Engelsk golden ale-erfaringer

Har faktisk aldri prøvd den, fordi det er hva jeg har hørt. Jeg har tenkt at jeg like gjerne kan bruke s-05 om jeg ønsker et nøytralt resultat. (Dessuten fikk jeg mot den fordi jeg tilbake i tid hadde opplevd så mange India Pale Ale fra NØ med mye og løst bunnfall. (007 er vel husgjæren til NØ? Var, i alle fall.) Men det var sikkert ikke gjærens feil.)

Om man skal høre på Espen Lothe, er wlp028 en veldig fleksibel gjær, hvor du kan styre effekten gjennom å variere temperaturen. Den tåler ganske lave temperaturer, også - lavere enn de vanlige engelske gjærtypene. I gjærepisoden til Vestkast (nr.9) sier han at han hadde overveid å bruke den om den hadde vært en bedre topphøster. (Jeg synes den er en grei topphøster, men kanskje ikke på høyde med wyeast1318, som de bruker på Kinn.)
Nå vel.. 007 er ikke like nøytral som 001/05. Men til engelsk å være. Wyeast 1318 har jeg aldri prøvd,men den står høyt opp på lista over gjær jeg vil teste.:)
 
En annen engelsk gjær jeg har prøvd å lære meg å like er wlp005 (Ringwood??) Den spytter ut sinnsyke mengder diacetyl (om den vil) og jeg har gitt opp å få den til etter en del forsøk..:(
 
Jaja. Tydelig at få sier positive ting om S-04. Jeg for min del synes den fungerer godt i mine øl. Litt fruktighet skal det vel være, men bobletyggis kan jeg ikke si jeg har opplevd. En viktig faktor her er at Fermentis aldri har sviktet meg. Mangrove Jacks, derimot, har jeg hatt rare opplevelser med. Jeg brygger en del med fersk gjær nå, men Fermentis-gjærene er gode å ha i bakhånd om noe skulle skjære seg med en starter.
 
Jeg skjønner ikke at folk sier at 007 er "nøytral", hva er det jeg gjør annerledes? Jeg får alltid et distinkt 002/plomme/rosin-preg av den.
 
Jeg skjønner ikke at folk sier at 007 er "nøytral", hva er det jeg gjør annerledes? Jeg får alltid et distinkt 002/plomme/rosin-preg av den.
Det blir litt sånn i forhold til..tenker jeg. Er enig i at den gir et eget preg på ølet,men kontra andre engelske strains syns jeg den er ganske "nøytral"..
 
Sist redigert:
På tiden å snakke litt om Engelsk Golden Ale igjen. Inspirasjon: Episode 126 | Short & Shoddy: British Golden Ale her.

Favorittølet mitt for tida:

OG 1.048, meske på 68 + 72. 35 IBU

Malt til 32 liter vørter
4,3 kg Maris Otter (72%)
1,0 kg hvetemalt (16,5%)
0,6 kg Caramalt 35 (Simpsons) (10%)
0,1 kg syremalt (1,5%)

Humle
40 gr Bramling Cross @ 60
20 gr Bramling Cross @ 10
60 gr Bramling Cross @ wp 90/20
Gjær
Imperial A31 Tartan

Imperials versjon av den skotske gjæren er blitt en favoritt. Gjærer den lavt (14 grader). Caramaltet er kanskje ikke helt innafor, men det blir godt. Og så er stadig Bramling Cross ei fin humle i dette ølet.

Jeg har egentlig kalt dette en lys bitter, men det finnes jo egentlig ikke, så da må det vel være en golden ale, da.
 
Sist redigert:
På tiden å snakke litt om Engelsk Golden Ale igjen. Inspirasjon: Episode 126 | Short & Shoddy: British Golden Ale her.

Favorittølet mitt for tida:

OG 1.048, meske på 68 + 72. 35 IBU

Malt til 32 liter vørter
4,3 kg Maris Otter (72%)

1,0 kg hvetemalt (16,5%)

0,6 kg Caramalt 35 (Simpsons) (10%)
0,1 kg syremalt (1,5%)

Humle
40 gr Bramling Cross @ 60

20 gr Bramling Cross @ 10
60 gr Bramling Cross @ wp 90/20
Gjær
Imperial A31 Tartan

Imperials versjon av den skotske gjæren er blitt en favoritt. Gjærer den lavt (14 grader). Caramaltet er kanskje ikke helt innafor, men det blir godt. Og så er stadig Bramling Cross ei fin humle i dette ølet.

Jeg har egentlig kalt dette en lys bitter, men det finnes jo egentlig ikke, så da må det vel være en golden ale, da.

Finn, kanskje dumt spørsmål, men hva betyr wp 90/20? - jeg antar at du koker 60 min? Og så lurer jeg på OG før og etter kok. Takker. Nics.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Finn, kanskje dumt spørsmål, men hva betyr wp 90/20? - jeg antar at du koker 60 min? Og så lurer jeg på OG før og etter kok. Takker. Nics.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Å ja; det er privat kode:). Whirlpool ved 90 grader i 20 minutter. I praksis stopper jeg kjølinga ved 92, og så lar jeg vørteren kjølne av seg sjøl i de angitte minuttene. Jeg rører sakte hele tida. (Forbannet kjedelig:p.) Jeg vil ende litt over 80 grader, og om jeg skal holde på i 20 minutter må jeg nok gi litt varme underveis.

OG (Original gravity) er specific gravity (SG/egenvekt) etter koking. Den var 1.048. SG før kok var 1.041. Jeg kokte i 70 minutter.
 
For å forklare kanskje enda tydeligere: Etter at du er ferdig med å koke vørteren, starter du nedkjølingen men stopper så ved for eksempel 90 eller 80 grader og tar en såkalt "hop stand" der du tilsetter humle og lar det stå en stund, gjerne med pumpe gående om du har mulighet til det, i 10-30 minutter før du fortsetter nedkjølingen.
 
Jeg har egentlig kalt dette en lys bitter, men det finnes jo egentlig ikke, så da må det vel være en golden ale, da.
Om du ser på definisjonen for "special bitter or best bitter" til Brewers Association (man kan aktivere disse i tillegg / i stedet for BJCP i brewfather), er din bare så vidt lysere (min brewfather sier 11.6 EBC), men litt sterkere.

Special Bitter or Best Bitter
  • Original Gravity (°Plato) 1.038-1.045 (9.5-11.2 °Plato)
  • Apparent Extract/Final Gravity (°Plato) 1.006-1.012 (1.5-3.1 °Plato)
  • Alcohol by Weight (Volume) 3.3%-3.8% (4.2%-4.8%)
  • Bitterness (IBU) 28-40
  • Color SRM (EBC) 6-14(12-28 EBC)
 
Om du ser på definisjonen for "special bitter or best bitter" til Brewers Association (man kan aktivere disse i tillegg / i stedet for BJCP i brewfather), er din bare så vidt lysere (min brewfather sier 11.6 EBC), men litt sterkere.

Special Bitter or Best Bitter
  • Original Gravity (°Plato) 1.038-1.045 (9.5-11.2 °Plato)
  • Apparent Extract/Final Gravity (°Plato) 1.006-1.012 (1.5-3.1 °Plato)
  • Alcohol by Weight (Volume) 3.3%-3.8% (4.2%-4.8%)
  • Bitterness (IBU) 28-40
  • Color SRM (EBC) 6-14(12-28 EBC)

Da liker jeg den. Men Nordbrygg liker ikke at en best bitter er lysere enn 25 EBC. Golden ale går opp til 15. Så alt mellom de to finnes vel ikke, da:).
 
For å forklare kanskje enda tydeligere: Etter at du er ferdig med å koke vørteren, starter du nedkjølingen men stopper så ved for eksempel 90 eller 80 grader og tar en såkalt "hop stand" der du tilsetter humle og lar det stå en stund, gjerne med pumpe gående om du har mulighet til det, i 10-30 minutter før du fortsetter nedkjølingen.

Og for å utdype enda litt til;): En engelsk golden ale skal i følge Norbryggs definisjon ha "middels til kraftig humlearoma", og ditto -smak og -bitterhet, som er den samme karakteristikken som brukes om en amerikansk pale ale. Og siden aromaoljene fordamper svært lett (riktignok er det store forskjeller), gir det mening å vente med å tilsette i alle fall en vesentlig del av humla til etter at kokinga er over. Ved hvilken temperatur det er best å tilsette den, og hvor lenge man skal vente før man fortsetter kjølinga, er det ingen fasit på. Jeg har så langt landa på 90/10-20.

Men: Dette gjelder først og fremst for de aromaene du typisk får fra amerikanske og "tropiske" humler. Disse er brukt en god del i engelsk golden ale - som dermed kan ligne en amerikansk pale ale til forveksling - men den samme strategien er ikke egna for de klassiske aromaene fra typiske engelske humler som East Kent Goldings og Fuggles, eller fra tyske edelhumler og tsjekkiske Saaz. (Jeg kunne godt tenke meg å prøve disse siste i en golden ale.) Stikk i strid med det som virker intuitivt riktig, skal du koke disse lenge - minst 20 minutter - i rikelige mengder for å få fram de typiske krydrete, urteaktige, treaktige og jordaktige aromaene som de kan gi. De har også oljer som gir blomster- og/eller sitrusaromaer, så en kombinasjon av tidlige og seine (10 minutter igjen av koketida) tilsetninger kan være løsningen for å få mest mulig ut av de klassiske engelske og tyske humlene. Tilsetninger i whirlpool er ikke gunstig for disse; de gir mer gras/kvae-lignende aromaer, mens krydder/urter og blomsteraktige aromaer svekkes.

Så altså; i en engelsk golden ale (og sjølsagt i alt øl) må du velge ulike humleskjemaer alt etter om du vil gi den en engelsk eller en amerikansk karakter. Bramling Cross - i oppskrifta mi over her - er et sær- (og sært:confused:) tilfelle. Jeg er stadig usikker på den beste måten å bruke den på, men jeg tror du skal bruke ganske mye av den. Det er mulig det er lurt å flytte wp-tilsetninga til slutten av koketida. Men jeg er veldig fornøyd med ølet som det er, også:).

(Angående pumpe, så får jeg faktisk ei om ikke så lenge. SsBrewtech har ei kjekk løsning for wp, så kanskje blir det slutt på lange kjedelige røreøkter:).)
 
Og for å utdype enda litt til;): En engelsk golden ale skal i følge Norbryggs definisjon ha "middels til kraftig humlearoma", og ditto -smak og -bitterhet, som er den samme karakteristikken som brukes om en amerikansk pale ale. Og siden aromaoljene fordamper svært lett (riktignok er det store forskjeller), gir det mening å vente med å tilsette i alle fall en vesentlig del av humla til etter at kokinga er over. Ved hvilken temperatur det er best å tilsette den, og hvor lenge man skal vente før man fortsetter kjølinga, er det ingen fasit på. Jeg har så langt landa på 90/10-20.

Men: Dette gjelder først og fremst for de aromaene du typisk får fra amerikanske og "tropiske" humler. Disse er brukt en god del i engelsk golden ale - som dermed kan ligne en amerikansk pale ale til forveksling - men den samme strategien er ikke egna for de klassiske aromaene fra typiske engelske humler som East Kent Goldings og Fuggles, eller fra tyske edelhumler og tsjekkiske Saaz. (Jeg kunne godt tenke meg å prøve disse siste i en golden ale.) Stikk i strid med det som virker intuitivt riktig, skal du koke disse lenge - minst 20 minutter - i rikelige mengder for å få fram de typiske krydrete, urteaktige, treaktige og jordaktige aromaene som de kan gi. De har også oljer som gir blomster- og/eller sitrusaromaer, så en kombinasjon av tidlige og seine (10 minutter igjen av koketida) tilsetninger kan være løsningen for å få mest mulig ut av de klassiske engelske og tyske humlene. Tilsetninger i whirlpool er ikke gunstig for disse; de gir mer gras/kvae-lignende aromaer, mens krydder/urter og blomsteraktige aromaer svekkes.

Så altså; i en engelsk golden ale (og sjølsagt i alt øl) må du velge ulike humleskjemaer alt etter om du vil gi den en engelsk eller en amerikansk karakter. Bramling Cross - i oppskrifta mi over her - er et sær- (og sært:confused:) tilfelle. Jeg er stadig usikker på den beste måten å bruke den på, men jeg tror du skal bruke ganske mye av den. Det er mulig det er lurt å flytte wp-tilsetninga til slutten av koketida. Men jeg er veldig fornøyd med ølet som det er, også:).

(Angående pumpe, så får jeg faktisk ei om ikke så lenge. SsBrewtech har ei kjekk løsning for wp, så kanskje blir det slutt på lange kjedelige røreøkter:).)

Finn, Skal du stanse hull for Brewtech sin WP fitting? Ikke større enn 21.5mm. Jeg har en stans du kan låne. Nici


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og for å utdype enda litt til;): En engelsk golden ale skal i følge Norbryggs definisjon ha "middels til kraftig humlearoma", og ditto -smak og -bitterhet, som er den samme karakteristikken som brukes om en amerikansk pale ale. Og siden aromaoljene fordamper svært lett (riktignok er det store forskjeller), gir det mening å vente med å tilsette i alle fall en vesentlig del av humla til etter at kokinga er over. Ved hvilken temperatur det er best å tilsette den, og hvor lenge man skal vente før man fortsetter kjølinga, er det ingen fasit på. Jeg har så langt landa på 90/10-20.

Men: Dette gjelder først og fremst for de aromaene du typisk får fra amerikanske og "tropiske" humler. Disse er brukt en god del i engelsk golden ale - som dermed kan ligne en amerikansk pale ale til forveksling - men den samme strategien er ikke egna for de klassiske aromaene fra typiske engelske humler som East Kent Goldings og Fuggles, eller fra tyske edelhumler og tsjekkiske Saaz. (Jeg kunne godt tenke meg å prøve disse siste i en golden ale.) Stikk i strid med det som virker intuitivt riktig, skal du koke disse lenge - minst 20 minutter - i rikelige mengder for å få fram de typiske krydrete, urteaktige, treaktige og jordaktige aromaene som de kan gi. De har også oljer som gir blomster- og/eller sitrusaromaer, så en kombinasjon av tidlige og seine (10 minutter igjen av koketida) tilsetninger kan være løsningen for å få mest mulig ut av de klassiske engelske og tyske humlene. Tilsetninger i whirlpool er ikke gunstig for disse; de gir mer gras/kvae-lignende aromaer, mens krydder/urter og blomsteraktige aromaer svekkes.

Så altså; i en engelsk golden ale (og sjølsagt i alt øl) må du velge ulike humleskjemaer alt etter om du vil gi den en engelsk eller en amerikansk karakter. Bramling Cross - i oppskrifta mi over her - er et sær- (og sært:confused:) tilfelle. Jeg er stadig usikker på den beste måten å bruke den på, men jeg tror du skal bruke ganske mye av den. Det er mulig det er lurt å flytte wp-tilsetninga til slutten av koketida. Men jeg er veldig fornøyd med ølet som det er, også:).

(Angående pumpe, så får jeg faktisk ei om ikke så lenge. SsBrewtech har ei kjekk løsning for wp, så kanskje blir det slutt på lange kjedelige røreøkter:).)

Så dette er et dårlig humleskjema da?

CD11AA70-A9AE-4CA8-8676-5E1734E41424.jpeg
 
Å ja; det er privat kode:). Whirlpool ved 90 grader i 20 minutter. I praksis stopper jeg kjølinga ved 92, og så lar jeg vørteren kjølne av seg sjøl i de angitte minuttene. Jeg rører sakte hele tida. (Forbannet kjedelig:p.) Jeg vil ende litt over 80 grader, og om jeg skal holde på i 20 minutter må jeg nok gi litt varme underveis.

OG (Original gravity) er specific gravity (SG/egenvekt) etter koking. Den var 1.048. SG før kok var 1.041. Jeg kokte i 70 minutter.


----
Prøver å legge det inn i Brewfather (se nede)

Noe spørsmål:
- Gjær: Jeg har ikke oppleg til fersk gjær - hva slags tørr gjær kan man bruke? Mengde? Temp osv?
- Vann profil - valgte Golden Strong Ale, fant ikke Engelsk Golden Ale.
- "Fermentables" - må vell justere till hva de selge hos Bryggselv - har dere noe input her?
- Mengde Mash water

upload_2020-8-6_12-21-15.png
 
Finn, Skal du stanse hull for Brewtech sin WP fitting? Ikke større enn 21.5mm. Jeg har en stans du kan låne. Nici


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for tilbudet:), men jeg bruker ikke termometerporten til noe, så jeg prøver den, sjøl om den kanskje sitter litt klønete til. Ellers har jeg et stegbor, og jeg får annet utstyr fra Ss inn gjennom hull laget med det, så det går sikkert fint med wp'en, også.
 
----
Prøver å legge det inn i Brewfather (se nede)

Noe spørsmål:
- Gjær: Jeg har ikke oppleg til fersk gjær - hva slags tørr gjær kan man bruke? Mengde? Temp osv?
- Vann profil - valgte Golden Strong Ale, fant ikke Engelsk Golden Ale.
- "Fermentables" - må vell justere till hva de selge hos Bryggselv - har dere noe input her?
- Mengde Mash water

Vis vedlegget 46361


Update:
Gjær:
To poser med S-04 bør være nok.
20 Celsius i +/- to uker.
upload_2020-8-6_12-56-15.png
 
Så dette er et dårlig humleskjema da?

Vis vedlegget 46360

Ut fra det jeg skreiv - og som jeg bygger på det Scott Janish skriver i The New IPA, som kom i fjor (s.37ff) - kunne jeg tenke meg å bruke Saaz ved 30 og 10, mens jeg ville flytta hele Amarillo-tilsetninga til 2 min før kokeslutt - eventuelt til wp 75/15. Men jeg tror jeg ville valgt 2 min, for ikke å risikere å svekke effekten av Saaz-tilsetningene.

Det blir sikkert godt med skjemaet ditt, også. Det jeg foreslår, er ikke noe jeg har fått testa ut så mye ennå. (At edelhumler trenger koketid for å utvikle de krydrete aromaene, er riktignok gammel kunnskap.) Men Janish bygger på forskningresultater som han viser til, og han har god oversikt over forskningsfeltet, virker det som, så jeg tviler egentlig ikke på at dette har noe for seg.

(Janish foreslår forøvrig å bruke humler fra åpnede (og formodentligvis deretter lukkede) pakker som har fått ligge noen måneder til "modning" i kjøleskap, til de tidlige tilsetningene. Grunnen er at de stoffene det er snakk om, er oksidasjonsprodukter av humulene og carofyllene, så å hjelpe dem på vei med oksidasjonsprosessen, vil føre til at det produseres mer under kokinga. Så jeg tenker å åpne et par poser Mittelfrüh og helle i et tett glass nå, og så bruke dem til vinterens pilsbrygg:).)
 
Tilbake
Topp