DuoFiller boksfyller

Prøvde min for første gang i dag, veldig enkelt å sette opp knappesystemet med purgetid og fylling,
men jeg sliter med for mye skum i slangene ved fylling.

Jeg vet at øllet skal være kaldt, tok det rett ut fra kjølen da jeg begynte. (4-5c)
Bruker den medfølgende 2,5m ølslangen som følger med, den er jo også veldig tynn.

Co2 nivå 0,1-0,2bar.
På fatet hadde jeg samme som karboneringsnivå, 1bar.

Øllet jeg skal bokse har karbonert/modnet i 11dager, det er vel nok.

Noen som har noen tips til meg? Prøve ennå kaldere, kanskje ned mot 0c ?
 

Vedlegg

  • f1.jpg
    f1.jpg
    121,2 KB · Sett: 46
  • f2.jpg
    f2.jpg
    115,1 KB · Sett: 46
Prøvde min for første gang i dag, veldig enkelt å sette opp knappesystemet med purgetid og fylling,
men jeg sliter med for mye skum i slangene ved fylling.

Jeg vet at øllet skal være kaldt, tok det rett ut fra kjølen da jeg begynte. (4-5c)
Bruker den medfølgende 2,5m ølslangen som følger med, den er jo også veldig tynn.

Co2 nivå 0,1-0,2bar.
På fatet hadde jeg samme som karboneringsnivå, 1bar.

Øllet jeg skal bokse har karbonert/modnet i 11dager, det er vel nok.

Noen som har noen tips til meg? Prøve ennå kaldere, kanskje ned mot 0c ?
Prøv med litt høyere trykk enn karboneringsnivå på fatet.
 
Takk Rune, da gjør jeg det neste gang. Vet ikke om det har noe betydning at flatet ble flyttet på ifb. fylling, kan jo ha skummet seg opp litt.
I videoen til Hop Road nevnes det at Co2 tilkoblingen skal fjernes fra fatet ved fylling, for å ikke overkarbonere. Det må da være feil..
 
Oppdatering: Hadde boksfylledag igår, satt fatet ut et par timer i minus grader, det gjorde susen.
Enklere kan det knapt gjøres, fantastisk maskin, rett og slett gøy.
Fikk fin skumtopp på 40bokser. Så du også drev med dette igår @Marius K. hadde passet fint inn i det flotte bryggerommet ditt denne :)
 

Vedlegg

  • f1.jpg
    f1.jpg
    90,6 KB · Sett: 67
  • f2.jpg
    f2.jpg
    90,2 KB · Sett: 65
  • f3.jpg
    f3.jpg
    267,8 KB · Sett: 66
Oppdatering: Hadde boksfylledag igår, satt fatet ut et par timer i minus grader, det gjorde susen.
Enklere kan det knapt gjøres, fantastisk maskin, rett og slett gøy.
Fikk fin skumtopp på 40bokser. Så du også drev med dette igår @Marius K. hadde passet fint inn i det flotte bryggerommet ditt denne :)

Ser knall ut den der. Til mitt bruk er den nok litt 'overkill', dog. Jeg bokser sjelden mange av gangen :)

Jeg har en nabo som har denne. Han har opplevd å få et par oksiderte bokser. Noen andre som har opplevd det samme? Jeg bare innbiller meg at man får purget boksene bedre med en mottrykksfyller som Tapcooler.
 
Jeg kan ikke uttale meg om oksidering ennå, men ifølge brukere og produsenten selv skal det ikke være noe problem.
Purging og smekkfulle bokser er jo et godt utgangspunkt.

Brukte bare en linje denne gangen, neste gang bruker jeg begge. Da går det slag i slag frem til Oktober maskinen.
 
Ser knall ut den der. Til mitt bruk er den nok litt 'overkill', dog. Jeg bokser sjelden mange av gangen :)

Jeg har en nabo som har denne. Han har opplevd å få et par oksiderte bokser. Noen andre som har opplevd det samme? Jeg bare innbiller meg at man får purget boksene bedre med en mottrykksfyller som Tapcooler.
Har brukt min duofiller på 2-300 bokser nå, fortsatt ikke merket noe oksidering.. i mitt tilfelle slet jeg veldig med tapcooler, men mest sannsynlig brukerfeil. Angrer iallefall ikke på duofiller
 
Ser knall ut den der. Til mitt bruk er den nok litt 'overkill', dog. Jeg bokser sjelden mange av gangen :)

Jeg har en nabo som har denne. Han har opplevd å få et par oksiderte bokser. Noen andre som har opplevd det samme? Jeg bare innbiller meg at man får purget boksene bedre med en mottrykksfyller som Tapcooler.
Har fått oksiderte (på god veg i alle fall) bokser når de ikke har blitt fylt helt opp, og uten god skumtopp. Ellers har det vært null problemer - selv med tungt humlede NEIPAs.
 
Noen flere brukererfaringer å dele? Jeg er i utgangspunktet meget fornøyd med Tapcooler, men brygger litt pils og liker å ha det på boks. Et helt fat tar tid å bokse med en Tapcooler, så ser litt på Duofill, selv om jeg lovet meg selv at jeg ikke skulle :p

Jeg liker å ha litt temperatur på ølet mitt på keezeren. Ligger vel rundt 7-8 grader på serveringstemperatur. Slik jeg har forstått det så er vel det noe høyt mtp å tappe med Duofiller uten skumproblemer. Men lever litt i håpet om at det er mulig å få til?... Kjenner jeg ikke er så lysten på å senke temperaturen på keezeren..
 
Jeg har boksa et par batcher med relativt humlerikt øl, og har vel satt verdensrekord i oksidering... Hvertfall på det ene. Ølet er på grensa til lilla i de verste tilfellene.... Det varierer veldig fra boks til boks, så det er helt klart der liket er begravd. Har halve fatet på tap også, og den er fin.
At duofiller er helt suveren når det kommer til byggekvalitet, enkelhet og alt der der er udiskutabelt, men man må nok være veldig påpasselig med fyllingsgrad, og ikke minst, få nok skum på toppen når man bokser.... Andre som har opplevd tilsvarende?
 
Har fortsatt noen Smash IPA på boks, tok et par i påsken. Disse er nå 80dager gamle og like fine. Purged igrunn veldig lite med CO2, 4sekunder var det vel, samt cap on foam.

Prøvde også en boks som kun ble halvfylt, den var ikke god. Tam og dau, la ikke merke til noe spesielt fargeskifte.
 
Noen flere brukererfaringer å dele? Jeg er i utgangspunktet meget fornøyd med Tapcooler, men brygger litt pils og liker å ha det på boks. Et helt fat tar tid å bokse med en Tapcooler, så ser litt på Duofill, selv om jeg lovet meg selv at jeg ikke skulle :p

Jeg liker å ha litt temperatur på ølet mitt på keezeren. Ligger vel rundt 7-8 grader på serveringstemperatur. Slik jeg har forstått det så er vel det noe høyt mtp å tappe med Duofiller uten skumproblemer. Men lever litt i håpet om at det er mulig å få til?... Kjenner jeg ikke er så lysten på å senke temperaturen på keezeren..
Siterer meg selv her :D Vil man ikke kunne tappe på høyere trykk og/eller temperatur dersom man har lengere slanger enn den 2,5 meteren som medfølger?
 
Hei. Jeg har opplevd oksidering på alle mine humlerike øl (neipa/apa) med duofiller. Har alltid fylt hele boksen opp med øl eller satt lokket på skumtoppen. Ølene har alle blitt oksiderte etter 4-5 mnd. Oppbevart kaldt. Så kan man si hva man vil om mine bryggerutiner på den kalde siden, men gjærer i en konisk og overfører til fat under trykk. Siste Kontroll-neipaen (boksa ene fatet, lot andre fatet stå i keezeren) holdt seg upåklagelig uten tegn til oksidering, kun med det påregnelige tapet i humlepunch etter 3 mnd.

Har boksa rundt 1000 bokser med denne, mesteparten humlerike øl.

uttalelsen fra produsenten om at neipa holder seg i et år kan ikke jeg understøtte i hvert fall.
 
Leiker med tanken om å gå over til boks. Nå har jeg mottrykksfyller for flasker fra "svensken". Denne har levert et utall flasker med godt øl, uten noe tegn til forringelse utover det som er normal modningsprosess. Her får jeg perfekt fyllegrad i flaska 9 av 10 ganger, og legger korken på skum. Men det er jo pes med flaskevask, mase på brygge-venner og familie om å skylle flasker og komme tilbake med de.. Ser på Oktober SL1 og Duofiller, men blir litt ambivalent av å lese tråden. Surt å legge ned 20k i utstyr som gir dårligere øl enn det jeg flasker.
 
Leiker med tanken om å gå over til boks. Nå har jeg mottrykksfyller for flasker fra "svensken". Denne har levert et utall flasker med godt øl, uten noe tegn til forringelse utover det som er normal modningsprosess. Her får jeg perfekt fyllegrad i flaska 9 av 10 ganger, og legger korken på skum. Men det er jo pes med flaskevask, mase på brygge-venner og familie om å skylle flasker og komme tilbake med de.. Ser på Oktober SL1 og Duofiller, men blir litt ambivalent av å lese tråden. Surt å legge ned 20k i utstyr som gir dårligere øl enn det jeg flasker.
Om man gjør dette riktig, så vil ølet holde seg myyyyye lenger på boks enn på flasker - men dette er kanskje bare et teoretisk 'problem' ;)
De få (2) gangene jeg har fått oksidert øl fra boks (med duofiller) har jeg egentlig bare slurvet med purge tid og fyllingsgrad.
 
Om man gjør dette riktig, så vil ølet holde seg myyyyye lenger på boks enn på flasker - men dette er kanskje bare et teoretisk 'problem' ;)
De få (2) gangene jeg har fått oksidert øl fra boks (med duofiller) har jeg egentlig bare slurvet med purge tid og fyllingsgrad.
Ok, som med fylling av flasker og det da egentlig. Ser for meg at et boks oppsett ikke er like "mobilt" som flaskefylling. Hvordan har dere gjort dette? Dedikert område i bryggeriet, eller en bod kanskje? Blir det mye søl av å fylle bokser? Ser for meg at det skvetter rundt forbi når lokket legges på skum og dette skal spinnes rundt.
 
Ok, som med fylling av flasker og det da egentlig. Ser for meg at et boks oppsett ikke er like "mobilt" som flaskefylling. Hvordan har dere gjort dette? Dedikert område i bryggeriet, eller en bod kanskje? Blir det mye søl av å fylle bokser? Ser for meg at det skvetter rundt forbi når lokket legges på skum og dette skal spinnes rundt.
Jeg kjøpte første generasjon Cannular – og det blir en del sprut. Heldigvis kom det en pleksiglass vippeanordning som begrenser det til svært moderate mengder. Men det renner ned langst maskinen, slik at det blir søl på bordet/benken. Mye mer søl enn med svenskefylleren, dessverre. Ville ikke holdt på i spisestuen, for å si det sånn.
 
Har det ganske mobilt. Setter opp bokseren på benken i vaskerommet med en vaskebalje på siden. Fyller boksene stående oppi baljen og trykker ned lokket så det som renner over renner oppi baljeb. Deretter boksen i maskinen hvor jeg tørker kjapt over med en fille før jeg trykke play. Minimalt med søl.
 
Leiker med tanken om å gå over til boks. Nå har jeg mottrykksfyller for flasker fra "svensken". Denne har levert et utall flasker med godt øl, uten noe tegn til forringelse utover det som er normal modningsprosess. Her får jeg perfekt fyllegrad i flaska 9 av 10 ganger, og legger korken på skum. Men det er jo pes med flaskevask, mase på brygge-venner og familie om å skylle flasker og komme tilbake med de.. Ser på Oktober SL1 og Duofiller, men blir litt ambivalent av å lese tråden. Surt å legge ned 20k i utstyr som gir dårligere øl enn det jeg flasker.

Duofiller og SL1 funker som bare det. Jeg har ikke opplevd oksidering med denne. Trikset er å fylle boksene til randen slik at man dytter ut litt øl når lokket legges på.

Holder man en klut for boksen og tørker av når SL1 startes opplever jeg og minimalt med gris i bryggeriet.
 
Når de billige boksemaskinene kom var jeg fast bestemt på å gå over til bokser. Men til slutt var det to ting som fikk meg til å fortsette med flasker:

1. Kostnad. Ved å fylle på boks vil prisen på hver enhet bli fordoblet. Og da tar jeg ikke med investeringskostnaden. Fortsatt billig, men...

2. Miljø. Mye ekstra søppel som må håndteres og gjenvinnes. Umulig å slå flasker som kan brukes igjen og igjen uten transport nesten i all evighet.

Holdbarhet og kvaliteten er ikke noe problem så lenge ølet står både mørkt og kaldt. Der har vi hjemmebryggere en stor fordel i forhold til bryggeriene som må ha ølet stående i en varm butikk med mye lys. Så at de går over til boks skjønner jeg godt, i tillegg faller både punkt 1 og 2 bort for dem.
 
Tilbake
Topp