Og for å utdype enda litt til
: En engelsk golden ale skal i følge Norbryggs definisjon ha "middels til kraftig humlearoma", og ditto -smak og -bitterhet, som er den samme karakteristikken som brukes om en amerikansk pale ale. Og siden aromaoljene fordamper svært lett (riktignok er det store forskjeller), gir det mening å vente med å tilsette i alle fall en vesentlig del av humla til etter at kokinga er over. Ved hvilken temperatur det er best å tilsette den, og hvor lenge man skal vente før man fortsetter kjølinga, er det ingen fasit på. Jeg har så langt landa på 90/10-20.
Men: Dette gjelder først og fremst for de aromaene du typisk får fra amerikanske og "tropiske" humler. Disse er brukt en god del i engelsk golden ale - som dermed kan ligne en amerikansk pale ale til forveksling - men den samme strategien er ikke egna for de klassiske aromaene fra typiske engelske humler som East Kent Goldings og Fuggles, eller fra tyske edelhumler og tsjekkiske Saaz. (Jeg kunne godt tenke meg å prøve disse siste i en golden ale.) Stikk i strid med det som virker intuitivt riktig, skal du koke disse lenge - minst 20 minutter - i rikelige mengder for å få fram de typiske krydrete, urteaktige, treaktige og jordaktige aromaene som de kan gi. De har også oljer som gir blomster- og/eller sitrusaromaer, så en kombinasjon av tidlige og seine (10 minutter igjen av koketida) tilsetninger kan være løsningen for å få mest mulig ut av de klassiske engelske og tyske humlene. Tilsetninger i whirlpool er ikke gunstig for disse; de gir mer gras/kvae-lignende aromaer, mens krydder/urter og blomsteraktige aromaer svekkes.
Så altså; i en engelsk golden ale (og sjølsagt i alt øl) må du velge ulike humleskjemaer alt etter om du vil gi den en engelsk eller en amerikansk karakter. Bramling Cross - i oppskrifta mi over her - er et sær- (og sært
) tilfelle. Jeg er stadig usikker på den beste måten å bruke den på, men jeg tror du skal bruke ganske mye av den. Det er mulig det er lurt å flytte wp-tilsetninga til slutten av koketida. Men jeg er veldig fornøyd med ølet som det er, også
.
(Angående pumpe, så får jeg faktisk ei om ikke så lenge. SsBrewtech har ei kjekk løsning for wp, så kanskje blir det slutt på lange kjedelige røreøkter
.)