erfaringer med WLP530

Slo av magnetrøreren for et par timer siden. Var nå og slo en dl i et glass. Da bruset det skikkelig. Akkurat som jeg slo brus i et glass. Var et lag med gjær i bunnen. SG var på rundt 1,028. Vet ikke hva OG på starteren var. 2 liter vann og 200gram dme. Skal vel gi ca 1,035-40. Ser ut som noe skjer nå da. Satte på magnetrøreren igjen og da ble det pisket ut masse skum så det var 3-4 cm skum på starteren i et minutt eller så. Noe er på gang. Ser ut som den har begynt å forandre farge. Litt mer kaffe latte aktig. Utrolig sein gjær. Bare la den stå til i morgen tenker jeg.

Sist redigert:
Min erfaring med WLP530 er 100 % positiv. Den har aldri funnet på noe rart. Gjærer lett ned fra 1080-tallet til 1010 (med sirup i vørteren). Etterlater seg øl med et nydelig, diskret belgisk preg, enten det er i en dubbel, tripel eller quad. Men det er lurt å øke temperaturen under forløpet. Jeg kjører typisk fra 17 til 24 grader.

Kunne det ikke ha vært en ide å slengt på noe us05 istedet for å slå den ut?
Det kan godt være at det hadde hjulpet. Dette var tidlig i bryggerkarieren min. :) Om det hadde blitt spesielt bra øl til slutt er jo heller ikke sikkert.

Lot hydrometeret stå med måleprøven. Det bobler oppi der, og nå vel 48 timer etter er sg nede på 1,014

Hei, beklager at du ikke fikk svar på den første posten din om dette, men jeg har vært bortreist, og har ikke vært på nett. Det var bra du fikk rådet om å måle SG av @YngveKL :). Det ble en veldig instruktiv historie av dette. Moral: Gi ikke opp sjøl om det ser helt håpløst ut.

Jeg tror etter hvert at det skal mye til for at det ikke finnes liv i det hele tatt i ei gammal gjærpakke - hvis den ikke har vært utsatt for livstruende dårlig oppbevaring, da.

Jeg har stående en starter med nesten utgått kølschgjær fra Wyeast nå. Den har snart gått et døgn, og normalt skulle den vært klar til å tas av for lengst, men det ser ikke ut til å ha skjedd noe ennå. Likevel; jeg regner rolig med at den kommer, men det skal bli artig å se hvor lang tid det tar.

Starteren havnet til slutt etter tre døgn på 1,010. Er min første erfaring med denne typen
belgisk gjær.

Satte en dubbel på mandag. Nå på torsdag er den ferdig utgjæret. Tre døgn fra 1,065 til 1,010. Lot den stige fra 20 opp til 26 grader. Så i mitt tilfelle er den ikke treg hvertfall.

Satte en dubbel på mandag. Nå på torsdag er den ferdig utgjæret. Tre døgn fra 1,065 til 1,010. Lot den stige fra 20 opp til 26 grader. Så i mitt tilfelle er den ikke treg hvertfall.
Kan godt være lurt å la 530 stå noen uker på en høy temperatur, tipper den kommer til å ta ølet ditt ned til 007/8..
At denne gjæren får lang tid har mye å si for smaken også..!

Fritt etter sviktende hukommelse er det vel 530 som fortsatt står og bobler i barriqueen og to gjæringsfat nedi kjelleren her, og de blei satt til gjæring tidlig i sommer. Var riktignok aldri kjempevarmt der nede, men allikevel. Seige jævler, de belgierne.

Tja. Jeg mener det står i BLAM at Westmalle, som er oprinnelsen, har turnaround på 2 uker fra grain til glass. Har aldri opplevd 530 som treg. Som sagt tidligere stabil og stigende temp er hva du må gjøre om du skal ha suksess med denne gjæren.

Tja. Jeg mener det står i BLAM at Westmalle, som er oprinnelsen, har turnaround på 2 uker fra grain til glass. Har aldri opplevd 530 som treg. Som sagt tidligere stabil og stigende temp er hva du må gjøre om du skal ha suksess med denne gjæren.
Har opplevd begge deler.. Den har vært usedvanlig vilter, som i klatrer ut av gjærlås, og veldig treg..
Jeg har uansett alltid fått noen poeng ekstra ved å la den stå lenge..
Aner ikke hvorfor jeg har fått disse forskjellene, har tilsynelatende laget like øl, etter samme fremgangsmåte.

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Den gjæra som ville h... i sommer. Gjær over alt. Blowoff i bøtter og spann. Og jeg trodde den var ferdig etter et par uker. Men jaggu skjer det ikke noe fortsatt. Har ikke målt den på lenge, men den hadde et par poeng å gå på i forhold til forventa sist jeg sjekka, så det gjør ikke noe om den tar de siste også. Hadde jeg hatt temperaturkontroll kunne jeg sikkert henta ut de lenge før ved å skru opp temperaturen, men 250 liter er mer enn hva gjæringsskapet mitt rommer, og jeg har ikke dårlig tid.

Ja når den klatrer ut av gjærlåsen så er det tegn på tung flokkulasjon. Den sikter mot toppen istedet for bunn i og med at det er en topp flokkulator. I min erfaring er blowoff tegn på misnøye hos gjæren når det gjelder WLP530. Om man behandler den riktig så får man raskt et meget godt øl. Men det er ikke noe US05 som man bare kan hive oppi og sette i uteboden i 2 uker. Om den først har flokkulert så går det drit tregt for resten av sukkeret. Eneste måten å få det i gang på igjen er ny pitch. Noe jeg mener også står nevnt i BLAM.

WLP400 er en annen gjær jeg har lagt merke til oppfører seg nogenlunde likt.

Brewing ....?

Jeg har boka, og har brukt den mye, også, men tok likevel ikke forkortelsen med en gang.

Jeg tror vi skal kutte ned på bruken av forkortelser, for effekten blir fort at vi skriver bare for de innvidde. Det er ikke et spark spesielt til deg, @jab , jeg har sjøl en tendens til å tro at alle skjønner at HtB er How to Brew av Palmer:).

• Like
Reaksjoner: jab
WLP400 er en annen gjær jeg har lagt merke til oppfører seg nogenlunde likt.

Det kan vel forklare det eg opplevde i sommar? Hadde 4 x 27L batchar med 400 gåande på ein gong. 3 av dei var med gjærstarter, og den siste var med topphausta gjær frå en av dei andre. Trur eg fikk for lite gjær av haustinga mi.. den gjæra som ville satan og skaut ut gjærlåsen osv, men den stoppa på 1.014. Alle dei andre gjekk jevnt og fint ned til 1.006 uten noke dramatikk.

Det kan vel forklare det eg opplevde i sommar? Hadde 4 x 27L batchar med 400 gåande på ein gong. 3 av dei var med gjærstarter, og den siste var med topphausta gjær frå en av dei andre. Trur eg fikk for lite gjær av haustinga mi.. den gjæra som ville satan og skaut ut gjærlåsen osv, men den stoppa på 1.014. Alle dei andre gjekk jevnt og fint ned til 1.006 uten noke dramatikk.
Det høres ut som den berømmelige WLP400 stall'en ja.

Tilbake
Topp