Få liv i pils

Hallo

Prøvde å lage min første lager her om dagen (27. januar). Forventet OG var 1.047 og jeg målte 1.046, så bryggingen tror jeg har gått som det skal.
På bryggedagen kjølte jeg ned vørteren til 14 grader før helte den over i gjærkaret og tilsatte de to medfølgende pakkene av gjær Mauribrew Lager 497. Deretter ristet jeg godt.

etter 3-4 dager uten liv i gjærlåsen, tok jeg bøtta opp og prøvde å riste litt mer på den (var dette som fikk min forrige batch igang. Idag - nesten en uke etter - målte jeg igjen 1.046 med hydrometeret.

Temperaturen har vært ganske stabil på 11.5-12 grader gjennom hele perioden.

Hva kan ha gått galt, og er det noe jeg kan gjøre for å sparke liv i den?

Har du kontrollert hydrometeret ditt? Enten så er det noe rart med hydrometeret eller så er det gjæren som er helt død.

Har vasket hydrometeret og testet flere ganger. Samme resultat.
Hvor ømfintlig er denne gjæren? Kan den ha dødd fordi det var 14 grader og ikke 12 i vørteren da vi tilsatte gjæren?
Ville dette vært forhindret hvis jeg lagde en starter først?

Går det an å tilsette 2 nye pakker med slik gjær nå, eller vil det ødelegge?

Har lite for seg å lage en starter av tørrgjær, men rehydrering av gjæren hadde vært en fordel om ikke annet. Den dør nok ikke ved 14 grader, da var den i tilfelle allerede død før den kom i gjæringskaret. Hvilken temperatur mesket du på?

Hallo

Ja, mente rehydrere.
Mesket på 66/67 grader i 70. Varmet deretter opp til 80 grader før jeg sirkulerte med pumpa i 80 minutt.

Da jeg fikk gjæren, oppbevarte jeg den i 3 uker på ca. 10 grader. Men det kan jo fort vekk ha vært frost under sendingen av pakken. Kan det ha hatt noe å si?

Sist redigert:
Nei, med tørrgjær hadde jeg ikke bekymret meg veldig for eventuell frost under sending. Jeg ville ventet noen dager til, og eventuelt pitchet ny gjær, om ikke annet så for science! ;)

Å pitche ny gjær er det samme som å rehydrere? Altså koke vann, kjøle ned til 35 grader, tilsette 2 nye pakker med gjær, røre rundt, og vente i 15 minutt?

Den kom i gang til slutt. Riktig nok bare med omtrent 1 klukk i minuttet, men det er i alle fall aktivitet. Er det da greit å bare la den stå? Ta en prøve en gang i løpet av neste uke.

Den kom i gang til slutt. Riktig nok bare med omtrent 1 klukk i minuttet, men det er i alle fall aktivitet. Er det da greit å bare la den stå? Ta en prøve en gang i løpet av neste uke.
Ikke vær utålmodig. Pils skal gjære i 3 ukers tid. Ta det med ro og la gjæren få arbeidsro

Så lett å bli usikker de første gangene. Men ja, får ta det litt med ro og krysse fingrene på at det kommer seg :)

Ja, jeg skjønner det, men for å finne roen burde du ikke måle før etter 3 uker. Blir mindre stress da.

Tilbake
Topp