FG 1020.. å den vil ikke mere ned.. hva gjør jeg?

kim

Hei.
  Jeg er en nybegynner som holder på med mitt første brygg.. Føler jeg har gjort alt riktig, men på en eller annen måte så virker det som FG har stoppet opp på litt over 1020.
Hva kan jeg gjøre for å få den ned til tappestatus? Den har stått å gjæret nå i 12 dager. I følge instruksjonene skulle den være ferdig gjæret etter 1 uke. Kan jeg ha fått for lite gjær? Målte mengden gjær jeg brukte å det var ca 9 gram. noe jeg syntes virket litt lite for 25liter øl.

Håper noen kan hjelpe meg, før jeg heller ut alt å starter på nytt igjen.

Har forresten fått tilbud om å kjøpe corneliusfat osv... Men vet liksom ikke om jeg skal investere i det før jeg vet at jeg kommer til å klare dette.. :/

Mvh
Kim

Hei,

det er stodestore muligheter for at ølen er ferdig og at ingenting er galt.

Hva var OG?

Brygget du med ekstrakt eller all-grain?

Hvis all-grain: Hva var mesketemperaturen?

Hvis ekstrakt: Hva slags ekstrakt brukte du?

Hadde du mye spesialmalt?

[edit: trykkleif]

Hei,

Jeg kjøpte denne her pakken http://www.olbrygging.no/ol-butikken/index.php?route=product/product&product_id=52

Brygget med førsteklasses lys maltekstrakt fra Harboes bryggeri i Danmark.
pluss at jeg tilsatte 0,5 kg sukker som jeg kokte opp med ekstrakten for å få den litt sterkere.
Siden jeg er litt noob, glemte jeg å måle OG :/ noe jeg skal huske på til neste gang.

Prøvde å lese på det andre foruminnlegget du henviste meg til, men ble ikke så mye klokere av det :/

Tusen takk for ekstremt raskt svar.

mvh
Kim

kim skrev:
Den har stått å gjæret nå i 12 dager. I følge instruksjonene skulle den være ferdig gjæret etter 1 uke.
Har forresten fått tilbud om å kjøpe Corneliusfat osv... Men vet liksom ikke om jeg skal investere i det før jeg vet at jeg kommer til å klare dette.. :/

det som er vanlig er å la det stå 14 dager
du vil få det til. kanskje ikke første blir superbra men du vil få det til
corneliusfat er en kjempelur investering. da får du mer tid til brygging istedet for flaskefylling/vasking

Ok, da lar jeg det stå til Lørdag så tapper jeg det da, å så får jeg vel satse på at fatene blir en god investering :)

Tilbake
Topp