Er dette mugg?

Har det oppstått mugg i brygget? Min 2. batch!
Hadde en batch med ale som var ferdig rett før påsken. Da den var ferdig gjæret satt vi den på et nytt fat i stedet for på flaske ettersom vi skulle hjem. Har stått på det nye fatet i et par uker. Da jeg kom tilbake var det et hvitt belegg, er dette mugg?
Takk for hjelp!
4BBB4BBE-1110-4842-99D4-5499FA4C5A00.jpeg
 
Har det oppstått mugg i brygget? Min 2. batch!
Hadde en batch med ale som var ferdig rett før påsken. Da den var ferdig gjæret satt vi den på et nytt fat i stedet for på flaske ettersom vi skulle hjem. Har stått på det nye fatet i et par uker. Da jeg kom tilbake var det et hvitt belegg, er dette mugg?
Takk for hjelp!
Vis vedlegget 51120
Det er nok bare gjær, men pga omstikk får noen andre også svare :)
 
Jeg syns ikke det ser ut som mugg, men det var nok ikke så lurt å overføre det til et nytt fat og la det stå der. Ikke så mye på grunn av infeksjon som oksygen.
 
Takk for svar! Hva er konsekvensen av å overføre det til et nytt fat?
Det er sjelden fordeler med å overføre øl mellom gjæringskar. En ulempe er at det kan øke faren for infeksjon, men enda viktigere er det at ferdig utgjæret øl bør beskyttes fra luft. Oksygen forringer ølet (det blir oksidert), og spesielt humlerike NEIPA-er kan fort bli helt ødelagt.
 
Det er sjelden fordeler med å overføre øl mellom gjæringskar. En ulempe er at det kan øke faren for infeksjon, men enda viktigere er det at ferdig utgjæret øl bør beskyttes fra luft. Oksygen forringer ølet (det blir oksidert), og spesielt humlerike NEIPA-er kan fort bli helt ødelagt.
Ok skjønner, takk for lærdommen
 
Tilbake
Topp