erfaringer med WLP530

Jeg tok en prøve når jeg først var nede i kjelleren igår. Ikke av tønna, men av det fatet som står og gjærer parallelt. Ganske riktig hadde den henta et par poeng, og er nå omtrent der jeg trodde den skulle ende. Kanskje har den enda littegrann å gå på. Smaken har også utvikla seg masse. Mye av det gjærpreget jeg savna har kommi nå, og det begynner å bli ganske ålreit.

Denne har aldri stoppa helt opp, men tempoet gikk kraftig ned etter stormgjæringa. Den fikk jo et temperaturfall når mesteparten av jobben var overstått, så det var jo ikke uventa at den bremsa, men sånn måtte det bli, og det er kult å se at den har tenkt til å ferdigstille jobben. :)
 
Tar opp denne tråden igjen.

Er det noen som bruker denne gjæren til annet enn belgiske øltyper? Jeg har begynt å bruke den til NEIPA og APA. Belgian IPA er jo en stil, men jeg tenker mer på noe som er et amerikansk øl på alle måter bortsett fra akkurat gjærvalget.

Jeg er generelt skeptisk til å tulle for mye med å bruke gjærtyper utafor "hjemmeområdet", men ingen regler uten unntak. Det belgiske er ganske diskret i det ølet denne gjæren lager, i alle fall om en ikke gjærer den høyt. Jeg starter på 17/18 og lar den stige over noen dager til 22, og lar den stå der. Den tar sin tid på å gjøre seg ferdig, men resultatet er verdt ventinga.

Funderer på å slippe den løs på et lyst engelsk øl. Mulig det blir feil, men helt udrikkelig blir det neppe.
 
Tilbake
Topp