Engelsk golden ale-erfaringer

Ut fra det jeg skreiv - og som jeg bygger på det Scott Janish skriver i The New IPA, som kom i fjor (s.37ff) - kunne jeg tenke meg å bruke Saaz ved 30 og 10, mens jeg ville flytta hele Amarillo-tilsetninga til 2 min før kokeslutt - eventuelt til wp 75/15. Men jeg tror jeg ville valgt 2 min, for ikke å risikere å svekke effekten av Saaz-tilsetningene.

Det blir sikkert godt med skjemaet ditt, også. Det jeg foreslår, er ikke noe jeg har fått testa ut så mye ennå. (At edelhumler trenger koketid for å utvikle de krydrete aromaene, er riktignok gammel kunnskap.) Men Janish bygger på forskningresultater som han viser til, og han har god oversikt over forskningsfeltet, virker det som, så jeg tviler egentlig ikke på at dette har noe for seg.

(Janish foreslår forøvrig å bruke humler fra åpnede (og formodentligvis deretter lukkede) pakker som har fått ligge noen måneder til "modning" i kjøleskap, til de tidlige tilsetningene. Grunnen er at de stoffene det er snakk om, er oksidasjonsprodukter av humulene og carofyllene, så å hjelpe dem på vei med oksidasjonsprosessen, vil føre til at det produseres mer under kokinga. Så jeg tenker å åpne et par poser Mittelfrüh og helle i et tett glass nå, og så bruke dem til vinterens pilsbrygg:).)

Det var et aldri så lite lurespørsmål, rett og slett for at jeg tror svaret kunne blitt anderledes om du viste hva dette var.
Det er 7-fjell sin Småtøs oppskrift :)
 
Update:
Gjær:
To poser med S-04 bør være nok.
20 Celsius i +/- to uker.
Vis vedlegget 46362

S-04 er hva jeg ville foreslått, ja. Og to poser blir bra. Men jeg ville gjæret ned mot nedre grense, hvis du styrer temperaturen. Jeg tror du skal gå for en rein gjæringsprofil her. 04 skal kunne funke ned til 12 grader, men 14 er hva jeg har brukt med den skotske gjæren, og det blir bra med den, i alle fall. (04 har jeg aldri brukt.)

Jeg bruker 2:1 sulfat : klorid i lysere engelske øl. 100 ppm sulfat og 50 ppm klorid (1 ts kalsiumsulfat i 10 liter gir 230 ppm sulfat, og 1 ts kalsiumklorid i 10 liter gir 187 ppm klorid).

Du kan fint erstatte Simpson-maltet med dette: Crisp Caramalt 100 g knust 25-35 EBC / 10-15 Lovibond - BryggSelv

Vannmengden beregner du ut fra ditt eget system. Jeg vil ha 32 liter i kjelen etter nedkjøling fordi jeg tapper av 2 liter som jeg fryser ned og bruker til karbonering. Så tapper jeg 25-26 liter kler vørter til gjæring, og de 4-5 literne som blir igjen i kjelen har jeg over i en liten ballong og lar stå til neste dag. Da dekanterer jeg den klare vørteren, og bruker den til startere. I tillegg til de 32 literne må jeg regne inn det jeg koker bort (4 liter pr. time) og et væsketap som består av det som blir værende igjen i masken (1 liter pr kilo malt) pluss den grumsete væska som blir igjen i meskekjelen (jeg brygger ikke på maskin), 2 liter. Her blei det 5 liter til fordamping, 6 liter til masken, og 2 liter til meskekjelen. Dermed blei det totalt 45 liter.

Jeg batchsparger, og beregner det så jeg tapper ut like mye i begge tapningene; altså mesker jeg med totalt 26,5 liter, tapper ut 18,5 liter (som da skal være alt jeg får ut), og fyller på nye 18,5 liter.

Jeg mesker inn md 12 liter, rører ut, og tilsetter 8 liter. Så bruker jeg de resterende 6,5 literne (kokende) til å gå opp til 72 grader. Du kan holde det første steget i 40-45 minutter, og det andre i minimum 20 minutter.(Noen mener at det er bra for munnfølelse og skumfastet å holde det minst dobbelt så lenge. Jeg er usikker, mulig det holder med 20.)
 
Det var et aldri så lite lurespørsmål, rett og slett for at jeg tror svaret kunne blitt anderledes om du viste hva dette var.
Det er 7-fjell sin Småtøs oppskrift :)

Hehe - svaret hadde blitt det samme, det kan jeg love deg. Dessuten: Gahr kan ikke ha kjent til denne forskninga da han laga oppskrifta til Småtøs.

Så nå kan du brygge en forbedra småtøs;). (Eller i alle fall annerledes. "Bedre" er jo opp til smakspreferanser, og de er subjektive.)
 
Hehe - svaret hadde blitt det samme, det kan jeg love deg. Dessuten: Gahr kan ikke ha kjent til denne forskninga da han laga oppskrifta til Småtøs.

Så nå kan du brygge en forbedra småtøs;). (Eller i alle fall annerledes. "Bedre" er jo opp til smakspreferanser, og de er subjektive.)
Dette blir min neste batch, jeg følger da originaloppskriften, så kan jeg prøve med andre tider neste gang.
 
S-04 er hva jeg ville foreslått, ja. Og to poser blir bra. Men jeg ville gjæret ned mot nedre grense, hvis du styrer temperaturen. Jeg tror du skal gå for en rein gjæringsprofil her. 04 skal kunne funke ned til 12 grader, men 14 er hva jeg har brukt med den skotske gjæren, og det blir bra med den, i alle fall. (04 har jeg aldri brukt.)

Jeg bruker 2:1 sulfat : klorid i lysere engelske øl. 100 ppm sulfat og 50 ppm klorid (1 ts kalsiumsulfat i 10 liter gir 230 ppm sulfat, og 1 ts kalsiumklorid i 10 liter gir 187 ppm klorid).

Du kan fint erstatte Simpson-maltet med dette: Crisp Caramalt 100 g knust 25-35 EBC / 10-15 Lovibond - BryggSelv

Vannmengden beregner du ut fra ditt eget system. Jeg vil ha 32 liter i kjelen etter nedkjøling fordi jeg tapper av 2 liter som jeg fryser ned og bruker til karbonering. Så tapper jeg 25-26 liter kler vørter til gjæring, og de 4-5 literne som blir igjen i kjelen har jeg over i en liten ballong og lar stå til neste dag. Da dekanterer jeg den klare vørteren, og bruker den til startere. I tillegg til de 32 literne må jeg regne inn det jeg koker bort (4 liter pr. time) og et væsketap som består av det som blir værende igjen i masken (1 liter pr kilo malt) pluss den grumsete væska som blir igjen i meskekjelen (jeg brygger ikke på maskin), 2 liter. Her blei det 5 liter til fordamping, 6 liter til masken, og 2 liter til meskekjelen. Dermed blei det totalt 45 liter.

Jeg batchsparger, og beregner det så jeg tapper ut like mye i begge tapningene; altså mesker jeg med totalt 26,5 liter, tapper ut 18,5 liter (som da skal være alt jeg får ut), og fyller på nye 18,5 liter.

Jeg mesker inn md 12 liter, rører ut, og tilsetter 8 liter. Så bruker jeg de resterende 6,5 literne (kokende) til å gå opp til 72 grader. Du kan holde det første steget i 40-45 minutter, og det andre i minimum 20 minutter.(Noen mener at det er bra for munnfølelse og skumfastet å holde det minst dobbelt så lenge. Jeg er usikker, mulig det holder med 20.)


Takker igjen, oppskriften er justert - ser ut at jeg får en del mer øl ut av denne en deg Finn. Da er det bare å hente råværene og sette i gang.
 
Takker igjen, oppskriften er justert - ser ut at jeg får en del mer øl ut av denne en deg Finn. Da er det bare å hente råværene og sette i gang.

Det kommer jo delvis an på hvor mye trub du tar med deg videre fra mesk og koking. Men husk at de to literne jeg tapper av til karbonering, blir til øl:).

Og så får du høyere effektivitet med kontinuerlig skylling enn med batch sparging, selvfølgelig.
 
Denne er er vel litt utskjelt, men jeg likte den og kunne tenkt meg å brygget en liknende
Hobgoblin Gold 8 x 500ML - Wychwood Brewery
Men om den kan kalles Engelsk....

Ser ingen grunn til at den der skulle falle utafor. Dessuten: Stilen defineres jo til sjuende og siste av virkeligheta. Amerikanske humler er godtatt i definisjonen siden de brukes av engelske bryggerier. Antakelig kan den der godt gå inn som referanseøl for dommere.

Jeg kjenner ikke til den. Det er mye dere der inne i storbyene har tilgang på som vi her ute på landet ikke får tak i:). Hvorfor er den utskjelt? Brown ale'n deres er vel godtatt?
 
Denne har jeg handlet når jeg er i Spania. Er mye engelskmenn der vi drar. Er vel utskjelt fordi det var "craft" men solgte seg ut, hovrpå mange mener kvaliteten på brygget dalte.
Er selv nokså enig med han her:
 
Dette er ikke en ølstil vi hører om så ofte - det er nesten så en kan mistenke at den egentlig ikke finnes. Og at den, når den tross alt finnes, nærmest er det samme som en helt lys APA, for i følge BJCP så brygges den visst etter hvert mest med amerikanske humler.

Her er stilbeskrivelsene:
Jeg er interessert i engelsk golden ale uten amerikanske humler. Som det står i stilbeskrivelsen, så er dette et øl der humla spiller en framtredende rolle, og engelske og amerikanske humler gir øl så ulik karakter at jeg ikke klarer å se det som fornuftig å si at en golden ale brygget med engelske humler og en ditto med amerikanske humler hører til den samme øltyper. Vi skiller jo mellom engelske og amerikanske pale ales, og det er dessuten uklart for meg på hvilken måte en golden ale med amerikansk humling ikke kvalifiserer som APA.

Jeg er glad i kølsch, som jo er et øl som har samme bakgrunn som golden ale i kampen mot pils/lager. Jeg liker ideen; å lage et øl som tar med det lette og forfriskende fra pilsen inn i aleverdenen. Kølsch er et ekstremt vellykket øl, synes jeg, og det har etablert en solid posisjon, også. Så hvorfor ikke engelsk golden ale?

Jeg har prøvd før, og ikke fått det til, men nå står det en til gjæring som snart er ferdig, og som å dømme etter prøvene så langt kanskje kan bli det første vellykkede forsøket mitt. 60/40 pils og pale malt, Northern Brewer som bitterhumle, EKG som smaks og aromahumle, og WLP013. OG 1.044, forventet ABV rundt 4,5%.

Er dette en interessant øltype? Har andre gjort erfaringer med denne øltypen? Og hva finnes av komersielle eksempler?

Jeg er også glad i kølsch, @Finn Berger :)
Britisk Golden Ale høres absolutt interessant ut, men jeg antar den oppleves langt mer bitter med 35 i IBU?
 
Sist redigert:
Jeg er også glad i kølsch, @Finn Berger :)
Britisk Golden Ale høres absolutt interessant ut, men jeg antar den oppleves langt mer bitter med 35 i IBU?

Golden ale er langt unna kølsch; det blir som forskjellen på pils og en lys bitter. Men det er lett og forfriskende; så det har den likheten. Mer humle, som jo er mer eller mindre fraværende i en kølsch.

Brülosophy podcast-episode 126 har engelsk golden ale som tema. Anbefales varmt: The Brülosophy Podcast (skroll ned litt så finner du 126.)
 
S-04 er hva jeg ville foreslått, ja. Og to poser blir bra. Men jeg ville gjæret ned mot nedre grense, hvis du styrer temperaturen. Jeg tror du skal gå for en rein gjæringsprofil her. 04 skal kunne funke ned til 12 grader, men 14 er hva jeg har brukt med den skotske gjæren, og det blir bra med den, i alle fall. (04 har jeg aldri brukt.)

Jeg bruker 2:1 sulfat : klorid i lysere engelske øl. 100 ppm sulfat og 50 ppm klorid (1 ts kalsiumsulfat i 10 liter gir 230 ppm sulfat, og 1 ts kalsiumklorid i 10 liter gir 187 ppm klorid).

Du kan fint erstatte Simpson-maltet med dette: Crisp Caramalt 100 g knust 25-35 EBC / 10-15 Lovibond - BryggSelv

Vannmengden beregner du ut fra ditt eget system. Jeg vil ha 32 liter i kjelen etter nedkjøling fordi jeg tapper av 2 liter som jeg fryser ned og bruker til karbonering. Så tapper jeg 25-26 liter kler vørter til gjæring, og de 4-5 literne som blir igjen i kjelen har jeg over i en liten ballong og lar stå til neste dag. Da dekanterer jeg den klare vørteren, og bruker den til startere. I tillegg til de 32 literne må jeg regne inn det jeg koker bort (4 liter pr. time) og et væsketap som består av det som blir værende igjen i masken (1 liter pr kilo malt) pluss den grumsete væska som blir igjen i meskekjelen (jeg brygger ikke på maskin), 2 liter. Her blei det 5 liter til fordamping, 6 liter til masken, og 2 liter til meskekjelen. Dermed blei det totalt 45 liter.

Jeg batchsparger, og beregner det så jeg tapper ut like mye i begge tapningene; altså mesker jeg med totalt 26,5 liter, tapper ut 18,5 liter (som da skal være alt jeg får ut), og fyller på nye 18,5 liter.

Jeg mesker inn md 12 liter, rører ut, og tilsetter 8 liter. Så bruker jeg de resterende 6,5 literne (kokende) til å gå opp til 72 grader. Du kan holde det første steget i 40-45 minutter, og det andre i minimum 20 minutter.(Noen mener at det er bra for munnfølelse og skumfastet å holde det minst dobbelt så lenge. Jeg er usikker, mulig det holder med 20.)


Da har jeg bestilt iht det som står oppe her. Jeg brygger Lørdag neste uke.
 
Da har jeg bestilt iht det som står oppe her. Jeg brygger Lørdag neste uke.

Lykke til. På varme sommerkvelder nå går dette ølet kjapt unna her i heimen:).

Vær obs. på at det blir relativt tåkete. Kombinasjonen av en god dose hvetemalt og mye humle i wp gjør dette til en slags halvveis NEIPA. Men jeg driver hverken med CC eller gelatin. Antakelig vil det gjøre susen om du ønsker et klart øl.

Litt uklarhet plager meg lite i dette ølet.
 
Lykke til. På varme sommerkvelder nå går dette ølet kjapt unna her i heimen:).

Vær obs. på at det blir relativt tåkete. Kombinasjonen av en god dose hvetemalt og mye humle i wp gjør dette til en slags halvveis NEIPA. Men jeg driver hverken med CC eller gelatin. Antakelig vil det gjøre susen om du ønsker et klart øl.

Litt uklarhet plager meg lite i dette ølet.
Golden Ale står også høyt i kurs her i huset. Jeg brygger det relativt alkoholsvakt på 4,2%. Lett og friskt, men med masse smak :)
 
Lykke til. På varme sommerkvelder nå går dette ølet kjapt unna her i heimen:).

Vær obs. på at det blir relativt tåkete. Kombinasjonen av en god dose hvetemalt og mye humle i wp gjør dette til en slags halvveis NEIPA. Men jeg driver hverken med CC eller gelatin. Antakelig vil det gjøre susen om du ønsker et klart øl.

Litt uklarhet plager meg lite i dette ølet.

Gjærer på 14 Celsius - natt fra lørdag/søndag begynte stormgjæringen men fra i går kveld er det tvilsomt rolig i vannflasken - det bobler....lit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjærer på 14 Celsius - natt fra lørdag/søndag begynte stormgjæringen men fra i går kveld er det tvilsomt rolig i vannflasken - det bobler....lit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Den er nok så å si ferdig, vil jeg tro. Ta en måling av SG. Og så kan du gjerne sette den varmere nå.
 
Den er nok så å si ferdig, vil jeg tro. Ta en måling av SG. Og så kan du gjerne sette den varmere nå.

OG var 1.049, nå er jeg på 1.014-ich. Dette gikk fort. Bra. Da setter jeg opp fra 14 til 15 Celsius og venter en uke til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OG var 1.049, nå er jeg på 1.014-ich. Dette gikk fort. Bra. Da setter jeg opp fra 14 til 15 Celsius og venter en uke til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Akkurat; den oppfører seg som de jeg har gjære med 04 nå:).

Sett den høyere, i alle fall 18 - den jobber mer effektivt med å rydde opp etter seg da. 14-15 er akkurat litt lavt, særlig for å bli kvitt diacetyl.
 
Akkurat; den oppfører seg som de jeg har gjære med 04 nå:).

Sett den høyere, i alle fall 18 - den jobber mer effektivt med å rydde opp etter seg da. 14-15 er akkurat litt lavt, særlig for å bli kvitt diacetyl.

Står på 18 nå - tenker la den stå en uke til. Takk for innspill.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp