Erfaring med BacBrewing produkter?

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Hei,
Som lykkelig Speidel BM50 eier har jeg kommet over denne siden: http://www.bacbrewing.com/ .
Her er der flere ting som ser ganske snasent ut! Er der noen som har prøvd noen av disse prosuktene og kan si litt om kvalitet/nytteverdi? Tenker kanskje spesielt på meskefilter ( de har 2 typer) samt whirlpool "propellen". Men alt av produktevalueringer er av interesse.
 
Sist redigert:
Fikk litt greier fra bacbrewing i posten tidligere i uken, nye filter duker 0,9 mm og yield increase diskene.

Har ikke fått prøvd de enda, så får kun uttalt meg om hvordan det ser ut kvalitetes messig, og ser en god del bedre ut enn orginal dukene til speidel ihvertfall..

Har ikke sånn kjempe tro på yield increase diskene, men må prøves :)
 
Trenger snart nye filterduker da mine begynner å rakne litt. Kan jo like gjerne prøve disse!
Fremgår ikke fra siden der, men selges de enkeltvis eller i par?
 
Jeg har nettopp bestilt begge filterdukene. Både 0.9x0.9 og 1.5x1.5 mm (2 av hver). Er det noen som har sammenliknet disse? Er det forskjeller i effektivitet?
 
Håper du tar en sammenlikning når du får de og poster erfaringen her :)
Jeg sitter enda på gjerdet i følge med en kommende bestilling, men skulle gjerne hatt litt mer erfaring fra eiere før valget faller.
Har du fått prøvd yieald increse diskene enda Raysv?
 
E Brekke har jo prøvd 0,9 filterduken med godt hell. Så nå lurer jeg på GodesetBrygg har fått prøvd filterdukene med 1.5 x 1,5 og eventuelt sammenliknet?
Skal bestille selv, men sitter enda litt på gjærde mtp hvilken jeg går for. Lurer også på yield increase diskene som du har kjøpt Raysv. Så all erfaring er bra!

Tenker også på denne Whirlpool spadetingen, da jeg ikke klarer å få skikkelig whirlpool i Speidelen med sleiv. På den andre side har jeg i det siste begynt å kjøre pumping under kjøling da jeg mener det øker hurtigheten på kjølingen, så da har det vel ikke noe å si med whirlpooling.
 
Jeg har ikke fått prøvd dem enda. Blir nok en stund til jeg brygger igjen. Har rett og slett for mye øl stående.
 
Har 0,9 filteret, mistenkte at det ga dårligere utbytte ved to brygg etterhverandre, men der må nok bryggselv i Oslo ta på seg ansvaret, alt for grovt kværnet malt. Så ja, 0,9 er både bedre kvalitet som flere her skriver, og gir like godt og kanskje hårfint bedre utbytte. Whirlpool propellen -den er tipp topp. Fungerer meget bra, god kvalitet tvers igjennom.

Kit springer filter - dette var en nedtur, dette hadde jeg skikkelig trua på, siden det er samme konsept som Brewpi gutta har på sitt MatMill Lauterhexe opplegg (som i følge et par bekjente faktisk fungerer meget godt). Utfordringen her er at hele springer filteret "klistrer" seg, det virker rett og slett som sukker osv gjør at det går tett. Jeg har testet med og uten humleposer, humleballer, humlefilter og hop-spider filter. Nada, nix, det går tett uansett. Så dette var dårlige greier - bortsett fra koblingen (jointen) -den kan jeg bruke og får da faktisk tømt hele BM 50 for væske. Jepp, jeg får tømt den helt faktisk. (uten å helle noe særlig på den)

Vel, Large mesh filter disk er underveis, samme er Yield increase disk, så om ikke alt for mange dager så får dere en rapport på hvordan jeg synes de tingene fungerer... jeg innbiller meg -enn så lenge at 1,5mm vil gi bedre sirkulasjon og bedre utmesk på større maltmengder, så får vi se om dette stemmer når det er testet ut i praksis.

En ting jeg savner litt rundtomkring er at folk deler mer erfaringer fra hvordan de brygger aktive med Speidel. Tenker da på vannmengde, innmesk, tid til mesk, om det er spesielle forhold man tar når man går over en viss mengde malt osv.

Vel vel, nå har jeg vel skrevet nok på en dag ;)
 
Nei har ikke prøvd yield diskene enda :) kun vært normale mengder malt, men blir muligens en 7kg stout til helga så da får man sjå

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 
Nei har ikke prøvd yield diskene enda :) kun vært normale mengder malt, men blir muligens en 7kg stout til helga så da får man sjå

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Med fare for å spørre dumme spørsmål:
Oppnår man ikke noe av det samme med å snu den orginale topp disken, slenge inn en skive/spacer også skru inn den vanlige låsen? Er det forøvrig noe med hullene i din nye disk, der vørteren skal strømme, større diameter eller liknende?
 
Med fare for å spørre dumme spørsmål:
Oppnår man ikke noe av det samme med å snu den orginale topp disken, slenge inn en skive/spacer også skru inn den vanlige låsen? Er det forøvrig noe med hullene i din nye disk, der vørteren skal strømme, større diameter eller liknende?

Hei, jo det gjør man :) får kanskje skviset inn noen gram ekstra malt med diskene kontra og bruke spacer, og man får hakket mer tettere da nettingen ligger helt på oversiden og dekker hel maltrøret.

Men ja, hullene på metall disken er større enn orginale topp disken, om dette har noe å si for effektiviteten eller ei har jeg ingen formening om så langt.

Jeg har ikke noen store forventninger om at dette fungerer så himla mye bedre enn å bare snu den orginale topp platen med unntak av et par færre korn som blir med til kok.
 
Har nå brygget en stout på 7,2kg og en AIPA på 6,7 med div ting fra BacBrewing.

Stout:
0,9mm filter i bunnen og Yield increase disk på toppen på første mesking. Syns det ble noe korn som satte seg i filteret. Satte derfor på toppplaten og 1,5mm filter. Skulle vært festet med den silikonringen men da løsnet filter. Ble strips som låseløsning. Ved røring så ser jeg at det er ganske mye korn som stopper i Yield increase disk filteret. Er utfordring med å løfte opp toppplaten som ligger andre vei og ikke noe å fiske opp med. Særlig når kornet blir litt komprimert og toppplaten synker litt ned.

AIPA:
1,5mm i bunnen og toppplate og Yield increase disk på plass. Denne gangen gikk ting litt lettere og dette ga høyere utbytte også enn ved vanlig filter.

Veldig enkelt å rengjøre. Tror det er bra med 1,5mm filterene og ikke disse 0,9mm
 
Har nå brygget en stout på 7,2kg og en AIPA på 6,7 med div ting fra BacBrewing.

AIPA:
1,5mm i bunnen og toppplate og Yield increase disk på plass. Denne gangen gikk ting litt lettere og dette ga høyere utbytte også enn ved vanlig filter.

Veldig enkelt å rengjøre. Tror det er bra med 1,5mm filterene og ikke disse 0,9mm

1,5mm i bunnen, 1,5mm på toppen, topplata til Speidel + Yield increase?
 
1,5mm i bunnen, 0,9mm på toppen, topplata til Speidel + Yield increase?

Har bare en av hver av de tynne. Må se hva som fungerer best. 0,9mm i bunnen så går skylling litt tregere
 
Gnager og spør siden jeg får disse delene i løpet av uken ;) Kjøpte 2 x 1,5 mm + Yield increase settet. Har 0,9mm fra tidligere.
 
Ja. Det blir mye og fjerne når man skal røre. 2 filter og to topplater

Hæ? nå ble jeg enda mer forvirret? bruker du det nye filteret, samt original filteret til Speidel, samt original plate + Increase shield?

Hvor ble det av den ekstra plassen man skulle få her da? Dette forstår jeg ikke poenget med må jeg innrømme. Det må da være nok å brukt ett filter, samt Increase shield?
 
Tilbake
Topp