Engelsk golden ale-erfaringer

Da var det på tide å brygge mer Golden Ale. Jeg tappa opp to brygg i slutten av april, og nå er de borte. De blei blant favorittene her i heimen, og går inn på lista over sånt vi må ha.

De som nå er borte, blei de beste jeg har brygga av denne typen, så jeg tenker ikke å endre noe særlig på noe. Men jeg trudde jeg hadde litt ferskere gjærrester - skotsk gjær, Imperial A31 - stående. Nå viser det seg at jeg bare hadde det jeg bunnhøsta fra den siste GA'en i slutten av april, og jeg kjenner meg ikke overbevist om at det er liv igjen i den, sjøl om den både så fin ut og lukta greit. Den står nå og snurrer i 3 liter vørter nå, men om den ikke lar seg vekke, lurer jeg på om jeg skulle bruke noe annet. Jeg har Verdant liggende. Den har jeg lite erfaring med, men kunne den være noe her?
 
Da var det på tide å brygge mer Golden Ale. Jeg tappa opp to brygg i slutten av april, og nå er de borte. De blei blant favorittene her i heimen, og går inn på lista over sånt vi må ha.

De som nå er borte, blei de beste jeg har brygga av denne typen, så jeg tenker ikke å endre noe særlig på noe. Men jeg trudde jeg hadde litt ferskere gjærrester - skotsk gjær, Imperial A31 - stående. Nå viser det seg at jeg bare hadde det jeg bunnhøsta fra den siste GA'en i slutten av april, og jeg kjenner meg ikke overbevist om at det er liv igjen i den, sjøl om den både så fin ut og lukta greit. Den står nå og snurrer i 3 liter vørter nå, men om den ikke lar seg vekke, lurer jeg på om jeg skulle bruke noe annet. Jeg har Verdant liggende. Den har jeg lite erfaring med, men kunne den være noe her?
Er alt helt borte at dine GA, dersom du har ei flaske igjen kan du bunnhøste den. Men det går vel raskere å kjøpe ny gjær i morgen.

Har ikke prøvd Verdant, men synes selv at Nottingham som jeg hadde i min fungerte utmerket.
 
Er alt helt borte at dine GA, dersom du har ei flaske igjen kan du bunnhøste den. Men det går vel raskere å kjøpe ny gjær i morgen.

Har ikke prøvd Verdant, men synes selv at Nottingham som jeg hadde i min fungerte utmerket.
Nottingham funka fint i din, ja:).

Nå bor jeg en times kjøring unna nærmeste bryggesjappe, så det er ikke det første jeg tyr til. Men bunnhøsting er et alternativ, ja; jeg har vel et par halvlitere igjen når alt som skal til konkurranse er holdt unna. (Men hvorfor skulle den ha holdt seg bedre enn den gjæren jeg høsta fra det samme ølet?)
 
Så bra :)

Nei, det vet jeg ikke, bare lufter en tanke, dersom det viser det at det ikke blir liv i starten. Sikkert en ganske tynn mulighet. :rolleyes:
- som det i og for seg kunne vært interessant å teste. Jeg har tenkt tanken når det gjelder andre gjærtyper som jeg bare har flasker med. Og det er jo en velkjent måte å få tak i originalgjær til øl på.
 
Hva slags tørrgjær bruker dere/vil dere anbefale til en golden ale?

Det går rykter om at svigerfaren planlegger å komme på besøk. Og da må jeg brygge mye øl. Fort:).
Det må være "vanlig øl" - altså noe pils-aktig, lyst og leskende med europeisk humle. Rekker selvfølgelig ikke pils, så jeg tenker på å brygge en golden ale.

I gamle dager pleide jeg å brygge en slags golden ale med pale malt, en dæsj hvete og syremalt, Northern Brewer til alt. Jeg pleide å bruke MJ Liberty Bell Ale gjær, som hjalp å ballansere ølet mel litt restsødme og subtile estere.

Jeg har noen poser Liberty liggende i kjøleskapet, men disse gikk ut på dato for over ett år siden, så jeg tørr ikke å bruke dem.
Jeg tenker at Notty/US-05 kan bli litt for kjedelige i sånne øl, og i tillegg etterlater de ingen restsødme. Jeg kan selvfølgelig meske litt høyere enn vanlig.

Har noen av dere prøvd Lalbrew London, eller Verdant i en golden ale?
 
Hva slags tørrgjær bruker dere/vil dere anbefale til en golden ale?

Det går rykter om at svigerfaren planlegger å komme på besøk. Og da må jeg brygge mye øl. Fort:).
Det må være "vanlig øl" - altså noe pils-aktig, lyst og leskende med europeisk humle. Rekker selvfølgelig ikke pils, så jeg tenker på å brygge en golden ale.

I gamle dager pleide jeg å brygge en slags golden ale med pale malt, en dæsj hvete og syremalt, Northern Brewer til alt. Jeg pleide å bruke MJ Liberty Bell Ale gjær, som hjalp å ballansere ølet mel litt restsødme og subtile estere.

Jeg har noen poser Liberty liggende i kjøleskapet, men disse gikk ut på dato for over ett år siden, så jeg tørr ikke å bruke dem.
Jeg tenker at Notty/US-05 kan bli litt for kjedelige i sånne øl, og i tillegg etterlater de ingen restsødme. Jeg kan selvfølgelig meske litt høyere enn vanlig.

Har noen av dere prøvd Lalbrew London, eller Verdant i en golden ale?
Jeg brukte Nottingham i en mer 100% Maris Otter, jeg synes den ble meget bra. Golden Ale skulle jo være pils erstatning, at Nottingham ikke etterlater restsødme bygger under dette. MO gir noe særpreg.

Hele oppskriften
 
Hva slags tørrgjær bruker dere/vil dere anbefale til en golden ale?

Det går rykter om at svigerfaren planlegger å komme på besøk. Og da må jeg brygge mye øl. Fort:).
Det må være "vanlig øl" - altså noe pils-aktig, lyst og leskende med europeisk humle. Rekker selvfølgelig ikke pils, så jeg tenker på å brygge en golden ale.

I gamle dager pleide jeg å brygge en slags golden ale med pale malt, en dæsj hvete og syremalt, Northern Brewer til alt. Jeg pleide å bruke MJ Liberty Bell Ale gjær, som hjalp å ballansere ølet mel litt restsødme og subtile estere.

Jeg har noen poser Liberty liggende i kjøleskapet, men disse gikk ut på dato for over ett år siden, så jeg tørr ikke å bruke dem.
Jeg tenker at Notty/US-05 kan bli litt for kjedelige i sånne øl, og i tillegg etterlater de ingen restsødme. Jeg kan selvfølgelig meske litt høyere enn vanlig.

Har noen av dere prøvd Lalbrew London, eller Verdant i en golden ale?
Jeg er i ferd med å tømme forrådet av en med Verdant som jeg synes blei vellykka. Oppskrift her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-573996 Den har fungert fint som lys tørsteslukker parallelt med pils. Du kan jo også droppe Victory om du vil ha den enda lettere.

Verdant er i alle fall ikke kjedelig; den har morsomme estere (fersken) og den etterlater litt restsødme. Den humla jeg brukte (Boadicea) er ganske interessant (=litt sær:)). (Jeg har brygga denne oppskrifta om igjen nå, men har bytta til EKG (med Target som bitterhumle). Den trur jeg er et godt valg til dette ølet - eventuelt 50/50 EKG og Fuggles.)

Den nye versjonen: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-579601 (Her har jeg bytta gjær til Imperial A15 Independence. Det er ikke fordi jeg er misfornøyd med Verdant, men fordi jeg ville prøve denne gjæren, og tenkte at den ville passe til dette ølet. Den har noe av de samme karakteristika som Verdant. Gir litt restsødme, og har tydelige estere. Den finnes ikke som tørrgjær.)
 
Sist redigert:
Jeg er i ferd med å tømme forrådet av en med Verdant som jeg synes blei vellykka. Oppskrift her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-573996 Den har fungert fint som lys tørsteslukker parallelt med pils. Du kan jo også droppe Victory om du vil ha den enda lettere.

Verdant er i alle fall ikke kjedelig; den har morsomme estere (fersken) og den etterlater litt restsødme. Den humla jeg brukte (Boadicea) er ganske interessant (=litt sær:)). (Jeg har brygga denne oppskrifta om igjen nå, men har bytta til EKG (med Target som bitterhumle). Den trur jeg er et godt valg til dette ølet - eventuelt 50/50 EKG og Fuggles.)

Den nye versjonen: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-579601 (Her har jeg bytta gjær til Imperial A15 Independence. Det er ikke fordi jeg er misfornøyd med Verdant, men fordi jeg ville prøve denne gjæren, og tenkte at den ville passe til dette ølet. Den har noe av de samme karakteristika som Verdant. Gir litt restsødme, og har tydelige estere. Den finnes ikke som tørrgjær.)
Pokker ta deg Finn...Nå MÅ jeg bare prøve en batch av den stilen :oops:

Oppskrifta du linker til virker intr. og jeg har de maltsortene, EKG og Fuggle har jeg i frysen. Av Ale-gjær har jeg bare Notty...hva tenker du om den i dette ølet?
 
Pokker ta deg Finn...Nå MÅ jeg bare prøve en batch av den stilen :oops:

Oppskrifta du linker til virker intr. og jeg har de maltsortene, EKG og Fuggle har jeg i frysen. Av Ale-gjær har jeg bare Notty...hva tenker du om den i dette ølet?
Spot on, vil jeg tru. Jeg har riktignok ikke brukt den på lenge, men det er vel en grei gjær, som du kan få til å gi et ganske reint resultat om du gjærer den lavt? Mener at O'Hara's - som lager veldig godt øl - bruker den mye.

Golden ale er virkelig en fin øltype. Den hører jo til i ei gruppe med lyse og lette øl som ikke skiller seg så veldig mye fra hverandre, men er nok den jeg foretrekker blant dem. Så jeg har ikke det ringeste snev av dårlig samvittighet for å ha bidratt til å få deg til å brygge den:). Når jeg blir lei av pils, er det den jeg tyr til - og vice versa:). Jeg blir vel ikke helt enig med meg sjøl om hvilken gjær jeg foretrekker; en med litt restsødme (Verdant, Wyeast1318/Imperial A31, wlp002/Imperial A05) eller en som gir et tørrere resultat (skotsk i en eller annen versjon).

Oppskrifta mi er vel veldig standard, trur jeg. Victory gir litt mer malttyngde, og du kan jo droppe det eller ta det ned litt om du vil. Men det gir bare en liten aksent med den mengden jeg bruker.
 
Sist redigert:
Oppskrifta mi er vel veldig standard, trur jeg. Victory gir litt mer malttyngde, og du kan jo droppe det eller ta det ned litt om du vil. Men det gir bare en liten aksent med den mengden jeg bruker.
Egentlig bytta ut Victory med vanlig Bisquit i pilsen min for et år sia pga. farge så jeg ser dette som en grei måte å få brukt opp den slanten jeg har igjen...
 
(Her har jeg bytta gjær til Imperial A15 Independence. Det er ikke fordi jeg er misfornøyd med Verdant, men fordi jeg ville prøve denne gjæren, og tenkte at den ville passe til dette ølet. Den har noe av de samme karakteristika som Verdant. Gir litt restsødme, og har tydelige estere. Den finnes ikke som tørrgjær.)
Har du prøvd Fuller's gjæren til denne type øl. Det var en på HBT som skrøt veldig av marmeladepreget i en Golden. Gjerne toppet med First Gold for å gjøre det komplett.
 
Har du prøvd Fuller's gjæren til denne type øl. Det var en på HBT som skrøt veldig av marmeladepreget i en Golden. Gjerne toppet med First Gold for å gjøre det komplett.
Ja, og det er nok den av de jeg har brukt som ligger lengst unna å bli brukt igjen:). Jeg vil ikke ha en EGA som smaker marmelade. Målet er mer en ale-variant av pils, for å si det sånn. Ikke et øl som smaker mest mulig som en pils, men et øl som har de egenskapene som gjør pils så godt; lettdrikkelighet, reinhet.
 
Jeg brukte Nottingham i en mer 100% Maris Otter, jeg synes den ble meget bra. Golden Ale skulle jo være pils erstatning, at Nottingham ikke etterlater restsødme bygger under dette. MO gir noe særpreg.

Hele oppskriften
Jeg prøvde en split-batch med pils på sommeren. Gjæret halvparten med Diamond, halvparten men Notty. Notty delen var bra, men veldig tørr, og litt kjedelig. Men jeg tror jeg går for Nottingham, og mesker høyt, evt. bruker litt karamellmalt. Vil ikke overtenke dette:)

Enn så lenge tenker jeg noe slikt:
OG 11-12P
92% pale ale (har ikke MO, bare vanlig kjedelig pale malt:) )
5-6% hvete
2-3% syremalt

evt. litt karamellmalt i tillegg, har caramunich II, og crystal 150.

meske på 67-68 grader

like mengder Northern Brewer@60 og 30 til ca 30-35 IBU

gjære med Notty
 
Jeg prøvde en split-batch med pils på sommeren. Gjæret halvparten med Diamond, halvparten men Notty. Notty delen var bra, men veldig tørr, og litt kjedelig. Men jeg tror jeg går for Nottingham, og mesker høyt, evt. bruker litt karamellmalt. Vil ikke overtenke dette:)

Enn så lenge tenker jeg noe slikt:
OG 11-12P
92% pale ale (har ikke MO, bare vanlig kjedelig pale malt:) )
5-6% hvete
2-3% syremalt

evt. litt karamellmalt i tillegg, har caramunich II, og crystal 150.

meske på 67-68 grader

like mengder Northern Brewer@60 og 30 til ca 30-35 IBU

gjære med Notty

Karamellmalt gir en engelsk touch. Har ikke prøvd selv, men en del Vienna eller Kjeksmalt skal til en viss grad etterligne MO.

Humlene har du vel kontroll på selv, legger ved en av de mest populære GA oppskriftene på Jimsbeerkit.
 

Vedlegg

  • Exmoor Gold.pdf
    349,8 KB · Sett: 8
Jeg prøvde en split-batch med pils på sommeren. Gjæret halvparten med Diamond, halvparten men Notty. Notty delen var bra, men veldig tørr, og litt kjedelig. Men jeg tror jeg går for Nottingham, og mesker høyt, evt. bruker litt karamellmalt. Vil ikke overtenke dette:)

Enn så lenge tenker jeg noe slikt:
OG 11-12P
92% pale ale (har ikke MO, bare vanlig kjedelig pale malt:) )
5-6% hvete
2-3% syremalt

evt. litt karamellmalt i tillegg, har caramunich II, og crystal 150.

meske på 67-68 grader

like mengder Northern Brewer@60 og 30 til ca 30-35 IBU

gjære med Notty
Hvis svigerfar hadde blitt aller lykkeligst med pils, hadde jeg ikke brukt karamellmalt der. Og jeg hadde definitivt blanda inn 50% pilsnermalt. Hvis du har vært misfornøyd med Notty fordi den var kjedelig, så er jo Verdant et alternativ. Den gir ikke dramatisk mye sødme; jeg hadde 77% utgjæring (1.050 => 1.011) på min, og irriterer meg ikke over sødme når jeg drikker den.

Nå er sikkert ikke typeriktighet noe du tenker så mye på her, og det gjør ikke jeg, heller. Men siden vi nå er i en EGA-tråd, så bør det vel sies at det "riktige" hadde vært å sikte mot relativt lav maltkarakter og sødme, og mot å redusere esterproduksjonen mest mulig. I oppskrifta mi "burde" jeg ha droppa Victory, og gått for den mest nøytrale gjæren av dem jeg har brukt, dvs. den skotske. Jeg burde vel ha bytta ut MO mot vanlig pale, også. (Eller brukt Golden Promise, som helt klart er et alternativ.)

Nå liker jeg den jeg har brygga med Verdant og Victory, og bekymrer meg derfor ikke så mye om typeriktigheta. Men jeg skal nok brygge en "riktig" versjon igjen utpå vårparten.
 
Samboer vil ha noe lyst og lett ASAP, så en BGA er rundt hjørnet her også …

Har etter noen batcher endt opp med en grist med 55% MO, 35 % pils og 10% hvete som jeg synes fungerer veldig bra. Nå brygger jeg denne litt lettere med en SG på 1042, men kan godt tenke meg at sterkere versjoner kan ha godt av større mengde pils. Liker den også best med en blanding av amerikanske og engelske humler. Beste resultat har jeg fått med WLP013 som med sitt treaktige preg gir en estere som jeg synes passer godt til stilen. Denne vil imidlertid bli mesket lavt og gjæres lavt med WLP002 (da jeg har denne liggende) for et minimum av estere. Vil også tørrhumle veldig lett med Pilgrim.
 
Sist redigert:
Samboer vil ha noe lyst og lett ASAP, så en BGA er rundt hjørnet her også …

Har etter noen batcher endt opp med en grist med 55% MO, 35 % pils og 10% hvete som jeg synes fungerer veldig bra. Nå brygger jeg denne litt lettere med en SG på 1042, men kan godt tenke meg at sterkere versjoner kan ha godt av større mengde pils. Liker den også best med en blanding av amerikanske og engelske humler. Beste resultat har jeg fått med WLP013 som med sitt treaktige preg gir en estere som jeg synes passer godt til stilen. Denne vil imidlertid bli mesket lavt og gjæres lavt med WLP002 (da jeg har denne liggende) for et minimum av estere. Vil også tørrhumle veldig lett med Pilgrim.
Tørrhumling er ikke dumt. Jeg har prøvd det. Og Pilgrim er ei fin humle til dette ølet, synes jeg.
 
Tørrhumling er ikke dumt. Jeg har prøvd det. Og Pilgrim er ei fin humle til dette ølet, synes jeg.
Jeg har ikke tørrhumlet mye i bryggingen min, men tenkte kanskje 1g/L eller enda mindre. Vil ikke ha det "hoppy", men en svak antydning av "hoppyness". Her er humleskjemaet jeg liker:

Challenger FWH
1,2g/L EKG eller Goldings @ 10min
1,2g/L Centennial i hopstand @ 75 grader
0,8g/L Columbus i hopstand @ 75 grader

Og nå vil jeg altså prøve å legge til litt Pilgrim …
 
Jeg har ikke tørrhumlet mye i bryggingen min, men tenkte kanskje 1g/L eller enda mindre. Vil ikke ha det "hoppy", men en svak antydning av "hoppyness". Her er humleskjemaet jeg liker:

Challenger FWH
1,2g/L EKG eller Goldings @ 10min
1,2g/L Centennial i hopstand @ 75 grader
0,8g/L Columbus i hopstand @ 75 grader

Og nå vil jeg altså prøve å legge til litt Pilgrim …
Det der ser jeg ikke noe galt med - sjøl om du drar langt mot en ganske moderat APA, så er jo det lov.

Har forøvrig sett at First Gold har blitt anbefalt pga. sitruspreget - som er ganske diskret, og ikke noe i nærheten av amerikanske citrushumler. Jeg liker den godt, men har likevel EKG - eventuelt blanda med Fuggles - som gammal favoritt i engelsk øl.
 
Tilbake
Topp