Et lite kurs i vannjustering

Veldig bra innlegg Ørjan.
Lærte mye her, bra med en praktisk oppdatering fra kjemi timene!
 
Jeg har regnet litt på konsentrasjonen av HCO3- i vannet fra Sædalenvannverk ut fra konsentrasjonen av CO2 og pH som er oppgidd av Bergen kommune.

Benytter følgende formel, som jeg fant her: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9707/msg00211.html
          CO2 mg/l * 0.07789    0.85 * 0.07789        0.0662065
    dKH = -------------------  =  --------------------- = ----------------- =2,2433679
            10^(6.37 - pH)        10^(6.37-7.9)            0.0295121

Her fant jeg denne: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9712/msg00259.html
1dkh= 21.8 ppm HCO3

Altså:

HCO3=21.8*2,24 =48,8

Jeg er ikke kjemiker, men synes dette tallet minner mer om det Garh kom frem til enn det tallet Annie presenterte for meg.

Konklusjon: Skeptisk......
 
Hei,

Jeg er ny på forumet, og har ikke sjekket alle innlegg i detalj, men siden jeg jobber med drikkevann vet jeg litt om dette temaet.

Vannverkseier har opplysningsplikt til mottakerne av vannet, og skal til enhver tid ha relevant informasjon om drikkevannskvaliteten tilgjengelig (krav i drikkevannsforskriftens § 6), slik at de kan svare på henvendelser fra ølbryggere, akvariefolk og andre raringer. Hvis vannverkseier av en eller annen grunn likevel ikke vil svare, kan tilsynsmyndigheten (det lokale Mattilsynet) svare på dette, og sende regning til vannverket for denne jobben. De fleste av oss får vann fra større kommunale eller interkommunale vannverk, og disse har normalt svært god oversikt over kvaliteten på vannet de leverer. På mindre steder finnes det mange mindre private vannverk, men regelverket er det samme for disse, selv om de kanskje ikke har like god oversikt alltid. Får du vann fra egen brønn, er du selv ansvarlig for vannkvaliteten.

Drikkevannsforskriften stiller minimumskrav til analyser av en rekke forskjellige parametre. Mest relevant er pH, men ser at en del av dere også er opptatt av klorid, sulfat, natrium og konduktivitet, og alt dette skal vannverket ha oversikt over, og for pH stilles det krav om målinger både på vannverket og ute på ledningsnettet. Det er ikke krav til at vennverket skal måle kalsium lenger, men de fleste vannverkene vil likevel vite litt om dette. Generelt er vannet de fleste steder i sørnorge surt og kalkfattig (pH under 7, kalsium lavere enn 15 mg/l), men noen steder her man begynt å justere vannkvaliteten, med noe høyere verdier for pH og kalsium som resultat.

Hilsen
Eyvind
 
Oslovannet forandret seg da det ble nytt renseanlegg på Oset for et par år siden. Nå tilsettes det en del kalk for å få vannet mer basisk, og det gjøres for å redusere tæring på vannrørene.

Utvalgte data fra gjennomsnittsmålinger i 2011:
Surhet: pH 7,7
Alkalitet: 0,77 mmol/l
Hardhet: 2,9 *dH
Sulfat: 5,39 mg/l
Kalsium: 20,15 mg/l
Klorid: 7,754 mg/l
Magnesium: 0,04 mg/l
Natrium: 1,997 mg/l
 
Veldig informativ tråd. Kunne jeg bare bedt om én liten ting fra dere som har så mye mer erfaring enn meg på dette området? Jeg skulle gjerne hatt en oversikt over de stoffene å ha kontroll på med norsk, engelsk og eventuelle andre navn som kan forekomme + kjemisk betegnelse? Jeg tror det er derfor jeg fortsatt sliter med å skjønne dette; det er så mange forskjellige navn og betegnelser og noen ganger betyr de de samme, så en enkel oversikt hadde vært gull for meg :)
 
Har lært en teknikk for mørke øl som stout og porter som jeg bruker: mesk basemalten for seg og steep spesialmalten. Blander dem så ved kokestart. Dermed slipper jeg unna problem med ph i mesk.
 
Fordelen med å meske mørke malt er klarhet av øl grunnet lavere ph. Det avhenger selvfølgelig av alt annet, men ved i steepe mørk malt ved siden oppnås både pluss og minus, avhengig av ønsket resultat
 
Tilbake
Topp