Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Er det noen som har noen erfaringer å dele om denne Lallemand-utgaven av Voss? Fikk noen pakker som premie forrige dagen, og tenkte å teste den i en Camden APA.
Sist redigert:
Ingen erfaringer – da får jeg poste selv:Er det noen som har noen erfaringer å dele om denne Lallemand-utgaven av Voss? Fikk noen pakker som premie forrige dagen, og tenkte å teste den i en Camden APA.
Vis vedlegget 43827
Sitter nå med en am. blonde med denne. Som deg brukte jeg 1 pk uten å rehydrere. Am. blonde ble laget etter din oppsrikft(-ish), med Loral som bitter og 5 usle gram @ 5 min (fordi jeg aldri klarer å motstå). Gjæret en uke på 25'C, da målet var clean. Det synes jeg ikke den ble. Her er det appelsing og noe cider-ish. Tankene går mot wit uten fenolene. Rimelig friskt, men ikke helt hva jeg var ute ettet. Er ca en uke siden jeg kegget nå. Satser på at den roer seg litt ved lagring.Ingen erfaringer – da får jeg poste selv:
Gjæret den på 31 grader. Blandet inn 1 pakke til ca 20 liter vørter (uhydrert) under overføring. Startet opp etter noen få timer – og ferdig utgjæret på 24 timer. Lar den stå et par døgn til før jeg kjøler ned og tilsetter tørrhumle. Vørterprøven smaker godt. Blir spennende å sammenligne med US-05 versjonen (som ble meget god).
Da har du nok stressa gjæra. 28-32 er trivsels temp til Hornindal kveiken som denne er basert på.Gjæret en uke på 25'C, da målet var clean.
Jeg bruker den sammen med Citra og Simcoe (tørrhumles i dag), så appelsin/cider vil passe bra.Sitter nå med en am. blonde med denne. Som deg brukte jeg 1 pk uten å rehydrere. Am. blonde ble laget etter din oppsrikft(-ish), med Loral som bitter og 5 usle gram @ 5 min (fordi jeg aldri klarer å motstå). Gjæret en uke på 25'C, da målet var clean. Det synes jeg ikke den ble. Her er det appelsing og noe cider-ish. Tankene går mot wit uten fenolene. Rimelig friskt, men ikke helt hva jeg var ute ettet. Er ca en uke siden jeg kegget nå. Satser på at den roer seg litt ved lagring.
Er ikke Voss basert på Sigmund Gjernes? Det er Oslo som er basert på Hornindal? (Bootleg anbefaler Oslo fra 24 grader.)Da har du nok stressa gjæra. 28-32 er trivsels temp til Hornindal kveiken som denne er basert på.
Stemmer det. Kveik fra Sunnmøre og Hornindal trives best på 28-32 grader, men jeg har og vært oppe i nærmere 40. Da blir det flere usmaker i ølet enn jeg liker. Lavere er ikke alltid reinere smak med kveik.Er ikke Voss basert på Sigmund Gjernes? Det er Oslo som er basert på Hornindal? (Bootleg anbefaler Oslo fra 24 grader.)
Jeg har akkurat fatet et øl gjæret med denne. Gjæret på 37 grader.Er det noen som har noen erfaringer å dele om denne Lallemand-utgaven av Voss? Fikk noen pakker som premie forrige dagen, og tenkte å teste den i en Camden APA.
Vis vedlegget 43827
Etter at jeg fylte på 2 fat ble det noen liter med øl til øvers. Så jeg fylte resten i 2 x 1l PET flasker med omtrent 1 ts sukker i hver, bare for å se hvordan det blir med kveik og flaskekarbonering. Flaskene er allerede harde. Det ser ut at denne gjæren er også veldig kjapp til å karbonere på flaskerJeg har akkurat fatet et øl gjæret med denne. Gjæret på 37 grader.
Pitchet 2 pakker i ca 46 l vørter. Sjekket gjæringskaret ca 3 timer etter det og gjæren var i full fart. Dag 3 var det ingen aktivitet i gjærlåsen og FG var nådd. Fatet i dag, 6 dager etter brygging. Hydrometerprøven smakte godt. Litt appelsin, lett syrlig. Virket litt renere enn Yeast Bay sin Voss kveik. Droppa cold crash/gelatin for å se hvordan ølet klarner uten ekstra hjelp. Skriver mer om ett par uker når jeg starter å smake på
Forresten, OG var 1.046, FG 1006, dvs. 87% attenuation.
Skriver mer om ett par uker når jeg starter å smake på
Vis vedlegget 44817
Etter ca 2 uker i kegeratoren. Mange skriver om tåkete øl gjæra med Sigmund Gjernes sin kveik og dette er ingen unntak. Litt usikker på hvorfor er ølet så veldig uklart (spesielt med en gjær som flokkulerer som en stein), men det plager meg ikke.
Aromaen minner om brøddeig. Gjær-aktig fruktighet, som er ganske behagelig. Smaken er litt frukt/appelsin-aktig, men ganske ren. Munnfølelsen er bra selv om OGen var veldig lav.
Kommer sikkert til å bruke denne gjæren igjen.
Får se hvordan det går med litt ekstra lagering. Jeg har brygget et øl med Sigmund sin kveik (Yeast Bay) før og husker at ølet var også veldig uklart. Umulig å si hvorfor. Denne oppskrifta har jeg brygget mange ganger før med forskjellig gjær og vanligvis starter ølet å klarne etter 2 uker på fat...Får håper den klarner bra. Fargen gjengitt i bildet minner om oksidasjon. Håper det bare er fargen i bildet som er feil