Enda en APA-oppskrift

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Bryggedag på tirsdag, så da tenker jeg bruke denne:


Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1050
FG: 
Alcohol: 5 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.6

Fermentables
Dry Light Extract 1800 grammes
Pilsner Malt 3 EBC 300 grammes
Pale Malt 7 EBC 1000 grammes
Cara Pils 37 EBC 370 grammes
Munich Malt 20 EBC 100 grammes
Wheat Malt 200 grammes
Dextrose 120 grammes

Hops
Northern Brewer 10.2% alpha 15 grammes 45 minutes
Simcoe 14% alpha 20 grammes 15 minutes
Centennial 10% alpha 20 grammes 15 minutes
Simcoe 14% alpha 20 grammes 1 minutes
Centennial 10% alpha 20 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: Safale US-05
Fermented at 19 degrees C for 4 days.
Fermented at 21 degrees C for 1 days.
Lagered at 19 degrees C for 9 days.

HUMLE UTOVER SKJEMA:
Centennial 50 gr tørrhumle i ett gjæringskar etter 6 dagers gjæring.
Simcoe 50 gr tørrhumle i andre karet etter 6 dagers gjæring.

Cane sugar = 6 gram farin pr liter ferdig brygg for karbonering på flaske, etter 14 dager på gjæringskar.
Oppgitt OG er med dette. Målt OG på kokt vørter var 1.0?.

Jeg er noe usikker på om det blir for mange ulike maltsorter til en APA (sist gang var det bare lys spraymalt og litt 4 % carapils) samt om tørrhumlen blir noe overkill.

Innspill tas imot med stor takk  :yes:
 
Tørrhumle kan fort bli overkill på en APA, men trenger ikke å bli det.. 50 gram på 10-12 liter er nok for mye.. 10-15 gram bør holde! Du må uansett la gjæren jobbe seg ferdig (10-14 dager) før du stikker om. Lykke til :)
 
Litt usikker på hva du mener med 'cane sugar = farin', men hvis du har brukt en kalkulator e.l. for å beregne karboneringssukker, så er det kanskje verdt å merke seg at cane sugar ikke gir samme utgjæringsgrad som vanlig farin. Forskjellen er jo forsåvidt ganske liten (cane=2/3 u i forhold til 3/4, etter det jeg har lest), men alle monner drar vel.
 
Kyrre D K skrev:
Tørrhumle kan fort bli overkill på en APA, men trenger ikke å bli det.. 50 gram på 10-12 liter er nok for mye.. 10-15 gram bør holde! Du må uansett la gjæren jobbe seg ferdig (10-14 dager) før du stikker om. Lykke til :)

Kjører alltid 14 dager i gjæringskar, 14 dager i flaske for karbonering og 14 dager på lagring før konsumering.

Ang tørrhumlen så prøvde jeg på min første og fram til tirsdag siste APA. Her hadde jeg ca 2 gram Amarillo-pellets pr liter i ene dunken og ca 3 gram Cascade-blomst pr liter i andre dunken. Etter ca 2 måneder var det aller meste av ferskheten sterkt redusert. Ut frå dette ville jeg øke mengden tørrhumle på denne batchen. Men ser vel at jeg kanskje heller kan øke smaks- og aromahumlen i kjelen på bekostning av tørrhumling. Kanskje slik:

Northern Brewer 10.2% alpha 15 grammes 45 minutes
Simcoe 14% alpha 25 grammes 15 minutes
Centennial 10% alpha 25 grammes 15 minutes
Simcoe 14% alpha 30 grammes 1 minutes
Centennial 10% alpha 30 grammes 1 minutes
Dette gir IBU 35 (Tinseth) i Beercalc.dk.
Tørrhumle med 30 gram hver pr 11 liter øl.

Nidveg skrev:
Litt usikker på hva du mener med 'cane sugar = farin', men hvis du har brukt en kalkulator e.l. for å beregne karboneringssukker, så er det kanskje verdt å merke seg at cane sugar ikke gir samme utgjæringsgrad som vanlig farin. Forskjellen er jo forsåvidt ganske liten (cane=2/3 u i forhold til 3/4, etter det jeg har lest), men alle monner drar vel.

Har brukt beercalc.dk
Usikker på hva alternativ jeg kan bruke der som tilsvarer farin, derfor valgt cane sugar.

Edit: endra til dextrose da dette i alle fall ikke avgir farge.
 
Tilbake
Topp