Ut fra det jeg skreiv - og som jeg bygger på det Scott Janish skriver i The New IPA, som kom i fjor (s.37ff) - kunne jeg tenke meg å bruke Saaz ved 30 og 10, mens jeg ville flytta hele Amarillo-tilsetninga til 2 min før kokeslutt - eventuelt til wp 75/15. Men jeg tror jeg ville valgt 2 min, for ikke å risikere å svekke effekten av Saaz-tilsetningene.
Det blir sikkert godt med skjemaet ditt, også. Det jeg foreslår, er ikke noe jeg har fått testa ut så mye ennå. (At edelhumler trenger koketid for å utvikle de krydrete aromaene, er riktignok gammel kunnskap.) Men Janish bygger på forskningresultater som han viser til, og han har god oversikt over forskningsfeltet, virker det som, så jeg tviler egentlig ikke på at dette har noe for seg.
(Janish foreslår forøvrig å bruke humler fra åpnede (og formodentligvis deretter lukkede) pakker som har fått ligge noen måneder til "modning" i kjøleskap, til de tidlige tilsetningene. Grunnen er at de stoffene det er snakk om, er oksidasjonsprodukter av humulene og carofyllene, så å hjelpe dem på vei med oksidasjonsprosessen, vil føre til at det produseres mer under kokinga. Så jeg tenker å åpne et par poser Mittelfrüh og helle i et tett glass nå, og så bruke dem til vinterens pilsbrygg.)
Det var et aldri så lite lurespørsmål, rett og slett for at jeg tror svaret kunne blitt anderledes om du viste hva dette var.
Det er 7-fjell sin Småtøs oppskrift