Etterkarbonering

Echo

Jeg har noen 0,33 flasker som er helt daue på kullsyre. hvilken gjære og mengde pr flaske kan jeg bruke for å rekarbonere?

Hva har skjedd med flaskene fra før? Ideelt sett bør du jo vite om det er ugjæret sukker på flaskene før du tilsetter noe mer. Det er 4 muligheter her:

1. Flaskene inneholder ikke levende gjær og ikke noe gjærbart sukker: I så fall tilsett 6 gram sukker per liter (altså 2 gram i 0,33 liter), gjerne i form av sukkerlake og bittelitt gjær f.eks. rehydrert Safale US-05, som er en ganske nøytral gjær.

2. Flaskene inneholder levende gjær, men ikke gjærbart sukker: Tilsett sukker som over. Litt gjær kan tilsettes om du er i tvil.

3. Flaskene inneholder ikke levende gjær, men har gjærbart sukker: Tilsett gjær.

4. Flaskene inneholder levende gjær og gjærbart sukker: Tilsett gjær om du er i tvil.

Etter ovenstående steg: Kork flaskene, roter litt på dem for å blande innholdet, men uten å riste inn så mye luft. Sett flaskene mørkt og varmt i 20-24 grader C i 14 dager.

Det største problemet her er dersom det allerede er gjærbart sukker og du tilsetter mer sukker og får i gang gjæringen. Da risikerer du flaskebomber.

Bakgrunner er som følger:
Lagde en Vestwleteren som har stått nesten 2 år på flaske. Her hadde karboneringen gått helt i spinn, komplett umulig å åpne flaskene, ølet freste ut av flaska. Selv etter 4 uker i fryser var det ikke mulig å åpne korkene direkte. Måtte "lirke" korkene litt forsiktig slik at trykket kunne avta et par timers tid. Når flaskene så var åpnet var jo selvfølgelig all kullsyre borte. Tilsatte litt sukker og korket de igjen (i håp om at det fortsatt var litt gjær igjen). Men det har ikke dannet seg ny kullsyre.

Dersom du har ventet 2 uker og har oppbevart dem i 20-25 grader C, så ville testet litt gjær i et par av flaskene som du allerede har tilsatt sukker i, korket og gjentatt forsøket.

Da dår jeg for å tilsette ny gjær, bruker vanlig Idun tørrgjær. Men hvor mye pr flaske? Vil jo ikke ha en ny flaskebombe

Spiser ikke Idun tørrgjær alt av restsukker slik at du får potensielle flaskebomber igjen?

Tilbake
Topp