysing for temperaturkontroll. Det skal ordne seg på eit vis.

Planen er:
-Pumpe nedkjølt vørter til tanken. La trub bunnfelle og dumpe om nødvendig.
-Tilsette O2 og gjær.
-La gjæring gå som normalt med temperaturkontroll og blowoff.
-Dumpe mesteparten av gjærkaka.
-Så, enten tilsette sukkerlake og karbonere på tank naturleg, eller kjøle ned og tappe på fat (eller bright-tank) som vanleg.
-Etter karbonering på tank, kjøle ned og mottykkfylle fat (eller bright-tank).

Det er samme tank som Glacier sin 1BBL, men direkte fra produsenten i Kina. Eg slit med å få komunikasjon med Glacier, fått svar men det er håplaust å stille oppfølgingsspørsmål.
Kinesaren svarar samme dag og lagar teikningar med oppdateringer på dagen.

Eg har ikkje fått fraktpris endå, så det er ikkje spikra.
 
Vil du oppgi prisen du må betale ?
Jeg lurer og på hva folk gjør med trub/gjær som ligger lands konesida for å ikke få den med tilslutt i fatene.
 
Tanken kjem på i overkant av 1000 dollars pluss frakt og MVA.

Eg er ikkje bekymra for om det ligg igjen litt trub eller gjær. Det gjer det jo i plastspanna eg og nesten alle andre brukar. Tanken har roterbar rackingarm så i teorien skal ein kunne tappe utan å dumpe gjæren først. Litt gjær i fata får eg alltid uansett men det er jo nix problem.
 
Oiii, det var en grei pris for denne spesialbygde tanken.
Dette var akkurat de detaljene hva jeg har sett på som den perfekte gjæringstanken. (bortsett fra 1 1/2" dumpeventil...  ;D )

Når de lager etter kundens spec, tror du de kan spesial lage et 4" TC lokk sveist fast med en rustfri kjølespiral som går ned innvendig i tanken? Tenkte at en akvariekjøler eller lignende kunne temperaturstyrt tanken hvis den blir for stor for kjøleskap. Ser dette gjøres med suksess på Brewhemoth tankene.

Hvorfor ikke ganske enkelt karbonere uten å tilsette sukker, på slutten av gjæringen stenge inne trykket med sikkerhetsventilen og la siste del av gjæringen karbonere ølet? 
 
Anngående dumpventilen i bunn.
Jeg har 1,5" triclamp med 1,5" hull.
Ventilen er 1/2"
Med mye gjær er ventilen tilnærmet tett, og må trykksettes for å få ut gjæren.
En annen fordel med større ventil, er at du får ut mer gjær (gjæren har en tendens til å pakke seg, og lager kun en kanal ved drenering)
Hadde jeg hatt muligheten, ville jeg valgt minimum 1,5" åpning. Ventilen kan jo likevell byttes etter behov :)
Jeg vil selv bytte til 1,5" ventil med tiden...
 
Oddvar Demmo skrev:
Vil du oppgi prisen du må betale ?
Jeg lurer og på hva folk gjør med trub/gjær som ligger lands konesida for å ikke få den med tilslutt i fatene.
Gummihammer og noen kakk i siden på konen etter tapp, og mesteparten siger ned :)
(det ligger igjen en liten propp i utløpsventilen som må tappes ut før fating)
 
Då skal eg ta imot gode råd og be om 1, 5" TC til dumpen.

Ang.kjølespiral gjennom 4"-aren så har ikkje eg tenkt å gjere det, men det er sjølvsagt mogeleg sidan eg får laga ein port i loket. Det enklaste hadde kansje vore å kjøpt kjølaren til brewhemothen og brukt den.

Ein av metodane eg vurderar for kjøling er nedsenka spiral, men då ein større som går gjennom loket.

Skal laste opp teikning når eg har fått den endelege designen ferdig. Og alt etter fraktpris kjem eg til å vurdere å kjøpe med ein ekstra tank for vidaresalg om det er noko å spare på å dele frakta på to (eller tre?)
 
oeng skrev:
Hvorfor ikke ganske enkelt karbonere uten å tilsette sukker, på slutten av gjæringen stenge inne trykket med sikkerhetsventilen og la siste del av gjæringen karbonere ølet? 

Det kjem eg heilt sikkert til å prøve. Gjæring under trykk og det heile.  Skal eg først bruke litt pengar på ein slik tank vil eg ha ein med minst mogelege restreksjonar slik at alt er mogeleg.
 
°C
protto skrev:
Ang.kjølespiral gjennom 4"-aren så har ikkje eg tenkt å gjere det, men det er sjølvsagt mogeleg sidan eg får laga ein port i loket. Det enklaste hadde kanskje vore å kjøpt kjølaren til brewhemothen og brukt den.

Ein av metodane eg vurderar for kjøling er nedsenka spiral, men då ein større som går gjennom loket.

Skal laste opp teikning når eg har fått den endelege designen ferdig. Og alt etter fraktpris kjem eg til å vurdere å kjøpe med ein ekstra tank for vidaresalg om det er noko å spare på å dele frakta på to (eller tre?)
Jeg driver fortsatt å bygger min :) (ting tar tid)
Som kjøling tenkte jeg rett og slett å strappe en luftmadrass rundt, og sirkulere vann gjennom den. :)
Usexy, stygt og enkelt. Men regner med at det fungerer....
 
Hei! Har lyst på konisk selv.... Etter besøk hos Magnumhansen har jeg hatt lyst på slik!

Hvis det er interessant så kunne jeg blitt med på bestilling for å senke stk/ tot pris.
Må selvfølgelig se tegning mm først..

Mvh Ole
 
Det er  notert. Om størrelsen og andre detaljar er OK er det heilt sikkert mogeleg å få til.
 
Jeg er interessert i 2 tanker hvis dette kan få ned frakten.
I fra en tråd på HBT om felleskjøp i fra samme fabrikk som Glacier får tankene sine fra, sier fabrikken at de helst vil sende minimum 4 tanker for å holde frakt/papirarbeid prisen nede.
Hvis du finner ut at dette lønner seg kan jeg bestille sammen med deg. Må bare se tegningene først.
Har lenge gått å tenkt på samme tanker.... :)

Likte bedre ideen med en større spiral gjennom hovedlokket. Det er en detalj jeg vil ha. Liten merkostnad når det blir installert på fabrikken i Kina uansett .

Vil også trenge diverse TC deler som sikkerhetsventil (helst justerbar), bend, T-stykke, etc. Og gjerne en avtagbar neopren/isolasjons frakk tilpasset tanken.
Ingen krise hvis fabrikken ikke supplerer dette, men hadde vært praktisk og sikkert billigere.
 
magne1972 skrev:
Jeg driver fortsatt å bygger min :) (ting tar tid)
Som kjøling tenkte jeg rett og slett å strappe en luftmadrass rundt, og sirkulere vann gjennom den. :)
Usexy, stygt og enkelt. Men regner med at det fungerer....

Hvordan bygger du og av hva ?
 
oeng skrev:
Har ennå ikke konisk tank, men har lest endel kommentarer fra brukere på amerikanske forum.

1" ventil er minimum av hva som anbefales, kan være greit men noen finner det av og til litt trangt.
1 1/2" ventil ser ut til å være den optimale størrelsen.

Å trykke ut trub/gjær med litt trykk gjør at gjær lett hvirvles opp og skaper uklar væske. Dette er ikke et problem tidlig i gjæringen, men helst ikke etter at gjæringen er nesten over og man ønsker et rent klart øl før videre overføring til fat/flaske. Ellers må man eventuelt vente en liten uke ekstra.

Et annet problem med å trykke ut gjær under trykk er at gjærcellene lett kan sprenges pga den brå trykkforskjellen (CO₂ inni cellen utvider seg). Da kan ikke gjæren gjenbrukes. For sampling av gjær under trykk i tanken anbefales det å samle opp gjæren (under samme trykk) i en beholder, for så veldig forsiktig og gradvis senke trykket.
Masse info om dette om man søker på fermenting under pressure / pressure fermenting.

Som sagt er dette kun hva jeg har lest om andres erfaringer med dette, men det virker logisk.


Hvilken tank er det du ser på, med arbeidstrykk på inntil 1 bar er det en fra Glacier tanks?

Jeg kan ikke tro at bryggeriene slipper ut all co2 for så å tilsette igjen, men de tar sikkert og må vel nesten ta de hansyn du nevner.
 
Tilbake
Topp