Eiketerninger og fliser - rent praktiske spørsmål

JimEero

Norbrygg-medlem
Jeg har ikke brukt eikefliser eller terninger tidligere, men har nå anskaffet begge :) Jeg har to scenario jeg har grublet litt over:

1. Jeg har en ferdig brygget Scottish Export 80/- på fat jeg gjerne skulle "eiket" med fliser. Man skal vel ta opp flisene etter ca. en uke, er det da slik at man har flisene i en humlepose? Vil denne flyte eller bruker man en tråd til å fiske opp den igjen? Har ølet på corneliusfat.
2. Inspirert av surøl brygging og den nyskrevene artikkelen fra Gahr skal jeg bruke 30g eike terninger i fermenteringen (lar ligge i 6 mnd). Er det humlepose i dette tilfelle også eller vil terningene flytte i 6 måneder? Kommer til å bruke Better bottle.

Jeg leste senest i dag tidlig at humleposer er å foretrekke for eikeflis nettopp fordi de kan være vanskelige å få ut av øllet i ettertid. Dette skal visstnok ikke være noe problem med terninger.

OyvindEG skrev:
Flisen flyter, mens treningene synker.

Min erfaring er at terningene flyter selv etter å ha ligget i ølet i et helt år. Jeg bruker pose til terningene hvis jeg har dem i fat (i tilfelle de skulle løse seg opp over tid, vil posen muligens ta av for noe av gørra), men ikke når de er i Better Bottle. Har ikke hatt noen problemer så langt.

Har kun brukt eikeflis / spon, og det synker etter kort tid.
Brukte riktig nok flis fra whisky fat som ble lagt på whisky noen dager før lagring.
Lagret ca 3 uker og tømt over i ny beholder for flasking. Silte gjennom en rist / dørslag

Genialt! Takk for hjelpen folkens! Da skal det første surølet brygges... det blir et langt år :D

Fikk siste utgave av vinbladet til vinmonopolet i går. Står 2 sider om eikefatlagring av vin der. Kan jo appliseres for øl også. Jeg lærte hvertfall noe nytt  ;D

Tilbake
Topp