Har 0,9 filteret, mistenkte at det ga dårligere utbytte ved to brygg etterhverandre, men der må nok bryggselv i Oslo ta på seg ansvaret, alt for grovt kværnet malt. Så ja, 0,9 er både bedre kvalitet som flere her skriver, og gir like godt og kanskje hårfint bedre utbytte. Whirlpool propellen -den er tipp topp. Fungerer meget bra, god kvalitet tvers igjennom.
Kit springer filter - dette var en nedtur, dette hadde jeg skikkelig trua på, siden det er samme konsept som Brewpi gutta har på sitt MatMill Lauterhexe opplegg (som i følge et par bekjente faktisk fungerer meget godt). Utfordringen her er at hele springer filteret "klistrer" seg, det virker rett og slett som sukker osv gjør at det går tett. Jeg har testet med og uten humleposer, humleballer, humlefilter og hop-spider filter. Nada, nix, det går tett uansett. Så dette var dårlige greier - bortsett fra koblingen (jointen) -den kan jeg bruke og får da faktisk tømt hele BM 50 for væske. Jepp, jeg får tømt den helt faktisk. (uten å helle noe særlig på den)
Vel, Large mesh filter disk er underveis, samme er Yield increase disk, så om ikke alt for mange dager så får dere en rapport på hvordan jeg synes de tingene fungerer... jeg innbiller meg -enn så lenge at 1,5mm vil gi bedre sirkulasjon og bedre utmesk på større maltmengder, så får vi se om dette stemmer når det er testet ut i praksis.
En ting jeg savner litt rundtomkring er at folk deler mer erfaringer fra hvordan de brygger aktive med Speidel. Tenker da på vannmengde, innmesk, tid til mesk, om det er spesielle forhold man tar når man går over en viss mengde malt osv.
Vel vel, nå har jeg vel skrevet nok på en dag