Eikechips i fat

Yerko

 
Har funnet ut at jeg ikke vil overføre ølet til nye kar for å tilsette eikechips, noen som har prøvd å bruke hyssing for å slippe chipsen oppi i en humle pose og feste hyssingen på utside av fatet. Lurer på om det blir tett eller lekk.
953d897b350fde0fca8205097d88ef26.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Noe mer oksygen vil slippe inn, men helt tett er det ikke uansett. Du har et lokk av CO2 etter gjæring som beskytter overflaten mot oksygen, en stund. Så tidsaspektet spiller en rolle, hvor lenge du lar det stå slik. Og hvordan er resten av prosessen din? Om du ved flasking/fating ikke gjør alt for å unngå oksygen kontakt med øl, har det fint lite å si. Alternativt er det ingeting i veien for å droppe posen, og legge chipsen rett i bøtta.
 
Jeg gjorde dette akkurat med humle og det blei tett etter hvert.. Det lakk de første 30 sekundene pga hyssingen, men etter det blei det tett :) Jeg væta hyssingen litt i starsan spannet først for at det skulle bli lettere å trykke den flat..
 
Sist redigert:
Forresten, hvis du skulle være redd for at det lekker så er det jo ikke no i veien for å koble av co2 etter du har trykksatt og purget fatet :)

Du må jo purge på nytt etter du har dratt ut posen med eikechips uansett :)
 
Tilbake
Topp