Det største problemet for hjemmebryggere er vel strengt tatt størrelsen på fatene (hvis man i det hele tatt klarer å skaffe brukbare fat). Typiske whiskyfat er store, noe som gjøre det ganske vanskelig faktisk å fylle dem for hjemmebryggere... Hvis man er heldig og kommer over fat i passende størrelser, vil det ikke vødvendigvis være spesielt bra å lagre i dem, siden forholdsmessig mer øl kommer i kontakt med fatet, og siden små fat slipper gjennom mer oksygen per liter øl enn store fat.
Fat trenger også mye vedlikeold og rengjøring i tillegg til at de strengt tatt blir "brukt opp" rent smaksmessig. etter at man har hatt øl på dem et par ganger, vil smaksbidraget avta, og men sitter igjen med fat som først og fremst vil egne seg til produksjon av surøl. Dette er (etter min mening) kanskje den messt interessante måten å bruke fat på, men det er selvsagt et ganske spesielt område å bevege seg inn i for bryggere.
Hvis man er interessert i fatlagring som hjemmebrygger, er eiketerninger en god vei å gå. MoreBeer, blant andre, selger forskjellige typer eiketerninger (amerikansk, fransk, ungarsk eik, medium eller heavy toast), og disse kan funke bra i øl. De slipper ut smakstoffer på en måte som likner fatlagring mye mer enn om man bruker eike-chips. Om man i tillegg vil ha smak av whisky/bourbon osv., kan man eksperimentere med å la terningene trekke i sprit før bruk osv.
Personlig er jeg ikke like begeistret for øl lagret på scotch-fat som på bourbon-fat (jeg synes scotch har en tendens til å overdøve ølet, mens bourbon og den amerikanske eiken i mye større grad harmonerer med det), men det er utallige muligheter for smakssettinger. tenk på hvilke smaker man øsnker å fremheve, balansere kontrastere osv., og velg sprit og eik utifra dette. For øyeblikket har jeg selv tre øl med amerikansk eik i kjelleren. Ett ferdig (en porter) og to under produksjon (en baltisk porter med Jack Daniels og eik, og et bringebær/bjørnebærøl som står til syrning med bakterier/brettanomyces og eik). I morgen skal jeg brygge en sterk utgfave av flamsk rød som også skal få en dose eik. Dette er et veldig spennende område, men det er lite praktisk å tenke på reell fatlagring.
Jeg tror det kan være tjenlig for hjemmebryggere først og fremst å tenke på hvilke smaker man vil ha i det ferdige ølet, og dernest se på hvordan man skal oppnå dette. Kanskje finnes det enklere veier å gå enn faktisk å måtte fatlagre ølet. Et Corneliusfat eller en gasllballong/Better Bottle med eiketerninger og eventuelle andre smakstilsetninger kan fungere utrolig godt.
Ang. rengjøring: Husk at treet kan ta til seg rensemidler. Langvarig kontakt med slikt kan fort sette smak på ølet. Som Beate sier, vil man neppe trenge så mye rengjøring i spritfat som nylig er tømt (så fremt de har vært tettet).