Eikefat

Hei!
Har planer om å brygge en Barley-Wine for langtidslagring på eikefat. Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt slike fat?
Har både nye og brukte fat i tankene.

Hilsen
Fjellbrygger
Espedalen Fjellbryggeri
870 moh
 
Hei,
BN-Trading i Ørsta selger i 5-50 liter, fikk selv 10-litersfatet derifra i gave i fjor, og har lagret akevitt på det.
Fatene er nye, og små volum gir mye overflate, så de må brukes med omhu. Vi lagret vel 5-6 liter akevitt (krydret selv) i 3-4 dager, og fraktet det frem og tilbake over fylkeslinja i Trøndelag et par ganger i fjor høst. Akevitten ble god, men jeg synes eikepreget ble for voldsomt, selv med den korte lagringstiden.

Ellers har du også amerikanske Thousand Oaks Barrel, men tror de også kun selger nye fat.

Søk på "eikefat" på Finn, ligger blant annet denne annonsen der nå, som absolutt bør sjekkes ut.
 
Her er ei side der det både står om akevitt og bruk av eikespon som godt kan overføres til ølverden.
Ellers har Basic Brewing Radio et par episoder fra 2007 rundt temaet også.
(Aging with Oak og Blending Beers.) Tror det er lettere å bruke eikespon enn eikefat faktisk.
 
Fjellbrygger:
Ser at du driver Ruten fjellstue, går det ann å kjøpe ølen din brygget på stedet?
(bare det er en god grunn til å komme seg til fjells)
 
Hei alle som svarer, takk for det!

Richard skrev:
Fjellbrygger:
Ser at du driver Ruten fjellstue, går det ann å kjøpe ølen din brygget på stedet?
(bare det er en god grunn til å komme seg til fjells)

Espedalen Fjellbryggeri er navnet på Ruten Fjellstues lille bryggeri.
Vi har skjenkebevilling for eget øl og har pr dags dato 4 tilgjengelige øl for servering:
Pale Ale
Bjørkeale  - Pale Ale brygget på bjørkesevje i stedet for vann. (Tappet 150 liter sevje i vår)
IPA (Godt over 100 IBU)
Porter from Hell (Helvete er en stor turistattraksjon i Espedalen. Porteren inneholder vann fra Helvete samt litt Røykmalt)

Vi har forøvrig ca 60 ulike øl på kartet fra norske og utenlandske bryggerier.

Arthur
 
Flott, jeg skal til fjells ja. Sier du fra på tråden når Barley winen blir ferdig?
(den er kanskje bare på tegnebordet ennå)
 
Jeg har en nabo som har en del spanske eiketønner til salgs. De største er ca 20 liter. Er disse egnet til å lagre øl i?. Og har noen noen formening om pris?

janh
 
Lars skrev:
Tror det er lettere å bruke eikespon enn eikefat faktisk.

Var innom endel vingårder i Toscana i sommer, og de må bruke eikefat for å få den godkjent etter lokale regler.. Ble fortalt av en bonde der at man hadde fått samme smak med stålfat og eikespon i teposer.. (slik de gjør i "nyere" vinland som Chile, Australia etc).

Men det spørs vel om det er smaken eller å gjøre det med stil du er ute etter...
 
I små kvanta er det nok en lur ting å bruke spon eller litt større terninger. I små tønner blir kontaktflaten mot ølet uforholdsmesig stor, noe som gir seg utslag i smaken. Kontakttiden bør være relativt kort for å få en balansert smak. Med terninger blir dette lettere å beregne. Man kan kjøpe terninger med forskjellige eiketyper (f.eks. fransk eller amerikansk), og med forskjellig grad av "toasting", slik at man kan finne akkurat den smaken man måtte være ute etter.
 
Jeg tror det er nye tønner som har stått tomme noen år. Han antydet ca 2000.- pr tønne.

janh
 
Om de har stått tomme noen år, hadde jeg vært litt skeptisk. Det kan godt være de ikke er særlig sanitære, og trefat er ikke enkle å rengjøre. i tillegg er det heller ikke sikkert de vil bli tette om de har vært tørket ut i lang tid. Du må i alle fall sørge for at de trutner skikkelig før eventuell bruk med øl...

Snakk eventuelt med Nøgne Ø eller Haandbryggeriet og hør hvordan de har skaffet sine fat (disse er dog en del større enn 20 liter).
 
Fjellbrygger skrev:
Hei!
Har planer om å brygge en Barley-Wine for langtidslagring på eikefat. Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt slike fat?
Har både nye og brukte fat i tankene.

Hilsen
Fjellbrygger
Espedalen Fjellbryggeri
870 moh

Her er eit firma som lagar tønner/fat til ulike formål. Ser ut til å vera små, men dei kan kanskje lage større på bestilling.
http://www.fjordtynna.no/norsk/frameset.html Har ikkje brukt dei sjølv, men eg har sett dei på ei messe ein gong. Veldig fine, men om dei egnar seg til ditt formål er usikkert.
Brukte sjølv eiketønner til lagring av øl i i forrige årtusen. Det var for så vidt ok, men det var eit svare strev med å få dei tette og reine. Fekk du infeksjon i eit øl, så var du garanter å få same infeksjonen i etterfølgjande brygg. Reinhald og oppbevaring var krevjande. Men for all del, det var ikkje meininga å vera negativ. Eg synest det er kjempeflott att du vil testa det ut.

Takk for sist forresten. Om eg ikkje tek heilt feil så var du heime hjå meg i samband med eit bryggekurs som du gjekk på for omlag eit år sidan. (på SJH)
 
Hei Arthur!

Hvor store fat snakker vi om?
Mener å huske at medbryggeren min pratet om at han kunne skaffe eikefat fra en vingård i frankriket eller deromkring en sen kveld vi diskuterte lagring av div øl på eikefat. Og hvis jeg ikke tar helt feil pratet han også om noen som laget fat på mål og som kunne eksportere.

Jeg kan undersøke litt nærmere hvis du vet hva du vil ha :)

Takk for sist btw.. veldig hyggelig. God mat og selvfølgelig godt øl og en ølprat, det er slik ting vi gutter setter pris på når vi først roter rundt oppi fjellheimen!

Mvh
Tellef D.
 
Hei Tellef,

Takk for sist.
Angående størrelsen på fatene så har jeg forstått det slik  at de ikke bør være for små mtp eikepreget i sluttresultatet. Men, kanskje det er ikke sikkert at et sterk eikepreg bare er negativt? Vin lagres jo i mange år på flasker etter "eikepåvirkning"og eikepreget rundes av etter hvert. Tanninene vil også hjelpe til med holdbarheten.
Kan det evt være en ide å benytte  brukte fat slik at en del av eikepreget er borte? Gamle whiskeyfat f.eks?
Jeg tror en størrelse på ca 150-200 liter passer til mine brygg dersom jeg brygger en barley Wine.
Dersom du vil hadde det vært fint om du kunne undersøke prisen på de franske vinfatene.

Mvh
Arthur
 
I dag fant jeg et brukt eikefat på et antikkmarked. Selv om jeg ikke aner hva som har vært på det, måtte jeg kjøpe det når det kostet 150 kroner. Noen som har noen tips til hvordan det bør rengjøres før bruk? Fatet er på 10 liter og har bare et lite hull i toppen, så jeg kommer ikke til med noen børste eller lignende.
 
Er veldig interessert i å lagre øl i tønne eller fat selv. Er det en måte å gjøre dette på og i tillegg ungå å bruke co2 tank når jeg skal lage kullsyre naturlig?
 
Tilbake
Topp