Egne oppskrifter - en veiledning.

Mitt tips er å invistere i maltmølle og bygge opp et fint sortement av ulik basemalt og spesialmalt og humle. Gjær kjøper du fra gang til gang når du vet hva du vil brygge. Så kan du bruke oppskrifter fra forumet, f.eks. NM-øl, bøker (jeg skal selv brygge som en munk etter påske) og andre nettsider for inspirasjon. Når du får litt feeling med ulike mesketeknikker, temperaturer, forhold mellom spesialmalt og basemalt, humleskjema og gjærtyper mv. så er det bare å variere i det uendelige. Poenget er at du bare må komme i gang med "egne oppskrifter", lære av egne feil (det går sjelden helt feil) og lese deg opp underveis. 
 
Slår et slag for tørrgjæren her. Med det lageret du veskriver og noen pakker tørrgjær kan du brygge på impuls.
I dag brygges det IPA etter den modellen, selv om det var litt lite Maris Otter på lager og det måtte litt Pilsner til for å få det til å gå opp.
 
Da får jeg slå et slag for flytende gjær, bedre utvalg, flere muligheter og bedre gjærhelse.
 
Bernts skrev:
Da får jeg slå et slag for flytende gjær, bedre utvalg, flere muligheter og bedre gjærhelse.

Skal en lage noe "spesielt" er det ikke tvil om at det er et mer spennende utvalg i flytende, men da kreves det mer planlegging og for en del reising.
Samtidig er det de mest robuste gjærstammene som ender opp som tørrgjær og jeg utfordre hvem som helst til å kjenne forskjell på en IPA laget med US-05 og en med WLP001 eller tilsvarende for Nottingham og dens motstykke.

For meg er forbruket ca 50/50. Det beste fra begge verdner  ::)
 
Når jeg skal lage en ny oppskrift, spesielt hvis det er en stil jeg har lite erfaring med å brygge, liker jeg å gjøre litt online research. Google er min venn  :ilike:

Får treff fra mange internasjonale bryggeforum med tips, men spesielt nyttig er det jeg finner under http://byo.com/stories/beer-styles

Her er det artikler om mange forskjellige stilarter, med gode bryggetips og eksempeloppskrifter.
 
Styr for all del unna "Homebrewing for dummies".

Ellers gir jeg +1 til "Brewing classic styles". Greit å mestre klassiske eksemplar før man begynner "research & development".
 
Tilbake
Topp