Eikefat

Hei Arthur!
Jeg hadde absolutt gått for brukte whiskeyfat. Hvilken whiskey som er lagret på fatet er ikke ubetydelig.
Nøne Ø brukte fat fra Caol Ila da de laget Islay Edition. Hvilket fat  Highland Edition er lagret på, er hemmelig, forøvrig min favoritt øl.
Brew Dog bruker fat fra Arran, mens Innis & Gunn får sine fra Amerika.
Dra på en tur til Indre Hebridene, Islay, Isle of Skye osv. Vil du ha røykpreg, så kan du jo prøve å få tak i brukte Laphraig fat.
Ellers tror jeg Tallisker matcher Barley Wine bra.
Har det nettopp  vært whiskey på fatene, så tror jeg ikke du trenger å rengjøre dem.
Lykke til!
 
Er det ikkje vanleg at Skotske destilerier brukar ein kombinasjon av brukte sherry- og amerikanske burbonfat? Enten aleine eller blanda etter lagring på respektive. Burbon brukar utelukkande nye eikefat då det er lovregulert for å holde tønnemakarane med arbeid. Sherry veit eg ikkje, men er kansje brukt til vin før sherry?

Her kan det bli mange variablar, men er det brukt til Islay-whiskey tidlegare blir vel karakteren mest derifrå? Er ikkje noko whiskey-kjennar men var på Glenfiddich i fjor og der var det ca 2/3 på burbonfat og resten sherry.
 
Martin E skrev:
I dag fant jeg et brukt eikefat på et antikkmarked. Selv om jeg ikke aner hva som har vært på det, måtte jeg kjøpe det når det kostet 150 kroner. Noen som har noen tips til hvordan det bør rengjøres før bruk? Fatet er på 10 liter og har bare et lite hull i toppen, så jeg kommer ikke til med noen børste eller lignende.
Hva med å fylle det med med en sterk starsanoppløsning og lå det stå slik en god stund?
 
Det største problemet for hjemmebryggere er vel strengt tatt størrelsen på fatene (hvis man i det hele tatt klarer å skaffe brukbare fat). Typiske whiskyfat er store, noe som gjøre det ganske vanskelig faktisk å fylle dem for hjemmebryggere... Hvis man er heldig og kommer over fat i passende størrelser, vil det ikke vødvendigvis være spesielt bra å lagre i dem, siden forholdsmessig mer øl kommer i kontakt med fatet, og siden små fat slipper gjennom mer oksygen per liter øl enn store fat.

Fat trenger også mye vedlikeold og rengjøring i tillegg til at de strengt tatt blir "brukt opp" rent smaksmessig. etter at man har hatt øl på dem et par ganger, vil smaksbidraget avta, og men sitter igjen med fat som først og fremst vil egne seg til produksjon av surøl. Dette er (etter min mening) kanskje den messt interessante måten å bruke fat på, men det er selvsagt et ganske spesielt område å bevege seg inn i for bryggere.

Hvis man er interessert i fatlagring som hjemmebrygger, er eiketerninger en god vei å gå. MoreBeer, blant andre, selger forskjellige typer eiketerninger (amerikansk, fransk, ungarsk eik, medium eller heavy toast), og disse kan funke bra i øl. De slipper ut smakstoffer på en måte som likner fatlagring mye mer enn om man bruker eike-chips. Om man i tillegg vil ha smak av whisky/bourbon osv., kan man eksperimentere med å la terningene trekke i sprit før bruk osv.

Personlig er jeg ikke like begeistret for øl lagret på scotch-fat som på bourbon-fat (jeg synes scotch har en tendens til å overdøve ølet, mens bourbon og den amerikanske eiken i mye større grad harmonerer med det), men det er utallige muligheter for smakssettinger. tenk på hvilke smaker man øsnker å fremheve, balansere kontrastere osv., og velg sprit og eik utifra dette. For øyeblikket har jeg selv tre øl med amerikansk eik i kjelleren. Ett ferdig (en porter) og to under produksjon (en baltisk porter med Jack Daniels og eik, og et bringebær/bjørnebærøl som står til syrning med bakterier/brettanomyces og eik). I morgen skal jeg brygge en sterk utgfave av flamsk rød som også skal få en dose eik. Dette er et veldig spennende område, men det er lite praktisk å tenke på reell fatlagring.

Jeg tror det kan være tjenlig for hjemmebryggere først og fremst å tenke på hvilke smaker man vil ha i det ferdige ølet, og dernest se på hvordan man skal oppnå dette. Kanskje finnes det enklere veier å gå enn faktisk å måtte fatlagre ølet. Et Corneliusfat eller en gasllballong/Better Bottle med eiketerninger og eventuelle andre smakstilsetninger kan fungere utrolig godt.

Ang. rengjøring: Husk at treet kan ta til seg rensemidler. Langvarig kontakt med slikt kan fort sette smak på ølet. Som Beate sier, vil man neppe trenge så mye rengjøring i spritfat som nylig er tømt (så fremt de har vært tettet).
 
Gahr du skrev: For øyeblikket har jeg sev tre øl med amerikansk eik i kjelleren. Ett ferdig (en porter) og to under produksjon (en baltisk porter med Jack Daniels og eik, og et bringebær/bjørnebærøl som står til syrning med bakterier/brettanomyces og eik).  Har du latt disse få naturlig kullsyre i seg? Lurer på hvordan det blir med trykk i fatet etc.
 
Anders_1979 skrev:
Gahr du skrev: For øyeblikket har jeg sev tre øl med amerikansk eik i kjelleren. Ett ferdig (en porter) og to under produksjon (en baltisk porter med Jack Daniels og eik, og et bringebær/bjørnebærøl som står til syrning med bakterier/brettanomyces og eik).   Har du latt disse få naturlig kullsyre i seg? Lurer på hvordan det blir med trykk i fatet etc.

Porteren er på flaske. Den trykksatte jeg på fatet jeg lagret ølet i (med eiketerninger) og tappet det på flasker med mottrykksfyller. Den baltiske porteren står på fat, også denne karbonert ved trykksetting. Regner med å tappe den på flasker nærmere jul. Fruktølet står på en Better Bottle. Regner med det skal stå på den i et halvt år (minst), deretter vil jeg antakelig tappe det på flasker med primingsukker og litt fersk gjær for naturlig karbonering.

Hvis du karbonerer på fat kan du enten tilsette primingsukker eller trykksette med CO₂. Om du vil har det på flasker, kan du tilføre CO₂ på vanlig vis; enten gjennom priming (hvis du ikke har lagret det under trykk) eller ved mottrykksfyllig. ved langtidslagring på trefat vil det ikke være nevneverdig kullsyre i fatet. Da må du tappe om til enten Corneliusfat eller flasker for å få kullsyre.  
 
Gahr skrev:
Hvis man er interessert i fatlagring som hjemmebrygger, er eiketerninger en god vei å gå. MoreBeer, blant andre, selger forskjellige typer eiketerninger (amerikansk, fransk, ungarsk eik, medium eller heavy toast), og disse kan funke bra i øl. De slipper ut smakstoffer på en måte som likner fatlagring mye mer enn om man bruker eike-chips. Om man i tillegg vil ha smak av whisky/bourbon osv., kan man eksperimentere med å la terningene trekke i sprit før bruk osv.

Har du sett noen direkte smakssammenligning mellom terninger og chips? Jeg har kun brukt chips, og selv om resultatet ble bra så gikk det forbausende kjapt å få ut smaksstoffer, så det gir mening at noe mer langvarig eksponering gir et litt annet smaksbilde.
 
Har ikke sett noen systematisk sammenlikning, men på en måte er det jo logisk. Siden både terninger og chips er toastet, vil overflaten være ganske mørk. Terningene er imidlertid gradert fargemessig innover i treet, aøtså er de noe lysere på den ene siden enn på den andre. Under toastingen dannes det melanoidiner, og noe av karbohydratene blir vel også tildels karamellisert, og som vi kjenner til fra malt, er jo fargen en indikator på forskjellig smak og forskjellige typer melanoidiner i maltet. Følgelig vil eiketerninger ha et rikere smaksspekter enn chips.

Om du leser Jason Petros (JP fra the Brewing Network) sin artikkel om eik i Zymurgy (husker ikke i farten hvilken utgave), eller hører på Shea Comforts utgreing i denne Sunday Session-episoden på the Brewing Network, får du med deg ganske mye om emnet.

Det sies vel at chips gir fra seg smaken i løpet av to uker, mens terninger vil gi smak i inntil ca. et halvt år.
 
Takk for lenke. Zymurgy har jeg ikke, men tid til å høre gjennom en Sunday Session blir det nok på søndag.
 
Jeg har et luksusproblem - en rik slektning var så entusiastisk da han smakte ølet mitt at han ville sponse meg med eikefat. Etter å ha lest gjennom denne tråden skjønner jeg at det kanskje er lurere å bruke eikechips/eiketerninger istedet for å gå til innkjøp av fat.

Jeg er ikke en ultraavansert brygger - men ønsker å utvide horisonten littegrann når det gjelder utstyr. Er det noen som har ideer? Om det ikke blir eikefat kan jeg kjøpe noe annet under 4000 kroner-ish som kan gi muligheter for å prøve nye og spennende ting.

Eiketerninger - er disse ment til å lagring i gjæringstank eller skal man lagre ølet på en sekundær tank i etterkant av gjæring i lengre tid? Om det er slik regner jeg med at eikechips er ment til å gi smak under gjæringa, for så å siles ut etter gjæring?

Ideer mottas med takk!
 
Faen! Jeg kom over et eikefat som har vært preget av whisky i 30 år på en antikvitetshandler, jeg fikk prutet det ned til 500 kroner, og har gledet meg til å lagre øl i fatet. Som nybrygger blir veien til mens jeg går, og utfra hva jeg leser her vil det være meningsløst å lagre øl på fatet. Fatet rommer fem liter. Er det noen som har noen ideer om hva jeg kan bruke det til? Er det i det hele tatt vits i å forsøke å lagre øl på det?
 
Så lenge det bare er på fem liter, ville jeg fylt det med en kraftig stout og sett hvordan det går. Det kan bli litt eikepreg, ganske sikkert litt whiskysmak og kanskje en suksess. I absolutt verste fall kaster du bort noen få liter øl.
 
Fatet er tørt, på grensen til knusktørt, ja, men lukten er fin.
Sikkert en stund siden det har vært i bruk. Jeg tenker å brygge en Barley eller en imperial stout å hive i fatet, og håpe at sluttresultatet blir bra. Må uansett lese meg opp på emnet.
 
Du burde sikkert sette fatet i et fuktig miljø slik at du får trutnet det litt. Hvis du gjør det nå, er det kanskje tett til du har et brygg som passer til fatlagring..
 
Anbefaler Morebeer sin bruksanvisning for fat:
http://www.morebeer.com/public/pdf/wbarrel.pdf
 
Tilbake
Topp