Fat og CO2

ok, men står i alle standard oppskrifter fra olbrygging.no under "Fremgangsmåte"

Ok. Men hvorfor brukes bare halv sukkermengde ved naturlig karnonering på fat?

Dette er en liten evigvarende diskusjon om hvorvidt det stemmer eller ikke. Noen bruker lik mengde sukker på fat som de gjør på flasker, og sier det går fint, mens andre sier det blir for mye.

Tanken er at det er forskjell i sammenlagt headspace i f.eks 38 x halvlitersflasker og ett fat.

Hvis du fyller et fat helt opp til kanten og så har du null headspace. Da blir all co2en i ølet.

Hvis du har et fat du ikke fyller helt opp (tilsvarende sammenlagt headspace i alle flaskene) så vil en del co2 havne i headspacet, og ikke i ølet, siden co2 vil søke likevekt mellom væske og luft.

Når du bruker sukker til karbonering på fat så bruker du Co2 trykk kunn for og få lokket på fatet til å "smelle" på plass så det deretter er tett etterhver som sukkeret gjærer ut og lager kullsyren du vil ha.

Tvangskarbonering betyr at co2 er tilkoblet så det er trykk på fatet hele tiden, og da med 2 bar i ca 3 dager er nok, en uke betyr at ølet ditt skulle være noe overkarbonert, jeg synes ikke alt du "sier" stemmer helt.

Forstår ikke hvorfor ølen min fortsatt ikke har mye kullsyre. Helt uforståelig. Først tvangskarbonerte jeg 2-3 ganger over 3 dager på 2 bar. Så har det stått i 3 uker på ca 1 bar. Fortsatt er det ikke høyt trykk når jeg tapper gjennom den tynne tappeslangen min. Hadde forventet litt raskere tapping, men det er mulig at det ikke kan gå fortere i disse tynne slangene? Men hovedproblemet her, er at det er jo ikke mye CO2 mettet i ølet. Kan det være at denne øltypen ikke klarer å mette så mye? Det er Svartediket IPA. Trykket synker ikke, så det er ikke lekkasje.

Sist redigert:
Forstår ikke hvorfor ølen min fortsatt ikke har mye kullsyre. Helt uforståelig. Først tvangskarbonerte jeg 2-3 ganger over 3 dager på 2 bar. Så har det stått i 3 uker på ca 1 bar. Fortsatt er det ikke høyt trykk når jeg tapper gjennom den tynne tappeslangen min. Hadde forventet litt raskere tapping, men det er mulig at det ikke kan gå fortere i disse tynne slangene? Men hovedproblemet her, er at det er jo ikke mye CO2 mettet i ølet. Kan det være at denne øltypen ikke klarer å mette så mye? Det er Svartediket IPA. Trykket synker ikke, så det er ikke lekkasje.

Hva mener du med"tvangskarbonerte 2-3 ganger over 3 dager" ?
Du må sette på 2 bar og la det stå med 2 bar i ca. 3 dager.

Du kan og sette på 3 bar og riste 5 minutter, hjelper ikke det så har du feil på manometrene eller høye krav til kullsyre mengde.

Det er mange måter å tvangskarbonere på. Jeg rullet først i 5 min og lot stå på 2+ bar i 48 timer. Så rullet jeg nye 5 min og lot stå 1 døgn til. Siden har det stått på 1 bar i over 2 uker. Jeg mistenker en liten lekkasje, men så lenge trykket viser over 1 bar (det samme hele tiden), så har nok ikke det noe å si. Jeg har et annet manometer, men hvordan får jeg sjekket om det jeg har er riktig?

Har det stått med 1 bar i 2 uker og i tillegg rett temperatur har du nok kullsyre, sånn er det med den saken.
Står fatet tilkoblet på 1 bar med åpen kran på gassflaska kan det vise 1 bar lenge selv om det er lekasje, men du vil bli fri for gass.

Er det mulig at det ikke blir mettet med en liten lekkasje, selv om trykk viser 1 bar?

Er det mulig at det ikke blir mettet med en liten lekkasje, selv om trykk viser 1 bar?

Hvis oppsettet og det du har gjort er prikk sånn du skisserer så lukter det litt lekk. Manometeret kan vise en bar, men hvis du har en liten lekk så siver det trykket bare ut, og du har fortsatt 1bar i systemet, uten at ølet blir mettet til riktig nivå. Jeg antar at det står tilkoblet og ingen kraner mellom co2 og fat er stengt.

Gå over med en sprayflaske med starsan og spray på koblinger, det begynner å piple hvis noe er lekk.

Piplet ikke. Litt vanskelig å se også, fordi Starsanet legger seg naturlig med bobler når det sprayes ut. Det beste er kanskje at jeg legger alt sammen i et badekar og sjekker for bobler? Slo også kranen av og på og trykket var det samme (ca 1,1 bar). Kanskje det er mettet like vel? Siden jeg ikke har gjort dette før. Det skummer jo når jeg heller rett ned på og ikke heller med skallet på hell.

Piplet ikke. Litt vanskelig å se også, fordi Starsanet legger seg naturlig med bobler når det sprayes ut. Det beste er kanskje at jeg legger alt sammen i et badekar og sjekker for bobler? Slo også kranen av og på og trykket var det samme (ca 1,1 bar). Kanskje det er mettet like vel? Siden jeg ikke har gjort dette før. Det skummer jo når jeg heller rett ned på og ikke heller med skallet på hell.

Du kan gjøre det og, men selv om starsanet legger seg med bobler så vokser boblene og sprekker hvis det er noe som er lekk.

Har du veldig mye skum i glasset når du tapper? Kan være at du mistolker litt og tror det ikke er karbonert hvis du får veldig mye skum. Får du altfor mye skum så er det der karboneringen din havner, altså at den blir frigjort fra ølet og manifesterer seg som overdrevent mye skum, og da er jo boblene ute av ølet..

nei, får bare skum når jeg tapper rett ned, og jeg får mindre skum enn ved helling fra flaske (som er naturlig karbonert). Kan det tenkes at de fleste av dere tapper med kran og da blir det lettere skum? Jeg har foreløpig bare en picnic-kran med en lang tynn slange (ca 2 m). Både lengden og den lille diameteren på slangen gjør jo at trykkfallet blir stort frem til glasset. Tappekran diameteren er mye større og slangen dit er kanskje også større? (eller er den typisk den samme som brukes til picknic-kranen?)

Det var voldsomt til spørsmål og lite egen fundering? Om du har karbonert med ett bar trykk og det ikke gir deg nok kullsyre, hva med å forsøke ett høyere trykk? Da vil mengden kullsyre i ølet øke. Er du ikke fornøyd med 1.0, prøv 1.4, er det for mye, ja da har du iterert deg frem til 1.2 eller der omkring.

nei, får bare skum når jeg tapper rett ned, og jeg får mindre skum enn ved helling fra flaske (som er naturlig karbonert). Kan det tenkes at de fleste av dere tapper med kran og da blir det lettere skum? Jeg har foreløpig bare en picnic-kran med en lang tynn slange (ca 2 m). Både lengden og den lille diameteren på slangen gjør jo at trykkfallet blir stort frem til glasset. Tappekran diameteren er mye større og slangen dit er kanskje også større? (eller er den typisk den samme som brukes til picknic-kranen?)

Hvis alt er tett, og du har karbonert lenge nok ved det trykket du oppgir så skal du ha kullsyre. Sorry, men du har spurt masse repeterende teskje spørsmål, og det virker faktisk som at du ikke leser alt av svar du får. Hvis du legger sammen to og to, så har du svaret ditt.

Sist redigert:
Selv med mine teskje spørsmål, klarte dere ikke å hjelpe meg. Jeg vil heller kalle det en nøyaktig beskrivelse av problemet. Jeg har gjort alt som folk tidligere her har sagt jeg skulle gjøre. 1 bar i 14 dager burde f. eks mette ølet. Hva er vitsen med å ha et forum, hvis det ikke er takhøyde nok til å la nybegynnere få spørre noen detaljerte spørsmål? Dere har alle vært der. Jeg kan Google og prøve og finne det ut, men forstår ikke helt hvordan det skal hjelpe. Hva med å heller svare på mine siste teorier om hva som kan være årsaken?

Selv med mine teskje spørsmål, klarte dere ikke å hjelpe meg. Jeg vil heller kalle det en nøyaktig beskrivelse av problemet. Jeg har gjort alt som folk tidligere her har sagt jeg skulle gjøre. 1 bar i 14 dager burde f. eks mette ølet. Hva er vitsen med å ha et forum, hvis det ikke er takhøyde nok til å la nybegynnere få spørre noen detaljerte spørsmål? Dere har alle vært der. Jeg kan Google og prøve og finne det ut, men forstår ikke helt hvordan det skal hjelpe. Hva med å heller svare på mine siste teorier om hva som kan være årsaken?

Men du har fått svar allerede, som sagt så virker det som at du ikke leser alle svarene du får. Det jeg mente med å legge sammen to og to. Det er helt topp at du spør, men du har fått svar på en del tidligere, og fått presentert sammenhengen i et fat-oppsett.Tidligere så mener jeg du har fått svar på slangelengde på øl-siden. Så hvis du legger sammen to og to, så vil du se at du skal ikke få skum med to meter slange 3/16", med mindre du har overkarbonert, eller suger luft på utgangssiden av fatet. Jeg vil jo ikke være frekk eller ufin, men virker som at du ikke tar med det du allerede har fått svar på i andre spørsmål, og spør på nytt igjen.

Jeg får liksom litt dårlig samvittighet av det jeg sier, men jeg er bare ærlig. Ikke slutt å spørre pga meg. Jeg trenger ikke klikke meg inn i tråden.. Spør, det er derfor forumet er her.

Sist redigert:
Ikkje vær redd for å spør. Me har alle starta med blanke ark.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Trykkfallet i slangen/rørene er hele poenget med en tappelinje. fattrykket rett på tappekranen er det samme som å lage en skumsprøyte.
Tapping med 3/16 rør på 2 meter skrått ned i glasset lager ikke skum m.m. ølet er for varmt eller overkarbonert, jeg er litt redd du med de tider og trykk du oppgir kan ha endt opp med overkarbonering og dermed øl som får pisket ut kullsyren og blir flatt med en gang.

Og, det er ikke vi som ikke klarer å hjelpe deg men du som ikke klarer å utnytte hjelpen for vi som har svart her har ihvertfall hatt system som fungerer de siste 15 år.

Tilbake
Topp