Filtrering av vørter med Brew In A Bag metoden.

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Brygget med 50/50 malt og ekstrat med BIAB metoden for første gang forige helg, syntes det ble litt mye grums etter endte mesking. Neste gang har jeg tenkt og brygge All Grain, og ettersom jeg har kran på kjelen min og meskeposen henger fra kantene på kjelen lurer jeg på om jeg skal prøve og hele ut vørteren via kranen etter endt mesking for så å helle dette tilbake i kjelen og "filtrere" det gjennom malten. Håper og oppnå litt av det dere som mesker i kjølebag gjør.
Noen som har prøvd dette? Synspunkter?
 
Jeg bruker også BIAB metoden, all grain. Siler ikke vørteren etter kok, men slutter å tømme ut av kjelen når det begynner å bli tykkere konsistens, sånn omtrent. Fungerer helt fint synes jeg.
 
Ok, tømmer du ved å helle på kjelen eller via kran?

Når jeg skulle ha vørter over i gjæringskarret satte jeg kjelen på vaskemaskinen og åpnet kranen, satte gjæringskarret på gulvet slik at vørteren ble oksydert idet den traff gjæringskarret. Ganske mye trykk i begynnelsen så mulig endel trub har blitt med pga av det.
 
Jeg tømmer fra kjelen ja. Fra kranen på den hyttekjelen jeg har går det tregt, og det ville tatt en evighet. Setter deretter gjæringskaret til kjøling i badekaret, og det bunnfeller godt ila. den tiden det tar å kjøle ned. Sikkert ikke optimalt, men det fungerer greit nok for meg.
 
Tilbake
Topp