Einerlåg til heimebrygg

Det er ikke lett å få ut noen "forskrift" på hvordan man lager einerlåg til heimebrygging. Som det moderne menneske jeg er vil jeg gjerne ha alt i reproduserbare SI-enheter.

Og dermed spør jeg om noen har en "oppskrift" på einerlåg til heimebrygg:
- antall liter vann
- antall gram/kg materiale
- type materiale (kvister, nåler, bær eller hva)
- koketid.

Alt mottas med takk
 
Sånn gjør jeg det:
Jeg bruker de ytterste 15-30 cm på einerbuskene .
Jeg fyller opp varmtvannsgryten min på 36 liter med kvister. (Jeg skal veie seinere i ettermiddag/kveld hvor mye det er).
Så fyller jeg på vann til ca 30 liter. Kvistene faller litt sammen når det blir varmt.
Varmer opp til 70 grader og slår av varmen. Dette gjør jeg som oftest seint på kvelden før jeg skal brygge.
Eineren står altså i dette varme vannet natten over og temperaturen synker jo noen grader i løpet av den tiden.
Så bruker jeg dette til meskevann.
Fyller så opp med nytt vann og varmer opp til 78 grader slik at jeg har einerlåg til skylling også. Har jeg noen kvister til overs så legger jeg de i nå slik at jeg får litt "frisk" smak på lågen.

Dette gir et behagelig preg av einer på ølet, dersom du koker einerlågen blir det en mye sterkere smak.
Koker du for lenge får du terpentin lignende smak på lågen.

Jeg skal brygge med einerlåg i morgen, så du er velkommen å komme på besøk å se hvordan jeg gjør det.
Send en PM dersom det er aktuelt.
 
Sånn gjør jeg det:
Jeg bruker de ytterste 15-30 cm på einerbuskene .
Jeg fyller opp varmtvannsgryten min på 36 liter med kvister. (Jeg skal veie seinere i ettermiddag/kveld hvor mye det er).
Så fyller jeg på vann til ca 30 liter. Kvistene faller litt sammen når det blir varmt.
Varmer opp til 70 grader og slår av varmen. Dette gjør jeg som oftest seint på kvelden før jeg skal brygge.
Eineren står altså i dette varme vannet natten over og temperaturen synker jo noen grader i løpet av den tiden.
Så bruker jeg dette til meskevann.
Fyller så opp med nytt vann og varmer opp til 78 grader slik at jeg har einerlåg til skylling også. Har jeg noen kvister til overs så legger jeg de i nå slik at jeg får litt "frisk" smak på lågen.

Dette gir et behagelig preg av einer på ølet, dersom du koker einerlågen blir det en mye sterkere smak.
Koker du for lenge får du terpentin lignende smak på lågen.

Jeg skal brygge med einerlåg i morgen, så du er velkommen å komme på besøk å se hvordan jeg gjør det.
Send en PM dersom det er aktuelt.

Fylte varmtvannskjelen litt over halvfull.
765 gram veide det.
Så da vil jeg si at til en batch på 25 liter bruker du et sted mellom 0,5 og 1 kg.

2018-10-20 20.37.53-kopi.jpg
 
Har testet einerlåg-
Nr 1 er 95 g med de ytterste 10 cm av kvisten. Trekt 3 timer i 4 liter vann ved ca. 70-75 grader. Deretter kjølt ned/stått kjølig i 9 timer med kvistene i.
Nr 2 har det kokt i 1 time uten kvister.
Nr 3 er samme som nr 1, men med ca. 20 cm kvist.
Nr 4 samme som nr 4.
Konklusjonen i huset er at nr 4 var best. Mer bitterhet. Nr 2 smakte mer barnåler.
Kommer antagelig til å bruke mer kvist ved brygging :D
 

Vedlegg

  • test einerlåg.jpg
    test einerlåg.jpg
    190,3 KB · Sett: 156
Det går litt fort i svingene (tastaturet). Det skal være at nr 4 er samme prosedyre som nr 2.
Hmmm, skjønner ikke helt enda.
Nr 4 samme prosedyre som nr 2. Men nr 2 smakte mere barnåler. Og de syntes ikke den var så god som nr. 4 ?
Blir for vanskelig for meg dette. Tar meg en øl heller :confused:
 
Hmmm, skjønner ikke helt enda.
Nr 4 samme prosedyre som nr 2. Men nr 2 smakte mere barnåler. Og de syntes ikke den var så god som nr. 4 ?
Blir for vanskelig for meg dette. Tar meg en øl heller :confused:
Var litt mer kvist i nr 3. Slik at når den ble kokt (og ble nr 4), var det litt bitrere smak i den enn i nr 2 (som det var mindre kvist og mer barnåler i).
Kanskje jeg også tar meg en øl :beercheers:
 
Vanlige er å bruke ytterste 20 cm, og uten bær. I alle fall ikke grønne. Einersmaken kan fort bli for dominerende, og selv er jeg nede i va 2 gram per liter.
Ellers bruker de i Stjørdal ca en bøtte på 150 liter øl. Og da trenger man egentlig ikke mye.
 
Jeg fyller vannkokeren med 20 liter vann og legger i en halv bærepose einer (kuk de ytterste 20 cm ca) og helst uten for mange bær.
Så fyller jeg Grainfatheren med 20-23 liter vann og en halv bærepose oppi, varmer det opp til 80 grader og slår av, lar det stå over natten og bruker som vann til hele brygginga.
Nå settes en pils men uten humle, da denne er erstatta med pors...
prøvd en gang før og det ble utrolig godt :) men en skal like litt smak
 
Skulle kanskje si noe fornuftig om einerlåg...men kan bare si, ikke bruk for mye?
einerlåg er askavkok eller lut, nyttig og kanskje mest brukt som desinfisering?
Jeg brygget med formye einerlåg og det ble som tyggerpåblyant!
Gjæret med kveik og brygget ble veldig bra, men som sagt ettersmaken er tyggerpåblyant.
 
Nå er det en liten stund siden det var noe aktivitet her inne men jeg prøver allikevel. Er det noen som vet hvor lenge man kan plukke einer kvist før det må brukes? Blir det dårligere/mindre smak om det går 1 uke fra innhøsting til einerlågen blir lagd?
 
Einerlåg... Duverden så mye dritt jeg endte med i kjelen etter å ha mekket det.
Endte med å vaske utstyret to ganger for å bli kvitt eimen av kvist og noe farvestoffer også. :rolleyes:
 
Jeg prøver meg på et spørsmål i denne tråden jeg også selv om det er en stund siden det var aktivitet her. Jeg skal prøve meg på einerlåg og kveik for første gang etter at sommerpilsen er ferdig brygget.

Jeg ser at det står «einerskudd» de fleste steder hvor det er beskrevet hvordan man lager einerlåg. Men etter å ha lest denne tråden fikk jeg inntrykk av at det ikke nødvendigvis er snakk om skudd? Men at man bare tar de 10-20 cm ytterst på busken uavhengig av sesong?

Hvis det er snakk om skudd ville jeg da forventet at man kun kan høste på våren når de nye skuddene kommer. Syntes det var litt pussig da jeg antar at ikke alle som brygger einerlåg høster posevis på våren og fryser ned?

Noen som kan bekrefte om det faktisk er snakk om skudd eller om man kan høste når som helst?
 
Noen som kan bekrefte om det faktisk er snakk om skudd eller om man kan høste når som helst?
Hei, du vil nok få litt forskjellig smak fra forskjellige tider på året. Det er ikke ubrukelig om du høster einer i november kontra februar kontra juni. Viktigste jeg har erfart, er at du finner sunne friske trær i terrenget. Ikke bruk det som vokser i myr, svokk, fuktige steder, nedsiden av bilveier eller andre lugubre steder. Ta et tankespinn på hva som havner i jorda hvor busken gror, og finner du da en frisk busk så høster du de tuppene som er minst bær på. Har best erfaring med einetrær som er et par meter høye. Krypeine og fjelleine gir en litt mer nedstemt og ikke fullt så frisk smak.
 
Hei, du vil nok få litt forskjellig smak fra forskjellige tider på året. Det er ikke ubrukelig om du høster einer i november kontra februar kontra juni. Viktigste jeg har erfart, er at du finner sunne friske trær i terrenget. Ikke bruk det som vokser i myr, svokk, fuktige steder, nedsiden av bilveier eller andre lugubre steder. Ta et tankespinn på hva som havner i jorda hvor busken gror, og finner du da en frisk busk så høster du de tuppene som er minst bær på. Har best erfaring med einetrær som er et par meter høye. Krypeine og fjelleine gir en litt mer nedstemt og ikke fullt så frisk smak.
Supert, takk for informasjon og deling av erfaring. Da får jeg holde øynene oppe neste gang jeg er ute i marka.
 
Inspirert av tråden her har jeg prøvd meg på råøl med einerlåg. Jeg brukte 280 gram einerkvister i 12L vann som sto og trakk et døgn (lager 10L batcher). Mesket på 65 grader, 93% Palemalt og 7% Cara-pils. Tilsatte så 3.3 gr/L Saaz og varmet opp til 80 grader og holdt det der i 20 minutter. Lot det kjøle naturlig (uten humle) til neste dag og pitchet Voss Kveik. Det sto 4 dager på varmekablene på badet før jeg lot det få ett døgn i romtemperatur, og så et døgn på 4 grader som kaldkræsj før fating. Nå to dager etterpå har jeg et svakt karbonert, litt uklart, men jækli godt øl!! :) OG1077 -> FG1017. Kveik er badass!!
 
Tilbake
Topp