Fat og CO2

Ok. Først nå, ser det ut som at Odvar har løsningen på problemet mitt. Det er ikke innlysende for en nybegynner å vite at overkarbonering fører til flatt øl. Det er det absolutt ikke. Hadde dette blitt forklart tidligere, så hadde det ble løst mye tidligere. Om noen forklarte denne sammenhengen. Jeg trodde jeg bare risikerte for mye skum ved overkarbonering, men det er altså det motsatte. Takk for all hjelp.
 
Sist redigert:
Ok. Først nå, ser det ut som at Odvar har løsningen på problemet mitt. Det er ikke innlysende for en nybegynner å vite at overkarbonering fører til flatt øl. Det er det absolutt ikke. Hadde dette blitt forklart tidligere, så hadde det ble løst mye tidligere. Om noen forklarte denne sammenhengen. Jeg trodde jeg bare risikerte for mye skum ved overkarbonering, men det er altså det motsatte. Takk for all hjelp.

Post #71 som jeg skrev..
 
OK, du skrev: "Har du veldig mye skum i glasset når du tapper? Kan være at du mistolker litt og tror det ikke er karbonert hvis du får veldig mye skum. Får du altfor mye skum så er det der karboneringen din havner, altså at den blir frigjort fra ølet og manifesterer seg som overdrevent mye skum, og da er jo boblene ute av ølet.." Og jeg svarte at jeg ikke hadde skum i det hele tatt....

Så svarte Odvar "Tapping med 3/16 rør på 2 meter skrått ned i glasset lager ikke skum m.m. ølet er for varmt eller overkarbonert, jeg er litt redd du med de tider og trykk du oppgir kan ha endt opp med overkarbonering og dermed øl som får pisket ut kullsyren og blir flatt med en gang.". Jeg la for mye vekt på det siste utsagnet om "pisking av kullsyre slik at det blir flatt", men han mente jo det samme som deg, selv om jeg hadde skrevet at jeg ikke hadde skum.

Jeg har flere ganger skrevet her at jeg ikke har skum i det hele tatt. Dermed er det vel bare lekkasje-teorien som står igjen, som dere også trodde. I et annet forum har de en teori om at det lekker ved høyt trykk og at manometeret ikke viste riktig etterpå. Dermed karbonerte jeg ikke på 1 bar i 1 uke som jeg trodde (kanskje det var 0,5 bar, hvem vet). De foreslo derfor å vente CO2, sette det på 12 psi (0,8 bar) i 1 uke. Så det er hva jeg gjør nå. Etter det skal jeg flytte alt i et badekar og sjekke for bobler når jeg drar opp trykket til 2-2,5 bar (som var det jeg tvangsrkarbonerte med).
 
1 bar i 1 uke skulle gi deg merkbart med kullsyre så da kan du ikke hatt en bar som tyder på manometerfeill heller enn lekasje.
Vet ikke hvor stro co2 flaske du hadde men med lekasje som hindrer co2 opptaket burde du være fri eller nesten fri for co2.
 
ja, jeg heller også mot det. En kombinasjon, fordi jeg kjøpte dette brukt, og nåla på flaske-trykket beveget seg ikke, så jeg kjøpte nytt manometer og skrudde på forskriftsmessig med gjengetape (så video hvordan dette skal gjøres). Likevel, kan det jo ha skjedd en lekkasje her. Skal legge alt i vann når jeg får tid for å sjekk etter CO2-bobler i vannet fra manometer og CO2-slangen. Det andre fatet mitt med CO" var det ingen problemer med, ble flott karbonert på 1 bar på 1 uke.
 
Ikke legg ting som ikke skal være i vann, i vann da. Star-san metoden funker greit. Hvis boblene ikke vokser og sprekker så har du ikke lekk. Du ser det veldig tydlig faktisk hvis det er lekk. Splitter, ball-locks etc kan du greit legge i vann. Men ble ikke dette løst ref innlegg #81?
 
ok, hvis manometeret ikke tåler vann, så kan jeg jo ikke det. Star-san boblene er små, så vanskelig å se om de vokser.
Trodde det ble løst i #81, men så skrev jeg en kommentar under om hvorfor jeg trodde det. Både Odvar og du sier jo at jeg må ha skum ved overkarbonert øl. Dermed heller jeg til lekkasje eller feil på manometeret. Om 1 uke har vi svaret om det hjalp (har purget og satt nytt trykk på 1 bar).
 
Som Miguel skriver, du VET om du har lekasje med starsan, det "prumper" veldig ekstra, du både ser og hører det på boblene. Been there done that :D
 
Tilbake
Topp