Elektroteknikk for ølbryggere (egentlig for ingeniører)

Hva med å bruke et SSR (solid state relay) for hver kurs, og så kan du bruke en 230V bryter for hvert rele. Det er det kun lav effekt for å skjalte over SSR(solid state rele), og da kan du bruke billige brytere fra Claes O eller Biltema. Solid state releer får du i 10 pakk på ebay og i mindre pakninger også.

Ebay er forresten proppfull av elektronikk både brukt og nytt, her kan man kjøpe mye snadder:

Frekvensomformer
PID controller
PLS
Releer

Alt en industrielektriker kan drømme om  :ilike:
 
Solid state relay er altså ein bryter som trenger ein mindre bryter (styrestrøm?) for å slå av og på, Riktig? Dette ser ut som utstyr som monteres i sikringskap, eg var meir på utkikk etter noko som kan monteres på kabelen mellom støpsel og element. Evt ein bryter som settes i vegguttak og har trinnbryter og tilkobling for element via støpsel :help:. Finnes det?

T2
 
Jepp Solid stater Relay er et rele som kun trenger styrestrøm og kan koble store laster (f.eks 25 ampere) og er har ingen kontaktorer eller ting som gir gnister. Et SSR er mindre enn en fyrstikkeske og passer fint inn i en liten elementboks som du kan kjøpe på Claes O eller Biltema. Trenger ikke å bli store sakene. 3 slike er det samme som tre fyrstikkesker  :)

Edit:

Her har du koblingsbokser som finnes i forskjellig størrelser:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=35483724
 
Ser ut som de fleste SSR har styrestrøm for 3-32 Volt DC, da kan man f.eks bruke en gammel mobiltelenfonlader som har likestrøm og mellom 3-32 volt og bruke den som strømforsyniing til 3 stk SSR.

Hva sier dere som har peiling?

Da kan man bruke lavvolt brytere også, du har derfor høy sikkerhet i et bryggrom.
 
Ser ut som de fleste SSR har styrestrøm for 3-32 Volt DC, da kan man f.eks bruke en gammel mobiltelenfonlader som har likestrøm og mellom 3-32 volt og bruke den som strømforsyniing til 3 stk SSR.

Hva sier dere som har peiling?

Da kan man bruke lavvolt brytere også, du har derfor høy sikkerhet i et bryggrom.

Det kan du.
Men jeg har aldri brukt SSR så jeg lurer på hva som kreves av kjøling, jeg bygde noen selv med 16 A triac men de krevde så mye kjøling at jeg byttet til rele.
 
Tror ikke du trenger kjøling så lenge du ikke skal skru SSR av og på som f.eks ved styring med PID-temperaturkontroller. Der skrur releet (SSR) seg av og på hele tiden, vil tro det skaper en del varme. Lasten på SSR er jo liten i forhold til hva de er designet for, si du skal styre 1500watt og du kjøper et SSR for 40Ampere... Da tipper jeg at varmen blir minimal.
 
SSR Solid State Relayutvikler varme når de er "på", men det er klart at 6,5 A på et 40 A SSR er lite, kjøling ? jeg bruker det ikke på mine men jeg styrer bare pumpen og magnetventiler.

http://home.chattanooga.net/~cdp/rims/rims_inf.htm
Nå er det slik at en triac som det er snakk om her ikke vil slå seg "av" hvis den blir for varm, den må da få kjøle seg ned, hvis den da ikke er blitt altfor varm da den aldri vil slå seg "av", defekt.
 
Hei, Hei Hei!
Nå begynner diskusjonen å ta av litt her. SSR bruker man ved hyppige inn- og utkoblinger av laster (mindre enn 25s), dvs. i dette tilfellet er unødvendig. I sammenheng med oppvarming og koking av vørter er dette gjeldende bilde: innkobling................300s......................utkobling...................290s.....................innkobling.............380s....................utkobling, altså er det helt unødvendig med SSR relér her, kun kontaktor. Noe annet er ekstavagant fordi kontakor koster 1/5 av SSR!
Ja, alle SSR relé må monteres på en varmeflens uavhengig av belastning pga. "tomgangseffekt" , dvs at de alle utvikler varme uavhengig om de er av eller på og pga. superrent Silicium utvikler nye SSR nesten like mye varme selv når de er på over lengre tid .

PID (regulator) har ingenting med varme å gjøre (om noen er villedet til å tro det eller at det høres moderne og hipt ut), se: http://no.wikipedia.org/wiki/PID . Det dere mener og bør si er; TEMPERATURREGULATOR, et gammeldags ord, men likevel dekkende ord for for det som omtales. PID regulering brukes bare der det er nødvendig å opprettholde en eksakt verdi som temperatur, trykk, avstand etc...:lessmile:
 
Ja denne bryteren er helt topp!
Den må monteres i en kapsling som bestilles separat sammen med nipler m/strekkavlaster.
 
Enig med Demmo, den ikke egnet til tross for at den tåler 12A pr. fase så er interne koblinger slikat den vil forårsake kortsluttning om du hadde prøvd å koble den. Beklager så ikke nøye nok på spec`en, men du var på rett spor tross alt :clap:.
Det er nok denne du du søker: http://ecatalogue.schneider-electri...=62602&groupid=28813&navid=23787&navoption=1 ellers er det alltid en god idé å forklare hva det skal brukes til, det gjør ihvertfall jeg når jeg bestiller spesialbrytre ol.
Kraus&Naimer (http://www.krausnaimer.com/0/prod.htm) er det mest spesialiserte (og beste etter min mening) merket med hht. brytere for trinnregulering, anbefaler å undersøke der først. Forhandles av alle grossister så fortell hva du skal bruke den til så får du hjelp!
 
Hei.
Jeg er på utkikk etter en bryter som slår seg av eller på etter en bestemt temperatur. Kalles vel strengt tatt Termostat. Jeg skal ha det til å regulere temperaturen i en hjemmesnekra "Gjærings kasse" Kjøle/varme elementet drives med 12V . Finnes det noe slikt å oppdrive for en legmann?
 
Søk på forumet på UT 100 og UT 200!  Conrad.de har forresten tilbud nå noen dager, så man får 19% rabatt på det meste av varer - også UT-200! Krever at man legger inn rabattkoden i bestillingslisten, men den får man oppgitt når man går inn på conrad.de
 
Riis'en skrev:
Hei.
Jeg er på utkikk etter en bryter som slår seg av eller på etter en bestemt temperatur. Kalles vel strengt tatt Termostat. Jeg skal ha det til å regulere temperaturen i en hjemmesnekra "Gjærings kasse" Kjøle/varme elementet drives med 12V . Finnes det noe slikt å oppdrive for en legmann?
Sikkert, men hvis du går over til 220V kan du kjøpe en PID-controller. Selges på ebay for 35USD, temperaturføler følger med. Display og knapper på forsiden, tilkoblinger for nettspenning, føler og varmeelement på baksiden. Innholder et rele som slår seg av og på etter forhåndsinnstilt temperatur.
 
hvis jeg da har et ellement på 3kw og kobler det slikt.
da kan jeg velge mellom 1500watt og 3000watt? vill det funke.
hva slags bryter anbefales det.
 

Vedlegg

  • element2.bmp
    98,5 KB · Sett: 429
Tilbake
Topp