Erfaring med BacBrewing produkter?

Jeg brukte nye 0,9 mm filterduker (oppe og nede) i går, og opplevde veldig dårlig/treg gjennomstrømming ved skylling. Faktisk så dårlig at det var masse væske som ble igjen med maltet i maltrøret. Nå kan det være flere feilkilder her, men har andre opplevd det samme?

Edit: Der var i bunnen gjennomstrømmingen var dårlig - det er jo lett å fjerne filterne på toppen.
 
Sist redigert:
Jeg brukte nye 0,9 mm filterduker (oppe og nede) i går, og opplevde veldig dårlig/treg gjennomstrømming ved skylling. Faktisk så dårlig at det var masse væske som ble igjen med maltet i maltrøret. Nå kan det være flere feilkilder her, men har andre opplevd det samme?
Jeg bruker 0,9 oppe og nede og har ikke opplevd tregere skylling. Jeg har ikke brukt rug eller hvete i gristen siden jeg skiftet til filter fra BacBrewing, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det vil virke inn.
 
Har opplevd det samme, men da rørte jeg rundt i røret og godt ned mot risten. Da ble det grøt som satt fast. Nå rører jeg ikke mye ned mot bunnen og skylling fungerer bra
 
Jeg gjør faktisk det motsatte :). Skal testeut 1,5 nede og 0.9 oppe. I tillegg så har jeg en silikonkant som holder plate og filter sammen
 
Jeg bruker også en gummifôring, og det fungerer fint.

Hvordan er gjennomstrømningen hos deg, Jahn Harald? Kanskje jeg må bestille meg 1,5 mm-filter også og prøve det nede. For nå mistet jeg mange liter vørter på elendig gjennomrenning.
 
Har kjørt mye langtidsmesk den senere tiden. 6-8 timer om natten eller om dagen. Da blir det bare en stor åpning med fri flyt av vørter når jeg tar en titt før røring en siste gang før skylling

Det beste er å røre også noen ganger slik at gjennomstrømningen går bedre. Tenker at det er bedre med 0,9 nede og 1,5 oppe slik at det blir mindre stuck på toppen
 
Selve meskingen gikk fint for meg, men det var skyllingen som stoppet nesten helt opp med 0,9 på søndag. Det hjalp ikke å røre heller. Jeg får prøve igjen, og evt. med 1,5 mm filter nederst.
 
Hvilken kverningsgrad bruker dere?
Vil tro den har større påvirkning på gjennomstrømning enn forskjellen på 0,9 og 1,5mm filterduk
 
Jeg kverner ikke selv, men angir kverning til Speidel hos Bryggselv. Jeg kan kanskje gi 0,9-filteret en sjanse til før jeg konkluderer med at det er det jeg må skylde på.
 
Hvilken kverningsgrad bruker dere?
Vil tro den har større påvirkning på gjennomstrømning enn forskjellen på 0,9 og 1,5mm filterduk

Veldig enig, og bryggselv har hatt litt å stri med etter at de fikk ny kvern rundt om. Enten så kverner de så det nesten er mel, eller så får man hele korn
 
Noen flere som har erfaringer og bruker dette?
Skal brygge humlekanon IPA, og vurderer mellom dobbelmesk eller Yield Increase Disc. Det er snakk om ca 7,5 kg malt.
 
Jeg har både 1,5mm filter oppe og nede og opplever en temperaturøkning på 3C de første minuttene etter at maltet er tilsatt. Jeg må tilsette 1L kaldt vann for å få senket til ønsket temperatur. Sirkulasjon ser ut til å være fin hele tiden. På de andre meskestegene er temperaturen normal. Noen som har opplevd det samme? Har skjedd på alle 3 bryggene etter å ha gått over til bac brewing filter.
 
Jeg har både 1,5mm filter oppe og nede og opplever en temperaturøkning på 3C de første minuttene etter at maltet er tilsatt. Jeg må tilsette 1L kaldt vann for å få senket til ønsket temperatur. Sirkulasjon ser ut til å være fin hele tiden. På de andre meskestegene er temperaturen normal. Noen som har opplevd det samme? Har skjedd på alle 3 bryggene etter å ha gått over til bac brewing filter.

Opplever det med originalfiltrene og....
 
Tilbake
Topp