Fat, forskjell på kvalitet?

Agaen10

Norbrygg-medlem
Heisann gode bryggere.
Tenkte eg ville kjøpe nokon 9 liters fat. Men ser det er relativt store forskjeller på pris.
Stor forskjell på kvalitet? Ser ølbrygging har Kegland te rett øve 1000 lappen.
Brewshop reklamerer med italiensk kvalitet til 1349.
Nokon tanker?
 
Strømmen selger noen som er laget i USA om det har noe å si for kvaliteten får andre si noe om.


Dersom pris er av betydning pleier det ofte å være brukt tilgjengelig.
Strømmen selger brukt som er kvalitetsjekket.
 
Strømmen selger noen som er laget i USA om det har noe å si for kvaliteten får andre si noe om.


Dersom pris er av betydning pleier det ofte å være brukt tilgjengelig.
Strømmen selger brukt som er kvalitetsjekket.
Takker.
Eg trenger ikkje nye fat. Kjøpte alt eg har brukt av ein kompis. Så det går bra.
Dei 9 literene såg bra ut
 
Nokon tanker?
Vi begynte med AEB fat, og har egentlig bare fortsatt med det. Har to fat fra Mesterbrygg, disse har doble o-ringer på koblingene og er noe herk å få på og av ball locks uten fersk keg lube. Bakdelen med AEB fata er at lokka sitter som limt, men ei lita gummiklubbe fikser det greit.
Kompis/medbrygger har fat fra Ølbrygging, og dei lokka er veldig greie å ta av når fatet er tomt, aldri problemer med at det sitter fast. Men håndtaka på dei fata føles som at gir etter litt når man løfter fulle fat med en hånd.
 
Vi begynte med AEB fat, og har egentlig bare fortsatt med det. […] Bakdelen med AEB fata er at lokka sitter som limt, men ei lita gummiklubbe fikser det greit.
Kompis/medbrygger har fat fra Ølbrygging, og dei lokka er veldig greie å ta av når fatet er tomt, aldri problemer med at det sitter fast. Men håndtaka på dei fata føles som at gir etter litt når man løfter fulle fat med en hånd.
Stemmer veldig godt med egne erfaringer. Har 4 fat fra AEB og 1 fra KegLand (som er det Ølbrygging selger). Samme erfaring med lokk og håndtak. Har fortsatt med AEB pga standardisering av reservedeler. Alle var kjøpt helt nye. Stivere gummi på AEB-håndtakene. Har hatt problemer med lekkasje ut ball-lock-postene på ett av AEB-fatene men det ordnet seg. En annen forskjell er at fjæra og «popetten» inne i postene på AEB-fatene ikke lar seg demontere etter hva jeg har funnet ut, men det går an på KegLand-fatene. Har ikke greid å vurdere om materialkvalitet er vesentlig forskjellig fra de to produsentene.
 
Takker for gode tilbakemeldinger.
Har hovedsaklig AEB i 19 liter. Så fortsetter nok der tenkje eg.
God pris på Strømmen.
 
Stemmer veldig godt med egne erfaringer. Har 4 fat fra AEB og 1 fra KegLand (som er det Ølbrygging selger). Samme erfaring med lokk og håndtak. Har fortsatt med AEB pga standardisering av reservedeler. Alle var kjøpt helt nye. Stivere gummi på AEB-håndtakene. Har hatt problemer med lekkasje ut ball-lock-postene på ett av AEB-fatene men det ordnet seg. En annen forskjell er at fjæra og «popetten» inne i postene på AEB-fatene ikke lar seg demontere etter hva jeg har funnet ut, men det går an på KegLand-fatene. Har ikke greid å vurdere om materialkvalitet er vesentlig forskjellig fra de to produsentene.

Mener du at den sitter fast i ball lock posten? De kan tvinges ut med å lirke på bena med tynt verktøy, men det var ikke enkelt.

At lokket på AEB sitter godt lurer jeg på om har med hva pakningen er laget av. Lurer på om det er silikonpakning på Kegland fat og at den slipper lettere enn AEB som bruker EPDM gummi ifølge Petit Agentur.
 
Mener du at den sitter fast i ball lock posten? De kan tvinges ut med å lirke på bena med tynt verktøy, men det var ikke enkelt.
Aha, det har jeg ikke prøvd - men har ikke hatt veldig behov for det heller siden jeg ikke har hatt noen som har gått tett el.

At lokket på AEB sitter godt lurer jeg på om har med hva pakningen er laget av. Lurer på om det er silikonpakning på Kegland fat og at den slipper lettere enn AEB som bruker EPDM gummi ifølge Petit Agentur.
Høres jo ut som en plausibel forklaring. Virker som pakningen fra KegLand er laget av forskjellig materiale fra AEB
 
Er de laget i USA? Trodde de var laget i Kina.
Aner ikke søkte en gang fant lite. Kun en plass hvor det stod made in USA. Men det er i grunn merkelig at dette kun stod en plass. De pleier ikke akkurat å skjule når noe er laget i USA. Så de er neppe laget der.
 
Tilbake
Topp