Eiketerninger - Har de blitt borte?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Hadde tenkt å bestille eiketerninger i dag, men jeg finner ikke noen nettsider som har det lengre!
Jeg er overbevist om at bryggselv solgte de før. Bakke brygg gjorde også det, men sist jeg var på bakke brygg hadde de ikke lengre, og bryggselv hadde heller ikke noe når jeg sjekket.

Noen andre som vet hvor jeg kan få tak i amerikanske medium toast eiketerninger, eller har MYE liggende som kunne sendt meg 100g eller noe sånt? (betaler porto ++ litt ekstra selvsagt)

Og nei, eikechips blir ikke det samme.

Jeg bestilte på ebay i forrige uke. Gikk for ungarske, medium toast. Fant også amerikanske, men ikke franske.

Chips har mye mer overflate og gir dermed raskere fra seg smak og kan bli ganske intense på kort tid.

Chips er også ganske tynne. Som jeg har forstått det, vil de være ganske uniformt "toasted". Om man har kuber er de mer "toasted" utenpå, og mindre inni, og derfor vil man kunne få et mer komplekst fatpreg. Og det at man ikke får fatsmaken over natta som cjohansen nevner, er jo også en fordel.

Ebay ja. Vil helst støtte norske sjapper, men må man, så må man! :)

Foretrekker terninger/cubes selv. De gir en mye mere kompleks smak da de har mye lengre kontakt tid. gjerne flere maaneder.

Bryggselv har tips om bruken av chips under produktinfo på ølsettet god jul fra nøgne Ø.Tenkte å teste dette settet.Smak ofte som Cjohansen sier tenker jeg også.

Du får eik glattkant på dine lokale trelasthandler, den kan du sage i terninger eller lage høvelspon av, svi av i ovnen eller hva som måtte tilfredstille dine ønsker :)

Du får eik glattkant på dine lokale trelasthandler, den kan du sage i terninger eller lage høvelspon av, svi av i ovnen eller hva som måtte tilfredstille dine ønsker :)
It is important that you do not use oak lumber in your beer. Lumber has additives to reduce cracking and warping during the drying process that you don’t want in your beer. Shop for your oak at a home winemaking shop, not Home Depot.

http://byo.com/malt/item/1187-oak-alternatives

Bestilte franske eiketerninger og amerikanske eikespiraler fra humle.se. Satte spiralen i litt cognac i går, så er planen å tilsette de i et fat med Russian Imperial Stout om en ukes tid. uploadfromtaptalk1441983101427.jpg

Hei !

Hadde tenkt å bestille eiketerninger i dag, men jeg finner ikke noen nettsider som har det lengre!
Jeg er overbevist om at bryggselv solgte de før. Bakke brygg gjorde også det, men sist jeg var på bakke brygg hadde de ikke lengre, og bryggselv hadde heller ikke noe når jeg sjekket.

Noen andre som vet hvor jeg kan få tak i amerikanske medium toast eiketerninger, eller har MYE liggende som kunne sendt meg 100g eller noe sånt? (betaler porto ++ litt ekstra selvsagt)

Og nei, eikechips blir ikke det samme.
Lag selv. Huset lukter badstu så sørg for å ha noen konepoeng på lager, men terningene blir bra.
https://forum.norbrygg.no/threads/hjemmetoasting-av-eikekuber.26647/

Tilbake
Topp