Er ølet mitt ødelagt?

Dette blir mim første post. Er helt ny i faget og brygger med ekstrakt.

Mitt 3. brygg, APA Youngs Brewing kit. Liker å mene at jeg er flink å passe på at alt er sanitert og rent. Ønsket å eksperimentere med mango denne gangen og hadde oppi 2 kg mango puree (etter anbefaling av lokal bryggebutikk) etter stormgjæring. Trengte visstnok vare å dumpe det oppi. Det ble på dag 6.

Etter 2 dager mangoen har det lagt seg et hvitt lag i bunnen. Vil tro dette er en grei blanding av gjær og mango puree. Igrunn ikke veldig bekymra, men mulig jeg burde det. 20191024_170514.jpg

Det som gjode meg mer bekymret var en mangobit i overflaten med mugg på...den fisket jeg ut med ei skei som var sanitert med Star San.Screenshot_20191024-170444_Gallery.jpg

Er dette et ruinert brygg? Ser slik ut oppi.Screenshot_20191024-170532_Gallery.jpg
 
Mugg kan oppstå på øl med frukt o.l om tilsetninga ligg i overflata og ikkje blir dynka i ølet. Men det må vel også ha tilgong på litt oksygen? Synst det virkar rart etter kun 2 dager eg også.
 
Mugg kan oppstå på øl med frukt o.l om tilsetninga ligg i overflata og ikkje blir dynka i ølet. Men det må vel også ha tilgong på litt oksygen? Synst det virkar rart etter kun 2 dager eg også.
Ja det bør helt klart ligge under overflaten. Det kan jo ha vært feil med posen/pakken i utgangspunktet, synes det bare det var kort tid....
 
Det er ikke rester fra steinen da? At fruktkjøttet har blitt skjært helt inntil (og litt til)?
 
Ja det bør helt klart ligge under overflaten. Det kan jo ha vært feil med posen/pakken i utgangspunktet, synes det bare det var kort tid....
Burde jeg hatt pureen i en sanitert pose først? Vet ikke om det kanskje kunne holdt de få mangobitene under overflaten?

Syns det ligna veldig på mugg. Takk for svar! Kjekt for meg som ny her å se at det er mange hjelpsomme sjeler.

Som en gammel lege av meg sa, "blir det ikke bedre, så blir det verre".
 
Burde jeg hatt pureen i en sanitert pose først? Vet ikke om det kanskje kunne holdt de få mangobitene under overflaten?

Syns det ligna veldig på mugg. Takk for svar! Kjekt for meg som ny her å se at det er mange hjelpsomme sjeler.

Som en gammel lege av meg sa, "blir det ikke bedre, så blir det verre".
Skjønner ikke hva du mener med "ha den i sanitert pose først".... Kjøpte du ikke ferdig puré i butikken/bryggesjappa?
 
Dete går helt sikkert bra. Alkoholen dreper muggen etter hvert. Dersom det er ekkel mugg med pels, svart eller grønn, hadde jeg vært skeptisk. Hvit mugg kan du fiske ut, som du gjorde. Sjansen for at ølet er farlig å drikke, uten at det er tydelig på smak og lukt, er liten. Stå på!
 
Dete går helt sikkert bra. Alkoholen dreper muggen etter hvert. Dersom det er ekkel mugg med pels, svart eller grønn, hadde jeg vært skeptisk. Hvit mugg kan du fiske ut, som du gjorde. Sjansen for at ølet er farlig å drikke, uten at det er tydelig på smak og lukt, er liten. Stå på!
Betryggende å høre! Jeg kjører på! Tørrhumlet i dag og så ingen antydning til endring på ølet. Flasking på lørdag!
 
Tilbake
Topp