Evaluering: Maltbua på Voss

Erlendso

Dommer
Bestilte noen sekker malt fra denne karen (Rune) på Voss. Jeg var forberedt på over 300 kroner i frakt.
Men han fikk faktisk en kompis (som tilfeldigvis skulle inn til Bergen) til å kjøre det helt til døra mi, uten frakt-tillegg. Må bare få si at jeg synes han fortjener litt skryt for det. Bra utvalg hadde han og, da han sa han hadde en del andre malt-typer enn det som var på websiden + humle, gjær, og div.
Er veldig fornøyd. 

8)

Det samme gjorde han med mine corneliusfat.  Tok de med seg "siden han skulle til byen likevel".  Vi trenger sånne som han, så bare la han (og de andre som prøver...) få skryt.  Og Rune - om du ser dette selv - ta nå og legg inn alt du har på web'en.  Vanskelig å selge det som er gjemt vekk vettu!

Han fikk en kar til å kjøre varer til meg i Fyllingsdalen også. Slikt liker vi!

Han sender forøvrig bestilling på gjær til White Labs i morgen, så hvis noen har ting de ønsker, kan man sende en mail i kveld. Adressen er rune@maltbua.no.

Maken til service maltbua har skal ein leite lenge etter. Eg og ein kamerat reiste til Oslo fredag kveld fra Berge og hadde planlagt  ein stopp hos Rune. Det blei litt seint før me kjørte men likevel åpnet han butikken kl 23.30!! :clap: Dette er service!  :amen: Han hadde forresten fått inn White lab gjæren, og fekk kjøpt med meg California ale og Abbey ale.Blir spennende å prøve. Takk for at du åpnet for oss Rune.
Åge

Hva tok han for gjæren? Er gjæren fersk er dette suverent bra, og servicen utenfor byen er helt rå  :skaal2:

Prisen låg rundt 55 kr stk. Han hadde ikkje rekna den nøyaktige prisen enda siden varene blei levert samme dag.  :skaal2:

Han har sagt han skal ta 55 kr. Det er jo egentlig helt suverent. Både Vin & Bar og Petit tar 74,-.

Da har jeg fått gleden av å møte Rune! :)

Ifm. at sviger-morsan skulle hentes på Voss i dag, benyttet jeg sjansen til å stikke innom Maltbua. Noen sier "å utnytte situasjonen", jeg sier " 2 fluer i en smekk!"

Å si at det er på Voss er vel en sannhet med modifikasjoner. Kjørte vel i 15-20 minutt fra Voss før jeg såg en Joker-butikk med tilhørende grend midt uti ødemarken. Nesten som tatt ut fra en Quentin Tarantino-film! :-D Men det var som å komme til en Oase... :godtoel:

Blir møtt av en ultra-sympatisk kar som viser meg et bugnende lager av malt/ spesialmalt, cornelius-fat, humle, gjær, og alt annet som kunne blitt tatt ut fra en våt drøm av en hjemmebrygger. Et så velfylt lager av bryggeriutstyr hadde jeg aldri trodd jeg skulle finne her midt mellom "bakkar og berg"!

Synd jeg ikke fikk mer tid til å se og snakke, men fikk ihvertfall bunkret opp med Marris Otter, en del spesialmalt, Kõlsch Gjær, Centennial-humle, og et par Cornelius fat.

Skal definitivt gjøre business her igjen! :-D 

Det virker som om Rune er godt innstilt på kundeservice, der mellom 'bakker og berg'! Men har noen alt erfart noe om fraktkostnader og sånt? Dersom man f eks skulle bestille noen sekker med malt derfra.

Det var forresten brukte Cornelius-fat jeg kjøpte. Han hadde tatt inn et større antall til 450,- /stk.

Ser ut som om han må oppdatere nettbutikken litt, alt ligger ikke der til enhver tid. F.eks finner jeg ikke Thomas Fauwcett malt der og heller ikke brukte fat. På "nyheiter" så bør det vel ligge informasjon om malt osv.

Det kommer i nettbutikken etterhvert. Han har fått inn mye nytt helt i det siste. Han driver Joker-butikken også, så han er vel ikke akkurat arbeidsløs, vil jeg tro... Ta en telefon, så er det bare å spørre.

Amber er amber, brown er brown... Det er samme fremgangsmåte i produksjonen, men brown er ristet litt kraftigere. Når det er sagt, er amber-malten som Maltbua har ganske mørk til amber å være, så du kan godt bruke den i stedet for vanlig brown. Maltbua har black malt også, Weyermann Carafa Special 3. Denne varianten har riktignok fått fjernet skallet for å bli mindre bitter, men i den oppskriften du viser til brukes det såpass lite at det neppe spiller videre rolle. Eventuelt kan du kanskje bruke 100 g Fawcett Chocolate malt (eller den fra Global) i stedet for de 70 g med black.

Maltbua på Haugsviki (Voss) har den beste servicen ein kan tenkja seg. Eg var innom av han laurdag 20/12 og skulle kjøpa meg nokre nye corneliusfat, og då fekk eg beskjed om å venta litt så skulle eg få servert graut, men sidan turen min egentlig var til Bergen, så kunne eg ikkje ta meg tid til da.

Ei anna gang me var på veg heim frå Bergen i lag med ein kompis, så fann me ut at me skulle vel ha bryggja oss noko øl att. Me fann fram mobilnummeret til Rune og ringte og sa kva me ville ha, og han skulle laga det klart til me kom forbi. Pga "våre bedre halvdelar" så tok det si tid, så me var ikkje av Rune før klokka hadde passert midnatt, men Rune kom og var like blid som om klokka skulle ha vore 12 om dagen.....

Me har vel so langt kjøpt ca 7-800kg malt av Rune på dei åra me har handla der, og ALDRI har me hatt noko problem med kvaliteten på varene han sel, eller hatt noko dårlig erfaring med det han har anbefallt til oss når det gjeld samansetjing av malt eller gjær typar.

Stå på vidare Rune, me treng slike som deg skal me "heimabryggjarane" ha eit kjempeutvalg av råvarer....  :amen: :skaal2:

Har hatt den glede å handle med Rune men nå er "nettsjappa" stengt og ingen svarer på e-post, har han tatt en velfortjent ferie eller?  :biersmile:

Tilbake
Topp