Effektivitet på Speidel med malt kvernet hos Vestbrygg (Bergen)

Hei.

Sliter med lav effektivitet på min Speidel 50l (60-65% jevnt over på rundt 30 brygg). Har lest det som er å lese her på forumet og en del utenlandske samt videoer og mener jeg brygger etter "best practice" på en Speidel.

Stort sett 55l meskevann, 11-12 kg malt og ca 15l til skylling. Stegmesking i overkant av en time til halvannen timer. Jeg rører sjeldent i mesken. Kun om jeg har brukt for mye malt. Ser at dette kan være et forbedringspunkt, men mener likevel at jeg skal klare mer enn 60-65%.

Har vært i kontakt med Vestbrygg om de også kan kverne mtp Speidel, men de har "one size fits all". Fikk ikke vite mm de kvernet malten på (men ellers en lang og utfyllende forklaring), men den skulle passe Speidel. Har noen andre speideleiere erfaring med Vestbrygg-kvernet malt eller kverner dere selv? Det siste er jo et alternativ, men i utgangspunktet ønsker jeg å unngå dette. Hvis dere kverner, hvilket mål? Ser 1,2mm ofte går igjen.
 
Jeg vet ikke hva Vestbrygg kverner på, men har også lest at 1,2mm er "ideelt" for min Grainfather.
De 3 ølsettene jeg har kjørt fra Vestbrygg har alle gitt meg henholdsvis 82, 79 og 83% utbytte.
Så troende til at de ligger i nærheten av de nevnte 1,2mm.
 
Jeg kverner også hos Vestbrygg, og har ingen problemer (18 brygg på Speidel 20). Jeg tror du skal lete etter andre forklaringer.
 
Jeg får også maltet kvernet på Vestbrygg og brygger på Speidel 20. Rører stort sett en gang i mesken, halvveis. Har et snitt på 84 % effektivitet. Som andre har nevnt er det nok andre ting enn kverningsgraden som er problemet. Når det er sagt høres det rart ut at det å røre en gang i mesken er forskjellen på en effektivitet på 60 tallet og 80 tallet.
 
De endrer ikke på kvernavstanden selv om du spesifiserer. Jeg har selv spurt dem, og de sier alle bestillinger kjøres på en standard instilling.

Ok. Fikk beskjed om at det ble kvernet litt grovere om jeg spesifiserte at jeg brukte Speidel for et par år siden. Men har lagt stabilt på 80% siden da
 
Hvor mye lar du ligge igjen i speidelen når du er ferdig å kjøle ned og skal overføre til gjæringskar? En av parametrene når du beregner effektivitet er hvor mye volum du ender opp med. Lar du det ligge for mye igjen, vil nødvendigvis den kalkulerte effektiviteten være lavere enn om du hadde hatt mer med over til gjæring.
 
Hei.

Som det skrives her så er det jeg som har gjort feil. brewersfriend.com har default "brewhouse efficiency" og jeg har aldri tenkt over at det var så mange andre typer.
Etter å ha lest meg opp her, http://www.brewersfriend.com/faq/#recipes18, og regnet litt her, http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/, ser jeg at jeg har høyere effektivitet. Nå er jeg dårlig på notater under brygging, men siste brygget der jeg i oppskriften hadde 70% brewhouse efficiency endte jeg på ca 80% i pre-boil. For neste brygg skal jeg notere flittig :)

Takk for hjelpen.
 
Tilbake
Topp