Problem: Ølet smaker friskt og godt når jeg tømmer det i munnen, men etter jeg har svelget kjenner jeg en fet følelse bak i ganen/halsen og på tunga. Denne vedvarer når man prøver å bælme i seg tre-fire kjefter av ølet. Jeg tenker diacetyl, og har lest litt om det. Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å kjenne noen smørsmak. Jeg varmet til og med opp ølet og døtta nesa nedi for å prøve å kjenne det, men ingenting.
Ølet er en Blonde med 4 kg pale, 200 gr Crystal og 200 gr. hvete. Det er gjæret med en pakke Wyeast 1056, i et rom som ble 25-27 grader i en finværsperiode. Det sto i karet i 12 dager før jeg tilsatte sukker i eget kar og flasket. Det har stått på flaske i 6 dager. I dag satte jeg en flaske i kjøleskapet et par timer, og så prøvesmakte jeg.
Så: Kan dette reddes? Og hva er det jeg redder det fra?
Ølet er en Blonde med 4 kg pale, 200 gr Crystal og 200 gr. hvete. Det er gjæret med en pakke Wyeast 1056, i et rom som ble 25-27 grader i en finværsperiode. Det sto i karet i 12 dager før jeg tilsatte sukker i eget kar og flasket. Det har stått på flaske i 6 dager. I dag satte jeg en flaske i kjøleskapet et par timer, og så prøvesmakte jeg.
Så: Kan dette reddes? Og hva er det jeg redder det fra?