Feil på hydrometer?

Glenn

Norbrygg-medlem
Hvor bra er egentlig hydrometerne på bryggesjappene? Igår hadde jeg SG 1.040 før kok på 27 liter vørter.
Beregnet volum på 21,5 liter og 1.050. Men etter 60 minutter hadde jeg SG 1.044 på  21.5 liter. Kokte ned til 19 liter og nådde da 1.050 men usikker på om dette stemmer. Kalkulatoren sier iallfall noe annet. Tips til korrekte målinger av SG mottas med takk. Jeg har brukt kalkulator på brewersfriend til beregning av hydrometermåling ved temperatur over 20 gr. Hydrometeret er nesten nytt.

Når du måler på annet enn 20 grader finnes mange potensielle feilkilder. Du kan også "kalibrere" hydrometeret ditt ved å sjekke om det nuller med vann på 20 grader. Dersom ikke, har du en feilprosent å ta hensyn til, i tillegg til en potensiell feilprosent på termometeret ditt før du regner om. Det kan hope seg opp til ganske feil avlesninger til slutt.

Det er nok målefeil eller omregningsfeil (for eksempel at temperaturen i måleglasset ikke var det du trodde det var når du leste av resultatet). Et hydrometer kan alltids være feil ved at lappen inni har flyttet seg, slik at man får en offset på måleresultatet fra hva det egentlig skal være – dette kan du sjekke ved å måle rent vann på 20 grader, som skal gi SG på 1,000. Men forutsatt at det er like stor avstand mellom strekene i hydrometeret, vil det du beskriver bryte fysikkens lover, og da kan man være ganske sikker på at man har gjort noe feil et sted. ;)

For det første er den målte tetthetsendringen fra 21,5 til 19 liter større enn den fra 27 til 21,5 liter. Det er ikke mulig. For det andre er den overveldende brorpart av det som fordamper i kokingen rent vann, noe som vil si at sukkerets (og eventuelt andre tings) bidrag til tettheten øker proporsjonalt med volumtapet. Dette kan formuleres som at forholdet mellom volum før og volum etter kok er lik forholdet mellom "gravity points" (1-SG) etter og gravity points før kok; halverer du volumet dobler du gravity points. Mer presist: gravity points etter kok = (volum før kok/volum etter kok)*gravity points før kok.

Hvis du ser på tallene du har, så vil du se at endringen i SG fra 21,5 liter til 19 liter klaffer veldig godt med dette. Så da kan vi trygt anta at du i det minste har målt disse verdiene på samme temperatur. Endringen du har målt fra 27 til 21,5 liter derimot, stemmer ikke i det hele tatt. Siden den verdien på 1,040 sannsynligvis er målt på en annen temperatur enn de andre, kan det bety at termometeret ditt ikke er til å stole på og har en større feilvisning på den ene av disse temperaturene enn den andre; at du leste av termometeret feil; at temperaturen i måleglasset endret seg mellom temperaturmåling og SG-måling; at du leste av hydrometeret feil; eller at utregningen for temperaturkompensasjon var feil.

Det kan jo være så enkelt som at vørteren før kok ikke har vært ordentlig blanda, væsken fra skyllinga ligger over første avrenning, og at du derfor har forskjellig tetthet forskjellige steder i vørteren.

Oechslevektene du får kjøpt på bryggebutikkene kan være unøytaktige, men jeg holder en knapp på temperaturen. Formlene for temperaturkorrigering er ikke nøyaktige og bør helst ikke brukes for å justere mer enn noen få grader.

Refraktometer er veldig praktisk og lettvint. Men synes de ofte gir tildels ganske avvikende avlesninger i forhold til et hydrometer.
Kan feks lese av 1.045 på refraktometeret mens hydrometret viser 1.053. Begge er kalibrert og kontrollert i forhold til rent vann.
Nå har jeg et rimelig et fra Ebay, men mulig de til 3x prisen i norske butikker er bedre?
Stoler ihvertfall mer på hydrometret mitt....

Hvor nøyatig er et hydrometeret ?
Antar det er støpt etter ca. mål, lastet med ca. vekt mens skalaen er den samme uansett, blir det isåfall mer nøyakti enn et refractometer ?

:redigert skrivefeil

Putre skrev:
Stoler ihvertfall mer på hydrometret mitt....

Hvorfor det?

Har du et såpass stort avvik i målingene, ville jeg forsøke å finne ut hvor feilen ligger. For eksempel kan du lage en sukkerlake med kjent sukkerinnhold, måle et vørterøl med kjent styrke eller på annen måte forsøke å finne et referansepunkt.

Nei, hvorfor jeg stoler mer på hydrometret mitt..... Bare blitt sånn. Har sjekket med 3 forskjellige hydrometer og alle viser mer eller mindre samme verdi, mens refractometret stort sett alltid viser 7-8 punkter mindre. Også målt etpar ferdig gjæra med rf-meteret til 1.001, og det syntes jeg har vært noe usannsynlig... Hydrometret viser rett i underkant av 10.
Men hvis noen kan forklare meg hvordan jeg kan lage en sukkerlake der jeg vet verdien slik at jeg kan få kontrollmålt, sier jeg takk takk :)

Jeg har hydrometer fra europris og et refraktometer jeg kjøpte fra bryggselv med sånn ATC (automatisk temperatur korreksjons greier) Sikkert made in china begge to, men de fungerer utmerket begge to. Men den tiden da jeg bare hadde hydrometer og skulle måle underveis fikk jeg selv mange rare målinger, jeg måtte kjøle vørter ned til ca 20 grader før jeg fikk stabile målinger. Det kan jo ta sin tid og derfor kjøpte jeg refraktometer og angrer ikke. Noen få dråper på prismen og den kjøler seg ned til riktig temp nesten umiddelbart siden mengdene er så små. Refraktometer må holde romtemperatur (ca 20 grader) selv. Her har jeg helt stabile målinger og bruker nå kun refraktometer, også for å måle SG før gjæring. Før målte jeg vørter med både hydrometer og refraktometer før gjæring, men disse målingene er helt like så jeg bruker nå kun refraktometeret. Hydrometeret bruker jeg kun under gjæring og for å måle FG. Har enda ikke prøvd meg på omregningene for å måle vørter som er under gjæring med refratometer.

Det jeg sliter med på refraktometeret er at jeg ved kalibrering med vann får en klar og tydelig skillelinje å lese av, mens med vørter er den uklar og strekker seg over 2-4 punkter. Noen med andre erfaringer?

Det er helt normalt. I vørter er det flere stoffer, som påvirker brytningsindeksen og du får ikke noen klar linje.

Tilbake
Topp