FG synker ved lagring.

Mc.

Norbrygg-medlem
Er det noen som har målt sukkerinnholdet i ølet etter det har stått lagret noen uker/måneder?
Det gjelder øl som har vært lagret på flaske.
I fjor målte jeg en dropp på typisk 4 poeng av de 12 øltypene jeg målte. Et par hadde en dropp på 8 poeng. Kun 2 hadde samme FG.
Infeksjon tenker sikkert mange. Jeg aner ikke. Ingen stygg lukt eller fontener. Muligens litt syrligere og litt mer karbonert hos enkelte.
Men spørsmålet er ikke om det er infeksjon eller ikke.
Jeg lurer først og fremst på om noen har gjort det samme som meg.
Målt FG i ølet etter en tids lagring. Og hva resultatet har.
Øl på fat har jeg ingen erfaring med.

Bare på en overkarbonert God Jul
den hadde sunket med 5 -6 poeng såvidt jeg husker,
men ikke infeksjon

• Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg åpnet en lys belgier i går som jeg hadde glemt jeg hadde. Har stått flere måneder på flaske. Den var høyere karbonert enn de jeg drakk for noen måneder siden. Den smakte fortreffelig, så jeg antar den rett og slett har fortsatt å gjære litt.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Når gjæren spisert karbonerings sukkeret synker SG naturlig 2 -3 poeng
Et SG dropp på 5 -6 poeng vil gi ganske kraftig overkarbonering

Hmm, synker det i forhold til målt OG før tapping? Tilsatt sukker vil jo øke OG for så å bli spist av gjæren. Skulle tro det kom ut i null bortsett fra alkoholnivået som øker litt.

Vi hadde noen øl i fjor som var overkarbonert og skummet over. Målte da SG på de ølene vi hadde stående. Noen av disse hadde da falt 4 poeng fra 1,014 ned til 1,010. Men noen andre øl vi hadde brygget litt tidligere var helt fine og var på samme nivå som FG. Konklusjonen vår var at vi har fått en infeksjon i noen av våre øl etter en viss dato. Antagelig av villgjær eller muligens en saisongjær som vi brukte ved en anledning i den perioden. Etter det har vi kjørt vask og desinfisering med både klor og starsan. Antagelig har vi brukt en tappestang eller slange som var forurenset.

Ja ett eller annet er det nå som knasker i seg sukker. Kunne tenkt meg å vite hvor vanlig dette er blant hjemmebryggere.

I og med at vi hadde noen som var helt fine og noen som hadde falt så er vår konklusjon at det skyldes slurvete renhold. Dette vàr øl som var 2-6 måneder gamle.

Vasket ned og kloret alt 2 ganger i bryggerommet en gang for å ta knekken på ev villgjær o.l. Men noen av ølene et brygget etter dette. Malt hans oppi pose utenfor bryggerommet. Klorer gjæringskaret og demonterer og vasker/tørker utstyr. Så starsan på bryggedagen. Flasker skylles med en gang de er tømt. Legges i kaustikksoda ett døgn eller flere før det ristes godt og så skylles med vann 4 ganger. Starsan på tappedagen.

Tilbake
Topp