Fat som er større enn 19L?

Haakon

Norbrygg-medlem
Noen som har gode løsninger/måter å fate mer enn 19 L øl? De fleste batcher er 25L som skal fates og har til nå brukt et 19L cornelius og et mindre. Dette er sløsing med co2 koblingspunkt, mer å rengjøre osv. Noen som vet om fatløsninger som tar 25L? Garantert noen av dere andre som har hatt samme utfordringen:) Gidder ikke å fate 18L og flaskekarbonere det som er til overs fra karet.

Takker for innspill
 
Noen som har gode løsninger/måter å fate mer enn 19 L øl? De fleste batcher er 25L som skal fates og har til nå brukt et 19L cornelius og et mindre. Dette er sløsing med co2 koblingspunkt, mer å rengjøre osv. Noen som vet om fatløsninger som tar 25L? Garantert noen av dere andre som har hatt samme utfordringen:) Gidder ikke å fate 18L og flaskekarbonere det som er til overs fra karet.

Takker for innspill

Ikke brygg kit, skaler til 19L, eller kjøp 6L fat som en sidevogn, hvis du absolutt ikke vil flaske.
 
Takk for svar:) Brygger ikke kit. Kjører 19L + sidevogn allerede. Tar mye plass i kjøleskapet med 2 fat pr batch så lurer på om noen har pønsket ut noen andre løsninger?
 
30 liters fat av "bryggeritypen".
olbrygging.no selger nye 10, 30 og 50 liters fat av den typen. Sikkert andre også.
30-literne koster en drøy tusenlapp. Har et par som jeg hovedsakelig bruker til gjæringskar men også til å lagre og servere øl. Perfekte for lagring/modning av en batch lagerøl. Fatkoplingene er mye dyrere enn for Corneliusfat men du trenger strengt tatt ikke så mange. Jeg har bare en og den er komplettert med overganger til ball lock-koblinger så jeg kan bruke samme utstyr for gass inn og øl ut som til Corneliusfatene. Noen som begynner fra scratch og ikke allerede har investert i Corneliusfat og utstyr til disse trenger jo ikke disse overgangene. Slike fat kan jo også fås brukte og billigere av og til på f.eks finn. Da dreier det seg vel stort sett om bryggerifat som er fått, funnet, stjålet eller kjøpt fri for panten. De har mye mindre åpning enn Corneliusfatene så du får ikke inn noen hånd eller børste for rengjøring. Også umulig å se om de er ordentlig rene inni. Varmt vann, tid og sterke vaskemidler har fungert godt for meg.
 
.. men ang. plass i kjøleskap er bryggerifatene håpløse. Funker godt på kjølerom men jeg vet faktisk ikke om et slikt fat får plass i et kjøleskap som tar tre fire Corneliusfat..
 
Hva med 2x12L fat? Plasser de oppå hverandre, så tar det vel ikke mye mer plass enn et 19L? Eneste minuset er prisen per fat.
 
.. men ang. plass i kjøleskap er bryggerifatene håpløse. Funker godt på kjølerom men jeg vet faktisk ikke om et slikt fat får plass i et kjøleskap som tar tre fire Corneliusfat..
Det gjør de, de er 41 cm i diamater og går inn i de fleste kjøleskap, jeg har ett moderne kombiskap, der går det inn mens i ett mindre gammel Zanussi går det ikke.
 
Tilbake
Topp