Fet kjeftfølelse, hva skjer?

ErikG

Problem: Ølet smaker friskt og godt når jeg tømmer det i munnen, men etter jeg har svelget kjenner jeg en fet følelse bak i ganen/halsen og på tunga. Denne vedvarer når man prøver å bælme i seg tre-fire kjefter av ølet. Jeg tenker diacetyl, og har lest litt om det. Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å kjenne noen smørsmak. Jeg varmet til og med opp ølet og døtta nesa nedi for å prøve å kjenne det, men ingenting.

Ølet er en Blonde med 4 kg pale, 200 gr Crystal og 200 gr. hvete. Det er gjæret med en pakke Wyeast 1056, i et rom som ble 25-27 grader i en finværsperiode. Det sto i karet i 12 dager før jeg tilsatte sukker i eget kar og flasket. Det har stått på flaske i 6 dager. I dag satte jeg en flaske i kjøleskapet et par timer, og så prøvesmakte jeg.

Så: Kan dette reddes? Og hva er det jeg redder det fra?

Problem: Ølet smaker friskt og godt når jeg tømmer det i munnen, men etter jeg har svelget kjenner jeg en fet følelse bak i ganen/halsen og på tunga. Denne vedvarer når man prøver å bælme i seg tre-fire kjefter av ølet. Jeg tenker diacetyl, og har lest litt om det. Men jeg klarer ikke for mitt bare liv å kjenne noen smørsmak. Jeg varmet til og med opp ølet og døtta nesa nedi for å prøve å kjenne det, men ingenting.

Ølet er en Blonde med 4 kg pale, 200 gr Crystal og 200 gr. hvete. Det er gjæret med en pakke Wyeast 1056, i et rom som ble 25-27 grader i en finværsperiode. Det sto i karet i 12 dager før jeg tilsatte sukker i eget kar og flasket. Det har stått på flaske i 6 dager. I dag satte jeg en flaske i kjøleskapet et par timer, og så prøvesmakte jeg.

Så: Kan dette reddes? Og hva er det jeg redder det fra?

Diacetyl, formally a “vicinal diketone” known as 2,3-butanedione, is a natural by-product of fermentation. It is detectable in beer at concentrations as low as fifty parts per billion. At low levels, it gives beer a slick mouthfeel; at higher levels, the flavor becomes buttery

Så tydelig at i lave mengder så føles det det oljete (slick) uten å ha smørsmak

Jess, nå snakker vi! Takk skal du ha! (Jeg er ikke glad for å ha usmak, jeg er glad for å vite litt mer om hva det er)

Jeg har lest litt mer, og det er ikke helt umulig såvidt jeg forstår - å heve temperaturen på flaskene litt, riste opp gjæra og håpe at den rydder opp etter seg. Har dere tro på dette?

Det er lurt å starte gjæringen på en snillere temperatur og heller la den stige litt mot slutten før du eventuelt coldcrasher.

Ja, denne episoden gjorde at jeg ordnet med stc-1000 og kjøleskap for å kunne ha litt kontroll. Man blir litt hjelpeløs når temperaturen i rommet er 26 grader selv om vinduene står oppe!

Stemmer det, men høy temperatur i starten av gjæringen forårsaker fort diacetyl (som jeg har fått merke noen ganger for mye). Som Kintii sier bør man starte litt lavt og heller la temperaturen stige litt etterhvert.

Tilbake
Topp