Fat og CO2

Ser du skriver "legge" i kjøleskap. La fatet stå, det blir litt bunnfall over tid.
Mitt forslag til løsning av plassproblemet: Sett fatet du vil bruke først i kjøleskap med påkobla CO2. Rist gjerne inn gass på høyere trykk først, men ikke helt opp der du skal være (som foreslått over).
Så bruker du sukker til å karbonere det andre fatet, i romtemperatur. Skulle være ferdig karbonert før det andre er tomt, om du ikke inviterer for mange til prøvesmak..

Om du er interessert så har jeg et fat, regulator og 2kg's flaske på Langhus (til salgs). Kan vise deg det du lurer på på kjøpet :p

Du kan også vurdere å skaffe deg dette
c911feb476b60da123bac05d28339218.jpg

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

ja, kan det, men da må jeg sannsynligvis kjøpe mindre CO2-flaske (2 kg istedenfor 4 kg) for å få plass til flasken inni kjøleskapet og det koster jo det samme å fylle disse, så jeg tenkte det var best å kjøpe 2 kg. Men det kan jo hende det er plass. Usikker, men kan jo sjekke dette.

Hva med å tvangskarbonere fater som skal lagres? Rulle i 1 min på 3 bar, koble det fra og sette det frakoblet i kjøleskapet. Når du da skal bytte fat trenger dette fater et par dager tilkoblet for å nå rett karbonering. Om en er desperat i disse dagene kan en fint drikke av det og.

Ja, det var det jeg tenkte. Men når vet jeg når det er rett karbonert? Er det når trykket begynner å øke?

Hvor lenge varer en 2 kg CO2? Ville helst at en 4 kg, men må måle først om jeg får plass. Forskjellen i diameter er 3,5 cm, så jeg får vel sannsynligvis plass da.

Det er kun smaksprøver som kan indikere at det er ferdig. Om du har 2 uker tilgjengelig for karbonering er dette også en garanti for at det er ferdig. Om smaksprøven bare er skum er det for høyt karbonert.
Vanskelig å si hvor lenge 2kg varer da det er andre prosesser som også bruker gass, som flushing av fat. Dette erfarer du. Jeg bruker 6 til 12 mnd på en 6 kg.

ok
Det er kun smaksprøver som kan indikere at det er ferdig. Om du har 2 uker tilgjengelig for karbonering er dette også en garanti for at det er ferdig. Om smaksprøven bare er skum er det for høyt karbonert.
Vanskelig å si hvor lenge 2kg varer da det er andre prosesser som også bruker gass, som flushing av fat. Dette erfarer du. Jeg bruker 6 til 12 mnd på en 6 kg.
ok, men om den er for høyt karbonert, hva gjør du da?

det kan og se for høyt karbonert hvis tappetrykket er høyt, hvis slangene er for korte, hvis det er for varmt i ølet eller tappelinjen

Ja, det var det jeg tenkte. Men når vet jeg når det er rett karbonert? Er det når trykket begynner å øke?

Hvor lenge varer en 2 kg CO2? Ville helst at en 4 kg, men må måle først om jeg får plass. Forskjellen i diameter er 3,5 cm, så jeg får vel sannsynligvis plass da.
Da jeg brukte 425gram flaske så var det litt over 3 fat,og måten jeg brukte var å sette på 1bar og la det stå.Brukte co2 for å tømme for luft også

Bør jeg kjøpe CO2 regulator med kran? Ser det selges både med og uten kran. Litt usikker hva kranen gjør i tillegg til regulator funsksjonen.

Vi regulerer ikke gasstrøm, kunn trykk.
En kran stenger for gassen og er da siokkerhet for at gass ikke strømmer ut ved lekasje.

gassforbruket er pr fat:

karbonering vol 1,5 (økning fra gjæring) x 18 liter x egenvekt 2 = 54 gram
tømming fat 18 liter x egenvekt 2 = 36 gram
sum 90 gram
flushing fat før fylling (vi er mange som ikke gjør det) nye 36 gram
sum 126 gram

Tenkte å kjøpe en 4kg CO2 flaske. Noen som kan anbefale et sted jeg kan kjøpe en større enn det ? 6 kg, 8 kg, 10 kg. Hvor får jeg kjøpt dette med riktige koblinger?

http://bratberger.no/corneliusfat-og-co2-olet/

Grei artikkel om emnet. Nevnerogså "ønsket metningstrykk". Utifra svarene her, så må jeg smake meg frem til dette. Det er ingen annen måte. Eller er dette når vi har oppnådd riktig trykk for øltypen (hver øl type har forskjellig metningstrykk)? Denn eprosessen tar tydligvis litt tid.

Tilbake
Topp