Endelig: Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs nye bryggeri!

Ett spørsmål bare: hvor fikk dere kjøpt stålnettet til den falske bunnen?Uansett: Tar hatten av, dette var imponerende!


/ Øyvind
 
Det er ikke noe stålnett, det er en perforert 2mm plate... Det er stadig vekk folk her på forumet som legger ut tråder om å gå sammen om slike plater, da de primræt selges i 2x 1m biter... Følg med eller ta initiativ til et felleskjøp selv. :)
 
Bjarte H skrev:
Vet ikke helt men trodde at 2-2,5l/kg var det "tradisjonelle" forholdet. Det ser jo ut til å fungere strålende hos deg så jeg tror at jeg skal prøve litt tynnere mesk :)

2,5 l/kg er typisk i tradisjonell engelsk brygging. I tyske bryggerier er det ikke uvanlig med mye tynnere mesk, helt opp mot 5 l/kg i noen tilfeller. Har selv brukt 4 kg/l uten problemer.
 
Gahr skrev:
2,5 l/kg er typisk i tradisjonell engelsk brygging. I tyske bryggerier er det ikke uvanlig med mye tynnere mesk, helt opp mot 5 l/kg i noen tilfeller. Har selv brukt 4 kg/l uten problemer.

Det tror jeg ikke på - men du mener vel 4 L/kg. :p jeg bruker ofte 3, og har brukt opp mot 4 uten problemer...
 
Hei!

Jeg sitter og prøver å lese meg opp på contactorer og releer.

Ser dere bruker ett stort ca av typen

http://www.ebay.com/itm/JQX-62F-2Z-...lectrical_Test_Equipment&hash=item460ad2d332
og 5 små ca av typen

http://www.ebay.com/itm/AC-230V-20A...al_Automation_Control_ET&hash=item2c6a3eb11e
men hva er de to til høyre for sikringene?

Er det noen som har noen spesielle formeninger om de jeg linker til is the shit to use? Kommer til å kjøre rimelig likt oppsett som Kristianiastudentene. 2x16 amp sikringer, 2x 3,5kw i hlt, 2x3,5kw i bk og 1x3,5 kw i herms.
 
Bilde vårt lyver litt - releet helt til høyre er en safe-start interlock som ikke benyttes. Dersom vi hadde koblet den (har ikke hatt tid) ville det ikke vært mulig å skru på skapet uten å først ha skrudd av alle elementene og pumpene.

De to releene mellom dette og sikringene er et rele til hver kurs. Disse kutter strømmen inn i skapet når nøkkelen er vridd til av. De er av denne typen: http://www.ebay.com/itm/AC-230V-20A-Amps-2-Poles-2P-Household-Modular-AC-Contactor-/190761054494?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item2c6a3eb11e
 
Martin E skrev:
Gahr skrev:
2,5 l/kg er typisk i tradisjonell engelsk brygging. I tyske bryggerier er det ikke uvanlig med mye tynnere mesk, helt opp mot 5 l/kg i noen tilfeller. Har selv brukt 4 kg/l uten problemer.

Det tror jeg ikke på - men du mener vel 4 L/kg. :p jeg bruker ofte 3, og har brukt opp mot 4 uten problemer...

Hehe, så ikke denne før nå. Ja, jeg mener selvsagt 4 l/kg. :)
 
Til evnt andre som vurderer å bygge noe inspirert av dette: Styr unna DeLuxe sensorkabler fra Auber Instruments. De suger lut, har dårlig strekkavlastning slik at loddingene går av jevnlig.
 
Da har dette bryggeriet fått en 6-7 brygg under beltet. Alt i alt er vi, og jeg må få si det selv, ekstremt fornøyde. Kontrollpanelet fungerer som en drøm, HERMS er helt konge og jobbe med og brygging av 100 liter går på ca 7 timer kun drevet av 2 x 16A kurser. Jeg er ikke spesielt bekymret for hot-side aeration på grunn av plasking fra skyllemanifolden, det er som regel bare 10-15 centimeter ned og renner pent og pyntelig.

2 ting er litt problematisk:
- Chugger pumpa stopper innimellom, særlig ved pumping av kokende vørter over tid. De er også ekstremt lite imøtekommende når jeg spør om hva som er galt. Ikke kjøp Chugger.
- Ved bruk av HERMSen under hele meskinga pakker maltsenga seg svært tett. Forrige gang, med en belgisk wit med 50% utbytte, endte vi opp med nesten tett mesk. Den gikk ikke helt tett, men det rant vørter for sakte gjennom og ble undertrykk under mesken. Vi løste dette ved å røre opp mesken og deretter resirkulere 5 minutter til.

Noen som har erfaring med tett / treg mesk ved bruk av HERMS? Skyldes dette bare store mengder hvete?

Kunne det være en ide å kjøre vørter motsatt vei på samme måte speidel bruker, vil tro dette gir en mer luftig eller løs maltseng, men da trenger en toppsil også, med en god toppsil kunne det muligens fungere.
 
Tilbake
Topp