Erfaring med BacBrewing produkter?

Måtte dere betale MVA på produktene? I og med at det skal sendes ut fra EU så trenger vi faktisk ikke betale MVA i opprinnelseslandet. Vi skal derimot betale norsk MVA. Det er flott med skatt, altså - men to ganger blir mye, synes jeg.

Trakk ifra Italiensk mva før utsendelse til meg.
 
Brygget med 0.9x0.9-filtrene. 83% effektivitet uten å røre. Ligger normalt under 80 når jeg ikke stopper for å røre. Dette var bare et brygg, så det er for tidlig å si om filtrene er nedre for effektivitet, men de virker mye mer solide enn de som fulgte med Speidelen og de er mye lettere å rengjøre. Jeg er fornøyd med dem så langt.
 
Flere som har testet YID og filtre fra Bacbrewing, og har noen tall på hva det blir plass til i praksis og utbyttet? Endrer dere kverningsgrad med feks 0,9-filterne kontra speidels filtre?
 
Ja, nå er YID settet kommet i hus og etter helga skal det testes på min speidel 20l. Produsenten påstår jeg får plass til 7,4 kg malt i røret med dette settet, noen som har testet grensen?
 
Jeg har prøvd YID med 16 kg malt på 50-literen.

Disken var ikke kraftig nok til å holde all malten nede, og noen korn tøyt ut på de to sidene lengst vekk fra tverrpinnen.
Fikk like bra utnyttelse som med lave maltmengder, men altså litt mye korn i vørteren.
Skulle hatt et solid "kryss" på toppen som kunne presset disken ned rundt hele.
Brukte 60 liter meskevann, men måtte redusere 2-4 liter for å få plass til all malten i røret. Anbefaler maks 57 liter meskevann.
 
Jeg gjorde det etterhvert, men det så ikke ut til å hjelpe.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Jeg tror det holder å bare snu den originale disken og legge litt mellom, slik at den er under leppa på maltrøret. Tror man skal få plass til opptil 15 kg i 50-literen. Uten YID altså.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Prøvde det før jeg bestilte YID.
Men måtte legge bra imellom disken og tverrpinnen for å unngå at malt snek seg forbi langs kanten av disken mot maltrøret som bygger utover øverst.
Derfor mistet jeg endel volum.
Men å få laget et kryss, som du beskriver burde jo ikke være vanskelig.
 
Jeg har egentlig litt dårlig erfaring med å snu originaldisken. Fått mye korn ut. Samtidig synes jeg YID er såpass dyr at jeg ikke har kjøpt. Vi får se hva en ender opp med. Men setter stor pris på å lese erfaringer her. :)
 
Har kjørt 7,6kg med settet til 7 Fjell Svartdiket. Fikk OG på på litt høyere enn oppskrift. Mulig litt lite vann til skylling da jeg har bare 10L kjele med skyllevann.

Jeg bruker da YID på toppen og orginal disk opp ned samt 1,5 filter på toppen. Blir mye filtre og disker som må ut før jeg rører.
 
Jøss, 7,6 kg? o_O
Har handla inn for å prøve meg på 7 kg i morgen med nyinnkjøpt YID.
Kanskje jeg må lure med litt ekstra malt? :cool:
Brygginga i morgen var ment som en test av utstyret.
Hvilken OG fikk du?
 
Måtte prøve ja. Landet på 1.072. Start med litt mindre vann. Blir mye malt. Ser også at vannstrømmen opp ikke er så bra når du har så mye malt. Tror jeg rørte 3-4 ganger. Da var det ganske hardt på toppen.
 
Gjenoppliver denne tråden litt, er det noen som har erfaring med nye utgaven av YID? Vurderer å gå til innkjøp av den samt noen nye silduker, greit å høre om noen har vært borti den.

Mens jeg er her, noen som har testa begge utgavene av erstatningssilduk (1.5 og 0.9mm) og kan definitivt si at den ene eller andre er bedre? sliter litt med å velge. De er tenkt brukt på en 50L sammen med YID, om det har noe å si mtp. forskjell i gjennomstrømming etc.
 
Jeg kjøpte alle - brukte 0,9 i bunn og 1,5 på toppen når jeg brygget øl med hvete og flaket i, mindre stuck mash da.
På normale pale, ipa og lagerøl så brukte jeg alltid 0,9 oppe og nede.
 
Tilbake
Topp