Finnes det god tørrgjær for saison?

Den er ganske heftig. Lurer på om ikke @MortenSickel hadde et innlegg om det i en tråd? Lurt å bruke blowoff om headspace er litt knapt.
Jeg har laget et par ting med BE-134 i det siste - Kinns Kveldsbris og Holmentoppens Saison in the sun. Ingen av gangene har jeg hatt gjær som har prøvd å stikke av, men den har vært rimelig kjapp - utgjæret på ca en uke. (Tenkte på det forleden, jeg har bare hatt en eneste gang gjæren har vært på full fart ut av gjærlåsen, da jeg lagde mitt første ekstraktbrygg, MJs American Ipa - har kanskje pleid å ha større headspace i gjærbøtta etter det)
 
Ser ingenting i oppskriften om vannjustering annet enn syremalten.

Jeg har ikke mye erfaring med vannjustering. Brewfather sier at jeg trenger 6 gram kalsiumklorid, 6,2 gram kalsiumsulfat og 5,5 gram magnesiumsulfat til denne øla. Er det mye eller lite? PH før justering er beregnet til 5,6 og 5,3 etter justering.
 
Ser ingenting i oppskriften om vannjustering annet enn syremalten.

Jeg har ikke mye erfaring med vannjustering. Brewfather sier at jeg trenger 6 gram kalsiumklorid, 6,2 gram kalsiumsulfat og 5,5 gram magnesiumsulfat til denne øla. Er det mye eller lite? PH før justering er beregnet til 5,6 og 5,3 etter justering.
Jeg tilhører nok dem som mener at vannjustering er litt overvurdert. Setter sjelden opp mineraltilsetninger i oppskriftene fordi de bør tilpasses den enkeltes bryggevann for at det skal bli riktig. Om man ikke har lagt inn egne verdier i en kalkulator bør man være forsiktig – og i det minste ha en idé om hva man vil oppnå. Bruker ikke Brewfather selv, og kan egentlig ikke kommentere verdiene. Men generelt bruker man sulfater for å fremme bitterhet – og klorid for maltpreg. Litt som i mat: Salt fungerer som en smaksforsterker.
 
Har lagt inn vannprofilen fra vannverket i brewfather, standard mineralfattig norsk vann. Tror kanskje jeg brygger uten å tilsette noe mer også kan jeg heller vurdere når ølet er ferdig om det er noe som mangler.
 
I et hjemmebryggeroppsett vil som regel ikke gjæringstemperaturen stige så veldig mange grader pga. varmeutviklingen fra gjæren, så derfor kan det være greit å ha en varmekilde med termostat. Som nevnt er en Inkbird et godt hjelpemiddel. Det kan være lurt å gjære i et lukket kammer der grunntemperaturen er lavere enn gjæringstemperaturen. Da sørger romtemperaturen og termostaten for at temperaturen ikke går ukontrollert høyt. Et typisk gjæringsforløp for saison i f.eks. et kjøleskap som står i en kjeller vil være 3-4 dager på 20 grader. Kanskje vil ikke varmekilden slå seg på nevneverdig under denne stormgjæringen. Så setter man kanskje opp til 22 grader et par døgn. Nå vil termostaten helt sikkert slå inn. Så videre til 24 noen døgn, og opp til 26 mot slutten. Det er m.a.o. ikke et mål å få opp temperaturen til maks før mot slutten. Når det er sagt, så har ulike bryggere ulike fremgangsmåter – og det går nok også fint an å gjære flatt på 24 grader i f.eks. 14 døgn. Min teori er at fenolproduksjonen kanskje vil være høyere om man gjærer varmt helt fra starten, men det er ikke noe jeg har testet eller undersøkt spesielt nøye.

Vil ikke det meste av gjæringen være over iløpet av 3-4 dager på 20 grader? Om den oppfører seg som annen gjær.

Ser ikke for meg at det er mange SG poeng igjen når temperaturen skal økes. Utvikles det fremdeles saison preg helt i slutten av gjæringen?

Takk for hjelpen og alle svarene deres!
 
Vil ikke det meste av gjæringen være over iløpet av 3-4 dager på 20 grader? Om den oppfører seg som annen gjær.

Ser ikke for meg at det er mange SG poeng igjen når temperaturen skal økes. Utvikles det fremdeles saison preg helt i slutten av gjæringen?

Takk for hjelpen og alle svarene deres!
Saisongjær oppfører seg ikke alltid akkurat som annen gjær. Bl.a. bruker de typene jeg har brukt urimelig lang tid på å gjøre seg helt ferdig.

Estere er forbindelser mellom en alkohol og en syre, om jeg ikke husker feil. Og de høyere alkoholene dannes tidlig i gjæringsforløpet, mens esterne dannes seinere. Men akkurat når tør jeg ikke si noe om.
 
Dere som har brygget med BE-134, har dere notert OG og FG? Er interessert i hvilken utgjæring dere fikk da jeg sitter med en utgjæring på 96,4% Litt over 89-93% som Fermentis oppgir.
 
Dere som har brygget med BE-134, har dere notert OG og FG? Er interessert i hvilken utgjæring dere fikk da jeg sitter med en utgjæring på 96,4% Litt over 89-93% som Fermentis oppgir.
Sist jeg brukte den gikk det fra 1043 til 1003, så det blir også over 90%
 
Jeg tilhører nok dem som mener at vannjustering er litt overvurdert. Setter sjelden opp mineraltilsetninger i oppskriftene fordi de bør tilpasses den enkeltes bryggevann for at det skal bli riktig. Om man ikke har lagt inn egne verdier i en kalkulator bør man være forsiktig – og i det minste ha en idé om hva man vil oppnå. Bruker ikke Brewfather selv, og kan egentlig ikke kommentere verdiene. Men generelt bruker man sulfater for å fremme bitterhet – og klorid for maltpreg. Litt som i mat: Salt fungerer som en smaksforsterker.
Jeg er enig i at vannjustering ikke er noe man drive med for å godt øl - og det er i alle fall meningsløst å bli veldig opptatt av nøyaktige verdier. På den annen side så er elementær vannjustering latterlig enkelt, billig og lite arbeidskrevende, så det er liten grunn til ikke å utnytte det potensialet som ligger der til å gjøre ølet litt bedre/litt mer som man vil ha det. Parallellen til mat er ikke så dum; tenk på klorid og sulfat som salt og pepper, og strø på etter behag. Man skal bare vite hva effekten er - og den er jo i alle enkelhet som du beskriver den.

Jeg trur ikke jeg sett noen norsk vannprofil med annet enn helt minimale mengder sulfat og klorid, og jeg trur alle som har vanlig bløtt norsk overflatevann - og det er de aller fleste - kan regne vannet sitt som nærmest nøytralt når det gjelder mineralinnhold. Så lenge Zalo'en skummer godt og du ikke får kalkflekker i kjelene dine, trenger du strengt tatt ikke noen vannrapport. (Litt utfyllende om dette her.)
 
Sist redigert:
Jeg har brygget to batcher Saison med to forskjellige gjær på ulikt tidsrom, begge etter typeriktig oppskrift. BE-134 og Farmhouse. Opplever begge batchene som nøytrale uten at noe spesielt stikker seg ut, litt som en lager gjæret med US-05. Smaken jeg prøver å etterligne som jeg likte meget godt hadde litt "fjøs" over seg. Gjæringstemperatur for lav? Begynte de 3 første dagerne på 20C før jeg økte til 27C og lot det gjære ut. Tror ikke jeg fikser å lage Saison!
 
Jeg har brygget to batcher Saison med to forskjellige gjær på ulikt tidsrom, begge etter typeriktig oppskrift. BE-134 og Farmhouse. Opplever begge batchene som nøytrale uten at noe spesielt stikker seg ut, litt som en lager gjæret med US-05. Smaken jeg prøver å etterligne som jeg likte meget godt hadde litt "fjøs" over seg. Gjæringstemperatur for lav? Begynte de 3 første dagerne på 20C før jeg økte til 27C og lot det gjære ut. Tror ikke jeg fikser å lage Saison!
Høres mektig merkelig ut. Du skulle fått tydelig saisonkarakter på de bryggene der, ut fra det du beskriver du har gjort. Jeg har starta gjæringa lavere enn du gjør, med BE-134, og har aldri latt dem gå høyere enn 25, og det først helt mot slutten, også, og har fått nokså typeriktig øl.

Prøv igjen:).
 
Høres merkelig ut, har en til gjæring nå. Pitchet på 19°C. Hvor jeg lot den stå i ca 42t. Gjæren bruke 12 timer på å komme i gang slik at den var aktiv i ca 30t. Da var ølet omtrent halvveis utgjæret, hevet temperatur til 24°C hvor den stod 48t, nærmet seg veldig full utgjæring, Lokket forseglet og temperatur ble satt til 27°C. Den gikk til over 30°C (vet ikke helt hvorfor), men fikk justert ned til 26.5, hvor jeg satser på at den holder seg til flasking.
 
Tilbake
Topp