Engelsk golden ale-erfaringer

@Finn Berger har du brygget denne du nevner nederst i innlegget? Sugen på å prøve... :)

Ja, jeg har brygget flere varianter. Den første nedenfor her er er den siste. Den forrige var med bare Maris Otter, og jeg tror jeg foretrekker den. Jeg tror også jeg vil holde en knapp på WLP013 som gjær. Dessuten har jeg eksperimentert med å flytte humlinga. Den andre versjonen nedenfor er den jeg tror jeg vil anbefale.

OG 1.049, FG 1.011, ABV 5%, IBU 34. Meske på 65 + 72 + utmesk. Batch sparge, basert på 81% meskeeffektivitet. Starte gjæring på 17 grader, la stige til 21.
Malt til 25 liter øl
2,70 kg Maris Otter
2,70 kg Pilsnermalt
0,15 kg Syremalt
Humle
30 gr Target 11,5% @ 60
20 gr Fuggles 4% @ 5
20 gr EKG 5% @ 5
Gjær
Wyeast 1318
Annet
2 ts sulfat + 0,5 ts klorid, fordelt på mesk og kok.
0,5 gr Supermoss @ 5
10 dråper Clarex

eller:

Malt
5,5 kg Maris Otter
0,15 kg syremalt
Humle
32 gr Target 11,5% @ 10
20 gr Fuggles 4% @ WP (20 minutter på 80 grader)
20 gr EKG 5% @ WP (20 minutter på 80 grader)
Gjær
WLP013
 
Hmm... hadde egentlig tenkte å unngå å kjøpe mer humle, har både Target og EKG (men ikke Fuggles). Har også litt palemalt jeg skulle ha brukt opp. Kan jo kjøpe litt ekstra MO, så eks. 57% MO, 40% pale og 3% syre. Videre står det hos BS at 013 gir en kompleks eikepreget ester karakteristikk til ølet... Er det forenlig med "stilen" Golden Ale da?
 
Hmm... hadde egentlig tenkte å unngå å kjøpe mer humle, har både Target og EKG (men ikke Fuggles). Har også litt palemalt jeg skulle ha brukt opp. Kan jo kjøpe litt ekstra MO, så eks. 57% MO, 40% pale og 3% syre. Videre står det hos BS at 013 gir en kompleks eikepreget ester karakteristikk til ølet... Er det forenlig med "stilen" Golden Ale da?

Det er ikke så farlig å følge oppskrifta - eller opskrifter i det hele tatt - så nøye. Du trenger ikke Fuggles, bruk EKG. Pale malt + et par prosent munich, om du har, funker fint i stedet for MO. Man tager hvad man haver;). Jeg skal prøve den med 100% Simpson's Golden Promise nå.

Golden Ale er jo en engelsk ale, så bare bruk din favoritt blant engelske ølgjær. 013 er min gamle favoritt, og her synes jeg den er helt nydelig. Du må ikke ødelegge dette ølet med noe så kjønnsløst som 05:)! Nottingham tørrgjær vil sikkert bli bra, om du vil ha det.
 
Nei, nei, ikke no amerikansk her. Skal ha Union Jack på etiketten, så da må det være britisk. Eneste er vel at palen og surmalten er tysk da (BM), men men.... Engelsk humle og engelsk ferskgjær. Har kjøpt inn 013 :)
 
Nei, nei, ikke no amerikansk her. Skal ha Union Jack på etiketten, så da må det være britisk. Eneste er vel at palen og surmalten er tysk da (BM), men men.... Engelsk humle og engelsk ferskgjær. Har kjøpt inn 013 :)
Med union jack som grunnlag har du litt å gå på, da, sånn hvis du ser historisk på det. :)
 
Ja, jo, har jo kanskje det da :)

Den engelske kongefamilien er da delvis tysk:).
Syremalten er jo ikke noen nødvendig del av oppskrifta.Jeg synes det er den mest praktiske måten å senke pH'en på, og mengden er tilpasset vannet mitt. Du trenger kanskje ikke å senke pH'en, heller - og du kan eventuelt senke den på andre måter.
 
Den engelske kongefamilien er da delvis tysk:).
Syremalten er jo ikke noen nødvendig del av oppskrifta.Jeg synes det er den mest praktiske måten å senke pH'en på, og mengden er tilpasset vannet mitt. Du trenger kanskje ikke å senke pH'en, heller - og du kan eventuelt senke den på andre måter.
Jaha ja, delvis tyske, se det ja, da lærte jeg noe i dag igjen :) Har brukt surmalt de siste gangene, og det mener jeg har virket fint. Har bare strips, så får bare en grov pekepinn. Men da er det jo bare å kjøre på :cool:
 
Når det gjelder gjærvalg og gjærtemp. Leser jo såååå mye forskjellig rundt omkring.
Virker som det er noe drevene engelsk bryggere her.
Jeg brygger som oftest bitter i den mørkeste enden. Stort sett brukt wlp 002, men syntes den blir sekundo vare etter en stund. Leste en artikkel av lars Hennum Hansen på bryggselv hvor han skriver litt om dette og kjenner meg litt igjen.
Hva bruker dere og hvilke temp regime??

Sry for the bump @Finn Berger
 
Når det gjelder gjærvalg og gjærtemp. Leser jo såååå mye forskjellig rundt omkring.
Virker som det er noe drevene engelsk bryggere her.
Jeg brygger som oftest bitter i den mørkeste enden. Stort sett brukt wlp 002, men syntes den blir sekundo vare etter en stund. Leste en artikkel av lars Hennum Hansen på bryggselv hvor han skriver litt om dette og kjenner meg litt igjen.
Hva bruker dere og hvilke temp regime??

Sry for the bump @Finn Berger

Ser ikke noe galt i å vekke til live gamle tråder her:).

002 blei jeg aldri venner med på de få forsøkene jeg gjorde med den. For meg fyller Wyeast1318 den nisjen, dvs. en engelsk gjær med relativt lav attenuasjon, og så har jeg wlp013 som gjærer litt bedre ut.

Nå er det dette med den spesielle behandlingen av 002. Det har jeg ikke prøvd, og jeg kommer neppe til å gjøre det heller. Forøvrig begynner jeg alltid på 17 grader med disse gjærtypene, og så får de stige til 18/19. Til slutt lar jeg dem bare stå i romtemperatur, dvs. 21/22 og modne seg litt før jeg tapper. Det blir gjerne +/- 14 dager i alt.

Nok gjær og frisk gjær er like viktig som temperatur.
 
Jeg har ikke brukt ferskgjærene for dette, siden jeg er godt fornøyd med det jeg får ut av S-04. Det er faktisk en av tre tørrgjær jeg alltid har liggende: S-04, US-05 og W-34/70. Men som sagt, for øl som er inspirert av produkter fra de britiske øyer, så blir det ofte S-04 for min del.
 
Jeg har ikke brukt ferskgjærene for dette, siden jeg er godt fornøyd med det jeg får ut av S-04. Det er faktisk en av tre tørrgjær jeg alltid har liggende: S-04, US-05 og W-34/70. Men som sagt, for øl som er inspirert av produkter fra de britiske øyer, så blir det ofte S-04 for min del.

Har du prøvd Nottingham?
 
Jeg brukte wlp007 i en golden ale her for litt siden. Har blitt en meget god øl! Jeg syns en EGA skal ha LITT engelsk karakter,dog ikke ikke så mye som feks en bitter.. Jeg brukte også EKG både i kok og en dæsj tørt.
;)
Edit: Syns forøvrig s-04 er helt forferdelig,har aldri blitt glad i det gjæret..
 
Jeg brukte wlp007 i en golden ale her for litt siden. Har blitt en meget god øl! Jeg syns en EGA skal ha LITT engelsk karakter,dog ikke ikke så mye som feks en bitter.. Jeg brukte også EKG både i kok og en dæsj tørt.
;)
Edit: Syns forøvrig s-04 er helt forferdelig,har aldri blitt glad i det gjæret..

Drakk en O'Hara's Irish Pale Ale i går, og den er en veldig fin blanding av engelsk og amerikansk. De bruker noe Amarillo i den, tror jeg. Muligens akkurat litt for sterk til å være en golden ale, men ellers kunne den vært et fint eksempel på en sånn midt-i-mellom-versjon. Den er ganske lys.

04 er visst en vanskelig gjær - gir fort bubble-gum om en ikke gjærer den lavt, har jeg hørt. Har egentlig aldri hørt noen si noe pent om den. Det er vel vanskelig å lage tørrgjær av de klassiske engelske ølgjærene, antar jeg - ellers ville det vel vært flere av dem. Jeg synes hverken 04 eller Nottingham er helt på høyde - men jeg foretrekker Nottingham. Skjønt nå er det veldig lenge siden jeg har brukt noen av dem.

Hvor "engelsk" en GA blir, avhenger vel nokså mye av hvor høyt vi gjærer den, og altså av hvor mye gjæren skal få prege ølet?
 
Hva med white Labs sin 004? Det er den jeg skal bruke i dag til en Irish red. Noen som har erfaring med denne?
 
Hva med white Labs sin 004? Det er den jeg skal bruke i dag til en Irish red. Noen som har erfaring med denne?

Nokså temperaturavhengig. Holder du den lavt under hovedgjæringa - rundt 18 grader - får du et reint øl. Lar du den løpe avgårde, kan den bli nokså fruktig, og det passer vel dårlig i en IR. Men la den gjerne få komme seg opp på 20 mot slutten. Min erfaring er også at du ikke skal være alt for kjapp med å tappe opp. Gi den i alle fall to uker, minst, så den får ryddet opp og klarnet.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Drakk en O'Hara's Irish Pale Ale i går, og den er en veldig fin blanding av engelsk og amerikansk. De bruker noe Amarillo i den, tror jeg. Muligens akkurat litt for sterk til å være en golden ale, men ellers kunne den vært et fint eksempel på en sånn midt-i-mellom-versjon. Den er ganske lys.

04 er visst en vanskelig gjær - gir fort bubble-gum om en ikke gjærer den lavt, har jeg hørt. Har egentlig aldri hørt noen si noe pent om den. Det er vel vanskelig å lage tørrgjær av de klassiske engelske ølgjærene, antar jeg - ellers ville det vel vært flere av dem. Jeg synes hverken 04 eller Nottingham er helt på høyde - men jeg foretrekker Nottingham. Skjønt nå er det veldig lenge siden jeg har brukt noen av dem.

Hvor "engelsk" en GA blir, avhenger vel nokså mye av hvor høyt vi gjærer den, og altså av hvor mye gjæren skal få prege ølet?
Enig i dette, jeg prøvde faktisk å pushe 007 litt for å skvise litt karakter ut av den.. Er jo temmelig nøytral til engelsk å være..o_O
 
Enig i dette, jeg prøvde faktisk å pushe 007 litt for å skvise litt karakter ut av den.. Er jo temmelig nøytral til engelsk å være..o_O

Har faktisk aldri prøvd den, fordi det er hva jeg har hørt. Jeg har tenkt at jeg like gjerne kan bruke s-05 om jeg ønsker et nøytralt resultat. (Dessuten fikk jeg mot den fordi jeg tilbake i tid hadde opplevd så mange India Pale Ale fra NØ med mye og løst bunnfall. (007 er vel husgjæren til NØ? Var, i alle fall.) Men det var sikkert ikke gjærens feil.)

Om man skal høre på Espen Lothe, er wlp028 en veldig fleksibel gjær, hvor du kan styre effekten gjennom å variere temperaturen. Den tåler ganske lave temperaturer, også - lavere enn de vanlige engelske gjærtypene. I gjærepisoden til Vestkast (nr.9) sier han at han hadde overveid å bruke den om den hadde vært en bedre topphøster. (Jeg synes den er en grei topphøster, men kanskje ikke på høyde med wyeast1318, som de bruker på Kinn.)
 
Tilbake
Topp