Er starteren min frisk?

For rett over to uker siden lagde jeg en starter med wpl007, som har stått i kjøleskapet siden. Det dro ut med å få brygget for å si det sånn...

Frågan er om starteren kan brukes og hva viabiliteten er nå. Jeg husker ikke hvordan man regner ut det. Noe annet jeg lurer på er om det er vanlig at et mørkt lag ligger øverst i gjæren. En snau cm er lys, og oppå der er noen mm som er kakao-farget. Vrakes eller "slapp nå av, noob"?
 

Vedlegg

  • 002 (2).JPG
    2,6 MB · Sett: 180
Ser helt vanlig ut, så ikke stress.

To uker går nok bra, men du har nok mistet litt gjærceller. Lag eventuelt en liten starter som du slenger oppi dagen før brygging eller i det du starter brygging, så vekkes den til liv igjen og er klar for oppgaven. (men det er sikkert ikke nødvendig, bare ikke drøy bryggingen lenger, da blir Øllah sur)
 
Jeg har hoppet i det, koking starter om en halvtimes tid når vørteren er i kjelen. Spent  :skitbra:
 
Ajajaj! Jeg vet at jeg har gjort flere ting som kan uroe Øllah. Jeg må bare håpe at han ser mine gode intensjoner, også får jeg kanskje ofre ei ekstra flaske til den store bryggeguden i kveld.  :biersmile:

Jaja, jeg traff i alle fall på OG. Hadde beregnet OG på 1.162, og var nøyaktig det det ble  :D. Hvis jeg er heldig blir resultatet i alle fall omtrent slik som tenkt. Da får brygget undertittel "Noe" i stedet for "Porter". Hvis det blir bare tullball har jeg i alle fall erfaringen under beltet.
 
Tilbake
Topp