Fat og CO2

Ja, har to i kikkerten i Oslo Øst og begge selger maks 5 kg. Holder jo det også.

Får aldri nok gassflasker, bare å handle ;) Har selv 1 x 5kg og 2 x 2kg (alle ombygde brannslukkere) samt 1 x 2 kg kjøpt på BryggSelv. Alltid kjedelig å gå tom for gass, og det skjer alltid når det passer dårligst :)

(med 3 kegeratorer i tillegg er det greit å ha litt på lager)

Ja, har to i kikkerten i Oslo Øst og begge selger maks 5 kg. Holder jo det også.
Er makalaust hva du lurer på, ikke det att det er feil å lure seg på, men du vil jo ikke høre på det hva de som vet sier... du bare fyrer på med nye spørsmål om det du alt har fått svar på... ta deg tid til å lese hva som blir svart og rett ryggen og brygg øl.. er garantert ikke farlig

Dette må du vurdere opp mot tilgjengelighet og praktisk løsning hos deg.
Pexrør har mulighet for hurtigkoblingen John Guest (JG) hvis du ønsker det.
Vær og OBS på at rør (pex er halvstive) måles utvendig mens slanger måles innvendig, eller at alle mål er oppgitt.

Etter tvanfskarbonering er det ca 2 bar på fatet. Skal koble til CO2 igjen. Går utifra at jeg da må ha 2+ bar i slangen når jeg kobler til, for å unngå tilbakeslag? Har tilbakeslagsventil også.

Har tvangskarbonert 2 ganger (gjorde det andre gangen, fordi jeg sluttet med rullingen for tidlig den første gangen).

Fatet står nå i kjøleskapet på 3 grader på ca 2 bar. Går utifra at det er greit å lagre fatet med høyere trykk enn serveringstrykket (for om ikke ølet er blitt mettet, så vil det bli det). Eller bør jeg heller lagre det med serveringstrykk nå?

Har tvangskarbonert 2 ganger (gjorde det andre gangen, fordi jeg sluttet med rullingen for tidlig den første gangen).

Fatet står nå i kjøleskapet på 3 grader på ca 2 bar. Går utifra at det er greit å lagre fatet med høyere trykk enn serveringstrykket (for om ikke ølet er blitt mettet, så vil det bli det). Eller bør jeg heller lagre det med serveringstrykk nå?

dette resulterer i overkarbonering, bruk son sagt serveringstrykk så går det bra.
3 grader er voldsomt kalt for min del.

Hei. Tror jeg muligens har gjort en feil. Har alltid trodd at man slipper å tilsette sukker ved fylling på fat. Kan se ut som man normalt tilsetter halv mengde. Jeg tvangskarbonerte først ( 2 ganger), deretter stod det på 2 bar i 1 uke, og fortsatt ikke mye skum. Er det for sent å tilsette sukker nå?

Hei. Tror jeg muligens har gjort en feil. Har alltid trodd at man slipper å tilsette sukker ved fylling på fat. Kan se ut som man normalt tilsetter halv mengde. Jeg tvangskarbonerte først ( 2 ganger), deretter stod det på 2 bar i 1 uke, og fortsatt ikke mye skum. Er det for sent å tilsette sukker nå?

Så lenge du tvangs karbonerer skal du ikkje tilsette sukker. Du vil få eit søter øl vist du gjer det. Ved naturlig karbonering på fat skal fata stå varmt i ca 14 dager slik som med flasker

Sent from my iPhone using Tapatalk

Når du bruker sukker til karbonering på fat så bruker du Co2 trykk kunn for og få lokket på fatet til å "smelle" på plass så det deretter er tett etterhver som sukkeret gjærer ut og lager kullsyren du vil ha.

Tvangskarbonering betyr at co2 er tilkoblet så det er trykk på fatet hele tiden, og da med 2 bar i ca 3 dager er nok, en uke betyr at ølet ditt skulle være noe overkarbonert, jeg synes ikke alt du "sier" stemmer helt.

Sist redigert:
Så lenge du tvangs karbonerer skal du ikkje tilsette sukker. Du vil få eit søter øl vist du gjer det. Ved naturlig karbonering på fat skal fata stå varmt i ca 14 dager slik som med flasker

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok. Men hvorfor brukes bare halv sukkermengde ved naturlig karnonering på fat?

Tilbake
Topp