DuoFiller boksfyller

Når de billige boksemaskinene kom var jeg fast bestemt på å gå over til bokser. Men til slutt var det to ting som fikk meg til å fortsette med flasker:

1. Kostnad. Ved å fylle på boks vil prisen på hver enhet bli fordoblet. Og da tar jeg ikke med investeringskostnaden. Fortsatt billig, men...

2. Miljø. Mye ekstra søppel som må håndteres og gjenvinnes. Umulig å slå flasker som kan brukes igjen og igjen uten transport nesten i all evighet.

Holdbarhet og kvaliteten er ikke noe problem så lenge ølet står både mørkt og kaldt. Der har vi hjemmebryggere en stor fordel i forhold til bryggeriene som må ha ølet stående i en varm butikk med mye lys. Så at de går over til boks skjønner jeg godt, i tillegg faller både punkt 1 og 2 bort for dem.
Jeg har foreløpig kommet til samme konklusjon. Fordelen med bokser, ut over lys etc, er at de kan stables oppå hverandre, men jeg ser ikke at dette veier opp for økte kostnader (penger og miljø). Men fristelsen øker i takt med flaskevaskinga, det skal jeg innrømme
 
1. Kostnad. Ved å fylle på boks vil prisen på hver enhet bli fordoblet. Og da tar jeg ikke med investeringskostnaden. Fortsatt billig, men...

2. Miljø. Mye ekstra søppel som må håndteres og gjenvinnes. Umulig å slå flasker som kan brukes igjen og igjen uten transport nesten i all evighet.
Utvilsomt gode poenger her. Seamer, fyller, og litt andre saker som behøves samt bokser og lokk så ser man fort 20k før første boksen er drukket. Skal bokse en del liter øl da før man igjen tenker at timesbetalingen for flaskevask er for dårlig.
 
Enklere å dele ut øl til venner og kjente med bokser, man slipper å få tilbake flaskene. :)

Hva har vært på flaskene? Er de 100% rene?

Ja det er dyrere med bokser. For man får en engangs kost pr boks, men den gjenvinnes i det uendelige hvis man leverer de inn i riktig kontainer.

Kanskje Norbrygg skulle fått ordnet en strek kode slik at vi kunne levert inn boksene i automatene uten at man må får igjen pengene.
Det som trengs for å få til dette er et GS1 Leverandørnummer. For å få et Foretaksprefiks.
Dette er det en etablering og årlig pris på. https://www.gs1.no/kom-i-gang/priser-gs1-foretaksprefiks
Ikke spesielt dyrt. Tenker at den minste holder.

Priser 2021
Total årlig omsetning
iht. enhetsregisteret:
EtableringsprisÅrspris
Klasse 1 (0-1 mill)22441392


Så er det å få generert en strekkode så skal denne rapporteres inn til Infinitum så vil automatene ta i mot boksene uten pant.

Så fullt mulig å få til resirkulering av bokser på en "normal" måte.
 
Men ikke uten energibruk til transport og omsmelting/pressing av nye bokser (i utlandet?)
Og så nok en runde med transport, først til butikk, så ut til kunde.
Riktig det, men resirkulering av aluminium krever vesentlig mindre energi enn produksjon av ny aluminium.
 
Har plukka litt med det her et par kvelder, og nå funker det bra. Vår fyller hadde litt stram slange på høyre side, gav den litt slakk på ventilen og da ble det lik fyllemengde på begge sider. Wifi var genialt. At ølet er kjølt til 1-3C er *viktig*.
1663083602833.png1663083619132.png
 
Nye ting å nevne fra erfaringsbanken. Fatet må ikke utsettes for noe skvulping når det flyttes, og aldri så lite trykkfall kan medføre store skumproblemer. Fyller man begge sidene samtidig så blir det litt lavere nivå. Fyll ferdig ene siden, start så den andre mens lokket går på den forrige.Bokset julebrus i dag, det gikk supert!
 
Har bygd om min duofiller gen1 til gen2, og må si meg fornøyd med at det var en reell oppgradering. Fyller raskere uten å skumme mere. Sanitære ventiler hvilket de fra gen1 definitivt ikke er. Lettere å finjustere fyllingsgraden med web-interfacet. Bokser rett fra Brewtools F80 kjølt til 0-2 grader, har nå gjort unna to batcher juleøl uten fuss. Ut fra det jeg ser på facebook-gruppa deler jeg de med problemer i to grupper; enten fått duofiller med en komponent som ikke fungerer som den skal, eller så har de ikke lest og forstått bruksanvisningen og sliter med skum. Den siste gruppen er størst.
Hvis ølet er karbonert og ekvilibrert ved 0,8 bar og 2C som eksempel kan du bokse uten skumproblemer om du setter trykket til 0.9 bar og følger med på at det holder seg der stabilt i beholderen du bokser fra.
Gen to er såpass effektiv at jeg må være kjapp for å holde følge :)
 
Bokser rett fra Brewtools F80 kjølt til 0-2 grader, har nå gjort unna to batcher juleøl uten fuss.
Bruker du det tynne slangesettet eller flow control settet? Det ble enten eller med meg, helt fritt for skum og pal fulle bokser, eller 3-4 dl i halvliterbokser og resten skum. Skal bokse litt i dag, så nå skal jeg være *veldig* nøye med temperatur, trykk og å la fatet stå i ro.
 
Bruker du det tynne slangesettet eller flow control settet? Det ble enten eller med meg, helt fritt for skum og pal fulle bokser, eller 3-4 dl i halvliterbokser og resten skum. Skal bokse litt i dag, så nå skal jeg være *veldig* nøye med temperatur, trykk og å la fatet stå i ro.
Bruker de tykke slangene. Er nesten for lite skum innimellom. Har ikke kjøpt flow control settet. Ved boksing av amber christmas i går kveld var det mer skum på høyre side enn venstre. Kunne ikke se noen åpenbar grunn til dette, men valgte å ikke avbryte for å skru opp for å se om jeg kan se noen forskjell inni.
Jeg gir det også noen dager på coldcrash og justering av trykk for å sikre at det er godt ekvilibrert. Dumper ut bånnsubbet 1-2 dager før tapping. F80 med innhold er såpass tung at det faller seg naturlig å la den stå i ro :) Fort vekk minimum 5 dager ved lav temperatur før fating og boksing. Pga høyden på tanken ser jeg at nede i sensoren til inkbirden er det 2 grader, mens øverst er det -0,7 som float hydrometeret rapporterer. Og det kan være endel variasjon i temp øverst.
Kan spore noen tidligere skumfester til at jeg ikke fulgte med godt nok på trykket i tanken, aga-flaska gikk tom underveis og det ble mer og mer skum.
Har hittil kjørt den i modus med fyllhøyde, og ikke timermodus ved fylling.
 
Prøvde min for første gang i dag, veldig enkelt å sette opp knappesystemet med purgetid og fylling,
men jeg sliter med for mye skum i slangene ved fylling.

Jeg vet at øllet skal være kaldt, tok det rett ut fra kjølen da jeg begynte. (4-5c)
Bruker den medfølgende 2,5m ølslangen som følger med, den er jo også veldig tynn.

Co2 nivå 0,1-0,2bar.
På fatet hadde jeg samme som karboneringsnivå, 1bar.

Øllet jeg skal bokse har karbonert/modnet i 11dager, det er vel nok.

Noen som har noen tips til meg? Prøve ennå kaldere, kanskje ned mot 0c ?
Fant du løsning? Mvh Rolf Gunnar
 
Fant du løsning? Mvh Rolf Gunnar
For oss var det bedre med kjølt øl, fatet står i ro i flere dager før boksing, og viktigst ikke trykkfall i fatet.

Jeg testet etter instruks fra Stig fyllemengde ved 60000ms og det var faktisk forskjell på høyre og venstre side. Indikerer kanskje falskluft et sted. Han har sendt deler så håper jeg det blir jevnere bruksopplevelse.
 
Fant du løsning? Mvh Rolf Gunnar
CE6D3D90-4921-47C5-8F11-4BF021092CEC.jpegLøsningen ble gen.2 oppgradering, foretrekker sensormodus. Fikk fulle bokser sist med perfekt skumtopp. Litt mer trykk til fatet enn det er karbonert på, utfordringen er å få det kaldest mulig. Gikk heldigvis bra på 5-6C. Har aldri koblet den til wifi, har du gjort forbedrende innstillinger i interfacet Steinar?
 
Skal gå til anskaffelse av en duofiller selv nå. Men har stilt meg selv spørsmålet om jeg trenger enn duofiller eller om mono-en holder. Til dere som har en duofiller, eller en duofiller mono hvis dere skulle kjøpt denne på nytt i dag hadde dere gått for enkel eller dobbel?
 
Skal gå til anskaffelse av en duofiller selv nå. Men har stilt meg selv spørsmålet om jeg trenger enn duofiller eller om mono-en holder. Til dere som har en duofiller, eller en duofiller mono hvis dere skulle kjøpt denne på nytt i dag hadde dere gått for enkel eller dobbel?
Kommer an på volum og om du har hjelp til å få på lokket. Med kona og jeg som jobber på blir det av og til stans i fyllingen på en eller begge sider for lokka og boksene må starsanes, lokka må på, boksen dyppes så i lunka vann for å få bort kliss, og settes i brett for avrenning. Det brettet må da pakkes om til et annet sted når det er komt 24 bokser oppi. Så med dobbel duofiller trenger man egentlig tre personer for å utnytte maks. Jeg hadde sikkert kjøpt dobbel igjen, men vi er nesten alltid to som jobber på da, og den tredje og/eller fjerde dukker vanligvis opp når ølet de har vært med å brygga skal bokses. Nå ble pakken fra Duofiller levert i dag, så får jeg forhåpentligvis has på falskluft og CO2 lekkasjen.

Disse er geniale, i forskjellig størrelse. Gjør boksflytting, starsan av lokk og avrenning enkelt og det blir mindre søl. To tilitersbøtter med lunkent starsanvann og reint lunkent vann også. Det er da min prosess som blir godt resultat og lite søl av.

 
Skal gå til anskaffelse av en duofiller selv nå. Men har stilt meg selv spørsmålet om jeg trenger enn duofiller eller om mono-en holder. Til dere som har en duofiller, eller en duofiller mono hvis dere skulle kjøpt denne på nytt i dag hadde dere gått for enkel eller dobbel?
Jeg brukte min Mono for første gang nå på lørdagen og syntes det gikk veldig greit. Tror jeg hadde slitt med og holde tritt om jeg skulle håndtert 2 bokser av gangen.
Hvertfall superfornøyd etter første gangs bruk.
 
Jeg er nok alene mesteparten av gangene det skal bokses, så jeg mistenker også at jeg ikke vil greie å holde oppe farten med noe mer enn en mono. Batch størrelsene mine er på 50-60 liter som regel så er vel snakk om en 100 halvliters bokser på boksedagen. Tanken var da at så lenge jeg satt en ny boks til fylling så fort en er fyllt og klar for å få på lokk så burde ikke fyllingen være en flaskehals i prosessen selv med kun en mono
 
Tilbake
Topp