Pål Heide Kielland
Norbrygg-medlem
Jeg har foreløpig kommet til samme konklusjon. Fordelen med bokser, ut over lys etc, er at de kan stables oppå hverandre, men jeg ser ikke at dette veier opp for økte kostnader (penger og miljø). Men fristelsen øker i takt med flaskevaskinga, det skal jeg innrømmeNår de billige boksemaskinene kom var jeg fast bestemt på å gå over til bokser. Men til slutt var det to ting som fikk meg til å fortsette med flasker:
1. Kostnad. Ved å fylle på boks vil prisen på hver enhet bli fordoblet. Og da tar jeg ikke med investeringskostnaden. Fortsatt billig, men...
2. Miljø. Mye ekstra søppel som må håndteres og gjenvinnes. Umulig å slå flasker som kan brukes igjen og igjen uten transport nesten i all evighet.
Holdbarhet og kvaliteten er ikke noe problem så lenge ølet står både mørkt og kaldt. Der har vi hjemmebryggere en stor fordel i forhold til bryggeriene som må ha ølet stående i en varm butikk med mye lys. Så at de går over til boks skjønner jeg godt, i tillegg faller både punkt 1 og 2 bort for dem.