1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Engelsk golden ale-erfaringer

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av Finn Berger, 8 Nov 2017.

1. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var et aldri så lite lurespørsmål, rett og slett for at jeg tror svaret kunne blitt anderledes om du viste hva dette var.
    Det er 7-fjell sin Småtøs oppskrift :)

Finn Berger liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

S-04 er hva jeg ville foreslått, ja. Og to poser blir bra. Men jeg ville gjæret ned mot nedre grense, hvis du styrer temperaturen. Jeg tror du skal gå for en rein gjæringsprofil her. 04 skal kunne funke ned til 12 grader, men 14 er hva jeg har brukt med den skotske gjæren, og det blir bra med den, i alle fall. (04 har jeg aldri brukt.)

Jeg bruker 2:1 sulfat : klorid i lysere engelske øl. 100 ppm sulfat og 50 ppm klorid (1 ts kalsiumsulfat i 10 liter gir 230 ppm sulfat, og 1 ts kalsiumklorid i 10 liter gir 187 ppm klorid).

Du kan fint erstatte Simpson-maltet med dette: Crisp Caramalt 100 g knust 25-35 EBC / 10-15 Lovibond - BryggSelv

Vannmengden beregner du ut fra ditt eget system. Jeg vil ha 32 liter i kjelen etter nedkjøling fordi jeg tapper av 2 liter som jeg fryser ned og bruker til karbonering. Så tapper jeg 25-26 liter kler vørter til gjæring, og de 4-5 literne som blir igjen i kjelen har jeg over i en liten ballong og lar stå til neste dag. Da dekanterer jeg den klare vørteren, og bruker den til startere. I tillegg til de 32 literne må jeg regne inn det jeg koker bort (4 liter pr. time) og et væsketap som består av det som blir værende igjen i masken (1 liter pr kilo malt) pluss den grumsete væska som blir igjen i meskekjelen (jeg brygger ikke på maskin), 2 liter. Her blei det 5 liter til fordamping, 6 liter til masken, og 2 liter til meskekjelen. Dermed blei det totalt 45 liter.

Jeg batchsparger, og beregner det så jeg tapper ut like mye i begge tapningene; altså mesker jeg med totalt 26,5 liter, tapper ut 18,5 liter (som da skal være alt jeg får ut), og fyller på nye 18,5 liter.

Jeg mesker inn md 12 liter, rører ut, og tilsetter 8 liter. Så bruker jeg de resterende 6,5 literne (kokende) til å gå opp til 72 grader. Du kan holde det første steget i 40-45 minutter, og det andre i minimum 20 minutter.(Noen mener at det er bra for munnfølelse og skumfastet å holde det minst dobbelt så lenge. Jeg er usikker, mulig det holder med 20.)

dojonieu liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hehe - svaret hadde blitt det samme, det kan jeg love deg. Dessuten: Gahr kan ikke ha kjent til denne forskninga da han laga oppskrifta til Småtøs.

Så nå kan du brygge en forbedra småtøs;). (Eller i alle fall annerledes. "Bedre" er jo opp til smakspreferanser, og de er subjektive.)

Roadrune liker dette.
  4. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette blir min neste batch, jeg følger da originaloppskriften, så kan jeg prøve med andre tider neste gang.

Finn Berger liker dette.
  5. dojonieu

dojonieu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takker igjen, oppskriften er justert - ser ut at jeg får en del mer øl ut av denne en deg Finn. Da er det bare å hente råværene og sette i gang.

Finn Berger liker dette.
  6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det kommer jo delvis an på hvor mye trub du tar med deg videre fra mesk og koking. Men husk at de to literne jeg tapper av til karbonering, blir til øl:).

Og så får du høyere effektivitet med kontinuerlig skylling enn med batch sparging, selvfølgelig.

7. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Moderator

Finn Berger liker dette.
  8. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ser ingen grunn til at den der skulle falle utafor. Dessuten: Stilen defineres jo til sjuende og siste av virkeligheta. Amerikanske humler er godtatt i definisjonen siden de brukes av engelske bryggerier. Antakelig kan den der godt gå inn som referanseøl for dommere.

Jeg kjenner ikke til den. Det er mye dere der inne i storbyene har tilgang på som vi her ute på landet ikke får tak i:). Hvorfor er den utskjelt? Brown ale'n deres er vel godtatt?

9. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Moderator

Denne har jeg handlet når jeg er i Spania. Er mye engelskmenn der vi drar. Er vel utskjelt fordi det var "craft" men solgte seg ut, hovrpå mange mener kvaliteten på brygget dalte.
    Er selv nokså enig med han her:

Finn Berger og Janea liker dette.
  10. Frode:D

Frode:D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er også glad i kølsch, @Finn Berger :)
    Britisk Golden Ale høres absolutt interessant ut, men jeg antar den oppleves langt mer bitter med 35 i IBU?

#70 Frode:D, 10 Aug 2020
    Sist redigert: 10 Aug 2020
    Finn Berger liker dette.
  11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Golden ale er langt unna kølsch; det blir som forskjellen på pils og en lys bitter. Men det er lett og forfriskende; så det har den likheten. Mer humle, som jo er mer eller mindre fraværende i en kølsch.

Brülosophy podcast-episode 126 har engelsk golden ale som tema. Anbefales varmt: The Brülosophy Podcast (skroll ned litt så finner du 126.)

Frode:D liker dette.
  12. dojonieu

dojonieu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da har jeg bestilt iht det som står oppe her. Jeg brygger Lørdag neste uke.

Finn Berger liker dette.
  13. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Lykke til. På varme sommerkvelder nå går dette ølet kjapt unna her i heimen:).

Vær obs. på at det blir relativt tåkete. Kombinasjonen av en god dose hvetemalt og mye humle i wp gjør dette til en slags halvveis NEIPA. Men jeg driver hverken med CC eller gelatin. Antakelig vil det gjøre susen om du ønsker et klart øl.

Litt uklarhet plager meg lite i dette ølet.

14. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Golden Ale står også høyt i kurs her i huset. Jeg brygger det relativt alkoholsvakt på 4,2%. Lett og friskt, men med masse smak :)

Frode:D liker dette.
  15. Thomas Søreide

Thomas Søreide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Smakte en Golden Ale igår - brygget på malt fra Bonsak - et fantastisk godt øl..
    - Bonsak malt er bestilt..! :)

16. dojonieu

dojonieu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjærer på 14 Celsius - natt fra lørdag/søndag begynte stormgjæringen men fra i går kveld er det tvilsomt rolig i vannflasken - det bobler....lit.

Sent from my iPhone using Tapatalk

17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Den er nok så å si ferdig, vil jeg tro. Ta en måling av SG. Og så kan du gjerne sette den varmere nå.

18. dojonieu

dojonieu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OG var 1.049, nå er jeg på 1.014-ich. Dette gikk fort. Bra. Da setter jeg opp fra 14 til 15 Celsius og venter en uke til.

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Akkurat; den oppfører seg som de jeg har gjære med 04 nå:).

Sett den høyere, i alle fall 18 - den jobber mer effektivt med å rydde opp etter seg da. 14-15 er akkurat litt lavt, særlig for å bli kvitt diacetyl.

20. dojonieu

dojonieu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Står på 18 nå - tenker la den stå en uke til. Takk for innspill.

Finn Berger liker dette.

Del denne siden