1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Erfaringer med GF innendørs

En tråd i 'GrainFather' startet av Emilio, 27 Apr 2016.

1. palve

palve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg ville trodd kondensen samlet seg i slange/rør-knekken, nederst ved gulvet? :)

2. Gade

Gade
    Expand Collapse
    Registrert bruker

@trykkertor har du ny link til IKEA på hva du har brukt som hatt? Den som ligger der virker ikke.

3. Hansern

Hansern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

2 åpne vinduer og kjøkkenvifta på full pupp = null problem.
    Når temperaturen ute er < -2 grader C : Lett kondens på vinduene.
    Har relativt stort volum å fordele dampen på; ca 80 kubikkmeter åpent lende.

Ikke alle i familien som setter like stor pris på duftene som medfølger - men rask utluftning = mindre protester.

Er en fordel om man jobber i turnus :) og kan gjøre unna kokingen på formiddagen.

4. MartinHH

MartinHH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvordan får du laget hull i den blandat skåla, som er av rustfritt stål?

5. trykkertor

trykkertor
    Expand Collapse
    Registrert bruker

6. kfladseth

kfladseth
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dremel eller liten vinkelsliper funker og.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

7. Ise Brew

Ise Brew
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjøpte du avtrekk til komfyr eller en vanlig baderomsvifte? Jeg har endelig fått et dedikert bryggerom i kjelleren, og ser meg om etter løsninger på avtrekk.

8. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil tro at en avtrekksvifte for komfyr av god kvalitet(Lite db og god sugeevne) vil bli vesentlig dyrere enn en vanlig vifte som passer til 100 mm spirorør . Jeg bruker det sistenevnte kjøpt på Jula og det funker godt. Har et uttak på veggen i et gammelt bad som paser til 100 mm spirorør. Ellers går det nok fint å bare åpne vinduet på gløtt og legge røret/viften der.

9. Ise Brew

Ise Brew
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er ventiler i alle rom, og hull for 100mm spirorør. Lukt er jeg ikke så bekymret for, da både jeg og fruer liker det. Men det er den j**** kondensen som bekymrer meg. Har brygget mye i garasjen, og taket der er rimelig fuktig når det koker. Jeg lager meg nok et arrangement med svingarm og prøver et oppkok med vann for å sjekke.

10. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ordna nettopp i garasjen, da tok vi hull i veggen og hengte opp en eldre kjøkkenventilator jeg fikk gratis av en nabo. Fungerer bra det, men et tett rom må få tilført luft for at ventilatoren skal suge ut dampen. Når jeg koker så åpner jeg garasjeporten 5 cm og skrur på ventilatoren, det holder med laveste stille for koking med BB60A.

11. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei,
    Tar opp gammel tråd her, men funker denne løsningen enda @trykkertor ?
    Vifta har ikke kortsluttet pga. kondensen?
    Ser også at røret tåler «bare» 70 grader.

Leter etter lettvint og demonterbar løsning selv. Derfor jeg spør.

12. Arnljot

Arnljot
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Miguel foreslo at jeg kunne legge den i driptray til min keggerator siden slangen ikke rakk godt til vinduet. Men jeg justerte på hans utmerkede forslag og la slangen i vasken:

#32 Arnljot, 21 Jan 2018
    Sist redigert: 21 Jan 2018
  13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hehe, jeg mente forsåvidt at du kunne feste den hette-anretningen i driptrayen, Men godt at du fikk noe å tenke på og så løste problemet på en annen måte.

14. Arnljot

Arnljot
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Virker forøvrig ikke som om forumet støtter anim-gif. :-(

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg fikk sett "filmen" da jeg trykket svar på inlegget ditt. i "svar"-boksen. Mener at jeg ar sett gifer er før. Men ser ikke vis jeg bare ser i tråden.

16. Arnljot

Arnljot
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Samme jeg også opplever. Men den vises på Tapatalk, så jeg lar den være der.

Del denne siden