Ok. Men hvorfor brukes bare halv sukkermengde ved naturlig karnonering på fat?
Når du bruker sukker til karbonering på fat så bruker du Co2 trykk kunn for og få lokket på fatet til å "smelle" på plass så det deretter er tett etterhver som sukkeret gjærer ut og lager kullsyren du vil ha.
Tvangskarbonering betyr at co2 er tilkoblet så det er trykk på fatet hele tiden, og da med 2 bar i ca 3 dager er nok, en uke betyr at ølet ditt skulle være noe overkarbonert, jeg synes ikke alt du "sier" stemmer helt.
Forstår ikke hvorfor ølen min fortsatt ikke har mye kullsyre. Helt uforståelig. Først tvangskarbonerte jeg 2-3 ganger over 3 dager på 2 bar. Så har det stått i 3 uker på ca 1 bar. Fortsatt er det ikke høyt trykk når jeg tapper gjennom den tynne tappeslangen min. Hadde forventet litt raskere tapping, men det er mulig at det ikke kan gå fortere i disse tynne slangene? Men hovedproblemet her, er at det er jo ikke mye CO2 mettet i ølet. Kan det være at denne øltypen ikke klarer å mette så mye? Det er Svartediket IPA. Trykket synker ikke, så det er ikke lekkasje.
Er det mulig at det ikke blir mettet med en liten lekkasje, selv om trykk viser 1 bar?
Piplet ikke. Litt vanskelig å se også, fordi Starsanet legger seg naturlig med bobler når det sprayes ut. Det beste er kanskje at jeg legger alt sammen i et badekar og sjekker for bobler? Slo også kranen av og på og trykket var det samme (ca 1,1 bar). Kanskje det er mettet like vel? Siden jeg ikke har gjort dette før. Det skummer jo når jeg heller rett ned på og ikke heller med skallet på hell.
nei, får bare skum når jeg tapper rett ned, og jeg får mindre skum enn ved helling fra flaske (som er naturlig karbonert). Kan det tenkes at de fleste av dere tapper med kran og da blir det lettere skum? Jeg har foreløpig bare en picnic-kran med en lang tynn slange (ca 2 m). Både lengden og den lille diameteren på slangen gjør jo at trykkfallet blir stort frem til glasset. Tappekran diameteren er mye større og slangen dit er kanskje også større? (eller er den typisk den samme som brukes til picknic-kranen?)
Selv med mine teskje spørsmål, klarte dere ikke å hjelpe meg. Jeg vil heller kalle det en nøyaktig beskrivelse av problemet. Jeg har gjort alt som folk tidligere her har sagt jeg skulle gjøre. 1 bar i 14 dager burde f. eks mette ølet. Hva er vitsen med å ha et forum, hvis det ikke er takhøyde nok til å la nybegynnere få spørre noen detaljerte spørsmål? Dere har alle vært der. Jeg kan Google og prøve og finne det ut, men forstår ikke helt hvordan det skal hjelpe. Hva med å heller svare på mine siste teorier om hva som kan være årsaken?
nei, får bare skum når jeg tapper rett ned, og jeg får mindre skum enn ved helling fra flaske (som er naturlig karbonert). Kan det tenkes at de fleste av dere tapper med kran og da blir det lettere skum? Jeg har foreløpig bare en picnic-kran med en lang tynn slange (ca 2 m). Både lengden og den lille diameteren på slangen gjør jo at trykkfallet blir stort frem til glasset. Tappekran diameteren er mye større og slangen dit er kanskje også større? (eller er den typisk den samme som brukes til picknic-kranen?)